Testen: deel het succes!

Vanuit een analistenrol is testen op je website niet alleen heel nuttig, maar ook erg leuk om te doen. Methodologisch klopt alles en het is fact-based marketing, oftwel analisten smullen ervan. Het voorkomt ook nog eens discussie tussen vakgebieden. Niet de degene met de meeste macht of het grootste woord bepaald, maar degene die bewijst wat werkt.

Het belang van testen werd bij ons al tijden onderkend, maar de steun en noodzaak was nog niet optimaal. Om dit te stimuleren zijn we gaan nadenken over de hoe we de gehele marketingafdeling betrokken konden krijgen bij testen op de website. De oplossing hebben we gevonden in de (bijna)realtime dashboards die we vanuit onze analytics tool kunnen maken. Elk uur worden de resultaten van de tests ge-update. Natuurlijk weten wij ook dat niet alle marketeers elke dag in gaan loggen op dashboards om dit soort resultaten te bekijken. We hebben daarom gekozen om deze dashboards op ons 1,5×1,5 meter grote smartboard op onze afdeling te tonen. Dit leidde tot onverwachtse resultaten.

A/B test
Niet alleen de marketingmanager bekijkt elke keer dat hij langs het bord komt de resultaten van de lopende tests, maar een groot deel van ons bedrijf van jurist tot programmeur. Door het visueel te maken in de vorm van funnels per variant, kan iedereen die kan lezen, begrijpen wat er gebeurd. Veel meer mensen raken ineens betrokken bij de salesfunnels en vragen zich hardop af waarom de ene variant nu beter werkt dan de andere. Dus het bijkomende effect is dat de kennis over wat werkt en wat niet, binnen het bedrijf wordt opgebouwd in plaats van bij 1 of 2 personen.

In plaats van vragen om budget voor een uitvoeren van nieuwe test, wordt ons nu gevraagd wat we nodig hebben om dit uit te bouwen. Dit maakt het werk als webanalist natuurlijk een stuk makkelijker. Het was al bekend dat delen van succes goed werkt, maar met de juiste tools wordt het ook nog eens heel makkelijk.

Dus om op de titel terug te komen, ik denk dat het de rol is van de analist om testen op de kaart te zetten, marketeers mee te nemen in de verleidingsprincipes en usability. Als dit lukt, zal testen onderdeel worden van webstrategie van het bedrijf. Wees dus geen analist op een eiland, maar doe aan je eigen marketing.

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.