big data

5 tips om met big data het meeste uit je online marketingstrategie te halen!

Hoe meer data over het online gedrag van je bezoekers, hoe meer online marketing kansen. Dat klinkt heel leuk en aardig, maar toch blijkt het steeds weer een kunst om van big data ‘small data’ te maken. Gelukkig kun je met een juiste online marketingstrategie de big data overzichtelijk houden.

Hoe meer je inzoomt en filtert op data als aantal kliks, conversiewaarde, zoektermen en kosten, hoe meer online kansen je zult ontdekken. Hoe? Met deze 5 tips kan je een grote stap zetten om met big data meer uit je online marketingstrategieën te halen:

Tip #1: Verzamel veel data

Big data geeft logischerwijs veel inzichten. Met de juiste aanpak, wordt de speld in de hooiberg sneller gevonden. Hier later meer over. Want first things first: hoe kom je aan de juiste data in grote proporties?

Door data uit Google Ads, Google Search Console en Google Analytics met elkaar te koppelen, kun je al heel veel big data verzamelen. Zowel van de betaalde zoekopdrachten als voor de organische resultaten.

Vanuit deze tools kun je diverse belangrijke online data vergaren:

  • Klikken
  • Vertoningen
  • CTR
  • Specifieke zoektermen
  • Kosten (Ads)
  • Conversies (Ads)
  • Conversiewaarden (Ads)
  • CPC (Ads)

Tip: Neem de data van een tijdsperiode van minimaal een jaar om zoveel mogelijk data te verzamelen.

big data

Tip #2: Bespaar geld op je Google Ads campagne

Google Ads is één van de tools waar je heel specifieke keuzes door kunt maken. De optie om geld te kunnen besparen, is altijd een prettige keuze. Laat dat nu net mogelijk zijn bij Google Ads campagnes. Want zonder dat je het doorhebt, gaat een deel van je budget naar advertenties die 0,0% omzet voor jou opleveren.

Tijd om geld te besparen op je Google Ads campagnes. Het is belangrijk dat je de juiste zoektermen gaat uitsluiten voor je campagnes. Voordat je begint aan de volgende stappen, is het goed om te bepalen wat waardevolle zoektermen zijn voor jouw website. Gelukt? Tijd voor actie. Aan de hand van een aantal KPI’s kun je zoektermen uit je campagne filteren, zoektermen die:

  • irrelevant zijn en waardevol advertentiebudget verbranden

Stel je hebt een webshop die is gefocust op sportkleding. Je wilt dan niet adverteren op ‘spijkerbroek’ omdat dit een irrelevant product is. Je wilt ook niet adverteren op vage termen die volgens Google zelf ‘relevant’ zijn, maar dit in de praktijk helemaal niet zijn. Met een big data analyse kan je op grote schaal analyseren welke irrelevante zoektermen je snel en eenvoudig kunt uitsluiten.

  • geen conversies opleveren + in totaal veel kosten

Stel je bent een financiële dienstverlener. Er gaat veel geld verloren aan zoektermen in combinatie met een bank, denk aan ‘ing private banking’. Omdat je wel op deze zoektermen adverteert kost dit veel geld als men er op klikt, maar het levert waarschijnlijk niks op. Zo is er een voorbeeld van een muziekvideo van een rapper in Amerika die de financiële industrie veel geld heeft gekost.

In de praktijk kunnen dit honderden zoektermen zijn die niks opleveren en bij elkaar opgeteld veel geld kosten. Met een big data analyse kan je op grote schaal analyseren welke zoektermen je kunt uitsluiten die relevant lijken, maar geen conversies opleveren.

  • in verhouding meer budget kosten, dan dat ze omzet opleveren

Als je gaat adverteren is het verstandig om een KPI vast te stellen over de kosten per conversie in vergelijking met de uiteindelijke conversiewaarde.

Zo kan je bijvoorbeeld bepalen dat de kosten per conversie niet meer dan 15% van de conversiewaarde mag zijn omdat het anders niet rendabel genoeg is. Met behulp van big data kun je op grote schaal bepalen welke campagnes niet rendabel genoeg zijn.

