Vijf conversietips die morgen al direct inzetbaar zijn

Het zit ‘m vaak in de kleine dingen. Handigheidjes aanbrengen in content, afbeeldingen en buttons kunnen een wereld van verschil maken. Weinig moeite, groot verschil.

Deze vijf tips kun jij morgen al direct inzetten om snel optimalisatieslagen te maken. Dit artikel is eerder verschenen in Twinkle magazine 2016, de april editie.

1. Vertel waarom je iets vraagt

Een formulier of check-out is vaak de laatste stap. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat er geen twijfels meer kunnen ontstaan tijdens het invullen. Bij sommige velden, zoals een telefoonnummer, kunnen vragen en dus ook twijfels ontstaan. Vertel dus waarom je het telefoonnummer, of andere privacygevoelige informatie, wilt weten.
Dit extra zinnetje wekt vertrouwen en stelt gerust, altijd.

2. Een call-to-action zowel boven als onderaan

Heb je een langere pagina? Plaats dan zowel bovenaan als onderaan de pagina de call-to-action (CTA). Dit is conversieverhogend door het gemak dat je hiermee aanbiedt.
Hoe meer iemand naar beneden scrollt en je content leest, hoe meer deze persoon geïnteresseerd raakt in je dienst/product. Geen CTA onderaan? Dan moet de bezoeker weer helemaal naar boven scrollen voordat hij actie kan ondernemen. Een kans op een impulsaankoop is weg, ergernis ontstaat en het rationele brein komt omhoog. Allemaal oorzaken voor een lage conversie.

3. Gebruik actieve copywriting

‘Dit product kan gebruikt worden voor..’ of ‘Dit product gebruikt u voor..’. De eerste zin leidt tot twijfels terwijl de tweede zin actief vertelt wat je websitebezoeker met dit product doet. Gebruik dus altijd actieve copy.
Maak ook gebruik van werkwoorden op call-to-actions zodat dit een actievere benadering krijgt. Het zet mensen aan tot actie. ‘Ontvang gratis proefperiode’ werkt beter dan ‘Gratis proefperiode’.

4. Visual cues

Pijlen, vingers maar ook ogen bepalen onze kijkrichting. Mensen volgen andermans bewegingen en andere richtinggevende objecten zoals pijlen. Veel websites gebruiken een persoon naast de belangrijke boodschap die zij willen overbrengen. Deze persoon kijkt je vaak recht in de ogen aan. Het eerste waar iedereen dus naar kijkt zijn de ogen. De boodschap ernaast verliest de aandacht en de focus. Je hebt maar een paar seconden de tijd om de aandacht van je bezoeker naar de juiste plek te trekken. Doe dus je voordeel met goed doordachte afbeeldingen en fotografie.

5. Bevraag uw bezoekers

Heeft je webshop ergens een stap waar veel uitval is? Een simpele exitsurvey biedt uitkomst. Een exit survey is een pop-up die naar voren komt wanneer de bezoeker de site wil verlaten. Stel hier een simpele open vraag. Bijvoorbeeld: ‘Welke informatie mist u hier?’ Je kunt veel uit webstatistieken halen maar de waarom-vraag kom je er niet tegen. Dat moet je toch echt aan je bezoekers zelf vragen. Doe dat gerust want je leert er alleen maar van. Er zijn voldoende tools om dit voor elkaar te krijgen. Zoals Hotjar of VWO.

AAN DE SLAG!