The War of the Roses

Op het weblog Grokdotcom van onder andere Bryan Eisenberg staat elke maand de top 10 online retailers by conversion rate. De top 10 heeft altijd ongelooflijke hoge conversieratio´s. In de top 4 van juni staan 3 online bloemensites:

  1. Proflowers.com 28,40%
  2. Office depot 25,60%
  3. FTD 24,30%
  4. 1800flowers.com 20,30%

In onderstaande presentatie laat ik voorbeelden zien van deze 3 sites die in mijn ogen zorgen voor die (hoge) conversie. Alledrie de websites doen het erg goed in Google, bij het woord ´Flowers´ staan de sites op plaats een, twee en drie.

Er zijn een aantal opmerkelijke zaken op alledrie de sites waardoor ik denk dat ze zulke hoge conversieratio´s hebben:

• Zeer duidelijke stappen bij het kies- en koopproces;
• De sites hebben zeer goede actieve knoppen;
• Progress indicators, zeer exacte aanduidingen waar je bent in het check outproces;
• Geruststellende teksten bij formuliervelden en knoppen als het nodig is.

Proflowers.com heeft de hoogst conversieratio (28,40%). Ik denk hierdoor:

• Geen navigatie in het checkout proces;
• Nadruk op veiligheid;
• Fantastische geruststellingsbanners;
• Het toepassen van een Persuasion tacktiek: Social Proof.

Persuasion is het Engelse woord voor “overtuiging”. Bryan Eisenberg is medebedenker van Persuasion Architecture┬«, zoals ze het zelf noemen: “a process for persuading customers when they ignore marketing”. Social proof is een door Robert Cialdini beschreven Weapons of Influence: ´People will do things that they see other people are doing´. Ik ben van plan meer over Persuasion te gaan schrijven.

Verder vond ik bij het bekijken nog een paar opmerkelijke zaken. Ten eerste bood Proflowers.com al vrij snel in het proces een aantal cross sell aanbiedingen. Ik zou zeggen dat dit de conversie negatief beïnvloedt, wat denken jullie? Ten tweede vind ik de payoff van 1-800flowers.com werkelijk briljant: “Pick the best, we always do”.

Reacties (20)

Reacties zijn gesloten.