  • veel vertoningen hebben, maar weinig tot geen klikken

Met big data kan je ook snel analyseren welke advertenties slecht presteren. Stel dat een zoekterm veel vertoningen heeft maar geen kliks, dan kan dit twee dingen betekenen:

A. De advertentie is niet relevant genoeg voor de mensen die zoeken of

B. De advertentie wordt getoond bij een niet relevant zoekwoord

In beide gevallen moet je dus goed kijken naar je huidige advertenties en deze concreter inrichten.

big data

Hierboven zie je een visualisatie van de kosten voor Google Ads in vergelijking met de conversies die dit oplevert. Hierdoor kan je snel zoekwoorden identificeren die eventueel te veel kosten en te weinig conversies opleveren.

Tip #3: Bespaard budget omzetten in nieuwe conversies

Nu je de budget-verkwistende-zoektermen eruit hebt gefilterd, houd je aan het eind van de rit geld over. Verstandig is om dit bespaarde budget nu juist in te zetten. Zo creëer je een mooie win-win situatie: budget besparen + geld verdienen door te investeren in goed converterende zoektermen. Dit moet je als volgt zien:

  • Je sluit irrelevante en slecht presterende zoektermen uit
  • Dit zorgt voor een besparing op het advertentiebudget en dat geld kan je gebruiken om te adverteren op sterk converterende zoektermen
  • Je identificeert de sterk converterende zoektermen in je campagne

Door meer bezoekers te trekken via sterk converterende zoektermen behaal je logischerwijs meer conversies.

Tip: Gebruik je data vanuit Google Ads ook om de meest interessante zoektermen te identificeren.

Tip #4: Conversie gedreven SEO strategie

Met relevante organische zoektermen wil je tenminste op de eerste pagina in Google gevonden worden. Eigenlijk wil je het liefste een top 3 positie bemachtigen. Hoe hoger je rankt in Google, hoe meer bezoekers op je website zullen klikken. Een conversie gedreven SEO strategie kan heel goed ondersteund worden door SEA resultaten.

Aan de hand van goedlopende SEA conversies, waardevolle SEO kansen vinden. Hoe werkt dat precies? Door in de SEA data op zoek te gaan naar zoektermen die goed converteren, kun je een nieuwe kansen vinden voor SEO zoektermen. Kijk naar de top 20 best converterende zoektermen en vergelijk deze met de SEO resultaten.

De data heb je vergeleken. Wat zijn nu vervolgstappen die je kunt nemen? Dat hangt ervan af hoe de organische resultaten zijn.

  1. Scoort een zoekterm op pagina 1? Tijd om de content van deze pagina’s te optimaliseren voor de zoekmachine. Zo zorg je ervoor dat de content hoger gaat scoren.
  2. Scoort een zoekterm op pagina 2? Je hebt laaghangend fruit gevonden! Dit is een mooie kans om meer te investeren in deze pagina, zodat je snel op pagina 1 terecht komt.
  3. Rankt een zoekterm nauwelijks tot niet? Check dan of er überhaupt content is geschreven voor deze zoekterm. Anders is het een idee om nieuwe content te creëren.
big data

Hierboven zie je een visualisatie van zoekwoorden die veel conversies opleveren, maar een positie op de 2e pagina van Google hebben. Je weet dus dat deze converteren in Google Ads, maar via organisch verkeer bereik je de bezoekers nog niet optimaal. Veel kansen dus om op deze zoektermen op de 1e pagina te scoren.

Tip #5: Visualiseer je big data om snel en efficiënt te analyseren

Data voor je zien: dat geeft vele cijfers en zoektermen een gezicht. Door data de visualiseren zorg je ervoor dat je snel ziet waar kansen liggen. Met behulp van diverse big data tools kun je big data visualiseren, denk aan PowerBI of Tableau.

Waarom is het handig om big data te visualiseren met een goede tool? Misschien heb je het al ervaren, maar als je tussen de 100.000 en 10.000.000 rijen aan data hebt, is het onmogelijk om hier eens rustig doorheen te scrollen. Dit kan gelukkig makkelijker. Door bijvoorbeeld de data van Google Ads én de data van Google Search Console over een periode van 12 maanden met elkaar te vergelijken, kun je eenvoudig de data analyseren. Data worden dan daadwerkelijke kansen.

Big data is heel kansrijk, als je het met de juiste online marketingstrategie benadert. Ga aan de slag met deze tips en ontdek waar voor jouw online strategieën verbeteringen en kansen liggen.