Visualiseer je organische data in drie stappen

Een inzichtrijke visualisatie van data zegt zoveel meer dan een overkill aan “platte” data. Zeker wanneer je data intern presenteert of bij de klant, dien je goed na te denken over hoe je de data weergeeft. Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken, zoek je naar de best passende oplossing.

In dit artikel leer je in drie stappen van ‘platte’ organische search data uit Google Analytics een eenvoudige, maar doeltreffende visualisatie te maken. De organische data is afkomstig van mijn “Marathon Training” website. Dit voorbeeld wordt geïllustreerd aan de hand van Google Analytics data.

Stap 1 – Tonen van alle organische zoekwoorden

De eerste stap is het verzamelen van de data m.b.t. alle organische zoekopdrachten die hebben geleid tot een bezoek aan de website. In de analyse en visualisatie wordt “not provided” verkeer niet meegenomen. Hieronder is het zoekwoorden overzicht weergegeven van een periode van zes maanden:


Je ziet dat in de geselecteerde periode  14.407 unieke zoekopdrachten bezoekers naar de website hebben gebracht. Google Analytics kan standaard 500 zoekwoorden weergeven in een scherm. Echter, via een API, maar ook in Google Analytics, kun je meer data tegelijk weergeven of exporteren.

Je kunt dit in Google Analytics oplossen door:

  • Bij rijen weergeven “500” in te vullen
  • explorer-table.rowCount%3D500/ te veranderen in explorer-table.rowCount%3D15000/

Hieronder zie je dat er nu 14.407 unieke zoekopdrachten worden weergegeven:


De volgende stap is het exporteren van de data.

Stap 2 – Exporteren data naar CSV

In Google Analytics heb je de optie de data te exporteren naar verschillende formaten. Kies in dit geval voor CSV. Vervolgens voer je de volgende handelingen uit:

  • Verwijder de eerste zes rijen in Excel (de data en titels dienen zichtbaar te blijven)
  • Selecteer kolom A
  • Klik vervolgens op Gegevens >> Tekst naar kolommen
  • Bij stap 1 kies je “Gescheiden”
  • Bij stap 2 vink je “Komma” aan
  • Bij stap 3 vink je “Tekst” aan
  • Als laatste klik je op “Voltooien”

De gegevens zijn nu klaar om verder verwerkt te worden.

Stap 3 – Creëren van Wordcloud

Om een Wordcloud te maken, ga je naar Wordle.net. Plak alle zoekwoorden uit Excel in het weergegeven venster. Het ziet er dan als volgt uit:


Klikt op de “Go” knop.

Het is nu direct duidelijk dat de woorden “Marathon” en “Training” dominant zijn in de SEO strategie en zichtbaarheid van deze website. Echter, we zijn er nog niet. Vaak verdringen de meestvoorkomende woorden de inzichten die dieper liggen.

Het mooie van deze applicatie is de mogelijkheid om woorden uit de Wordcloud te verwijderen. Daarvoor ga je met je muis naar het woord dat je wilt verwijderen. Je klikt op je rechtermuisknop en dan verschijnt de optie om het betreffende zoekwoord te verwijderen.

Zie hier het resultaat van de Wordcloud zonder de woorden “Marathon” en “Training”:

Hierdoor krijg je direct meer inzicht in welke woorden zich om de kern bevinden.

Conclusie

Het gebruik maken van visualisatie applicaties is effectief bij het analyseren van data. Dit kan veel tijdswinst opleveren. Daarnaast is het een prima methode voor het presenteren van data en het overbrengen van een boodschap aan de klant. In zijn algemeenheid kan een dergelijke Wordcloud veel goede inzichten opleveren.

Een aantal tips voor het effectief inzetten van een Wordcloud in relatie tot zoekwoorden:

  • Visualiseer de zichtbaarheid van je website op merkgerelateerde termen in vergelijking met de longtail; is dit een gezonde verhouding, waar gaat het goed, waar is aandacht nodig?
  • Vergelijk de organische data met de AdWords data; waar liggen kansen, hoe verschilt de SEO van de SEA strategie / zichtbaarheid?
  • Vind kansen door het in kaart brengen van de data van je interne zoekmachine; pas hier je website (navigatie en content) en SEO / SEA strategie op aan.

Maak jij al veelvuldig gebruik van visualisatie mogelijkheden? Op welke manier en met welke tools? We horen graag je mening!

Reacties (10)

  1. Hoi Paul,

    Het nadeel van Wordle vind ik dat je de aantallen bezoeken niet kan laten meewegen in de Wordcloud. Daardoor krijg je geen juiste weergave van de populariteit van de zoekwoorden die het zwaarste wegen. Je krijgt alleen maar een overzicht van hoe vaak een woord voorkomt in alle 14.407 zoekopdrachten. Het lijkt me voor een SEO strategie interessanter welke woorden de meeste bezoeken brengen.

    In jouw voorbeeld top 10 komt namelijk bij 42% van de bezoeken de combinatie ’12 week’ voor.
    In de Wordcloud komt echter geen ’12 week’ terug, omdat Wordle de 12 niet als woord ziet en dus niet meeneemt.

    Een klant of bedrijf zal bij het zien van bovenstaande Wordcloud kunnen denken dat ‘week’ een belangrijk woord voor SEO is, terwijl men zich eigenlijk op de combinatie ’12 week’ zou moeten richten.

    Er zitten aan meerdere Wordcloud generators nadelen, maar ik vind zelf WorditOut.com iets beter omdat je daar de aantallen wél kunt meeplakken.

  2. Bastiaan, bedankt voor je feedback en verdiepingsslag.

    Het klopt dat het inzicht groter wordt en e.e.a. dus waardevoller wanneer je de wegingsfactor/aantallen kunt meenemen.

    E.e.a. dient ook altijd binnen het umfelt te worden geïnterpreteerd: week, schedule en running geven een indicatie van de populariteit van trainingsschema’s in combinatie met lengte/tijd.

    Ik gebruik visualisaties om snel een eerste inzicht te krijgen bij een grote set aan data, van b.v. short head vs long tail. En daarnaast als ondersteuning voor het opstellen van een search strategie dan wel bij het vergelijken van SEO en SEA inspanningen en outcome.

    WorditOut.com ga ik zeker ook testen.

  3. dit zit toch gewoon standaard in Google analytics? ga naar zoeken-> overzicht-> zet op zoekwoord en de tweede knopp van rechts naast geavanceerd…nadeel is alleen dat je idd to 500 kan gaan?

    • dank voor je reactie.

      Naast het nadeel dat je noemt, is de wordcloud van Google Analytics visueel niet op zijn sterkst. 😉 Je hebt eigenlijk geen visualisatie mogelijkheden (lettertype, kleur etc.), buiten de standaard waarin deze getoond wordt. Ook kun je niet dieper op de data inzoomen door woorden uit de visualisatie te halen.

      Ik geef de voorkeur aan het visualiseren van data via externe tools die daarvoor meer geschikt zijn. Daarnaast kijk maar eens als je filtert op 500 resultaten gekoppeld aan bezoeken. Een brei aan platte data.

      Er zijn diverse externe plugins/tools voor de visualisatie van data die de presentatie van Google Analytics data enorm verrijken. Denk hierbij ook aan b.v. aan het bouwen van dashboards buiten Google Analytics.

  4. But offcourse! als je dat graag doet dan is dat natuurlijk prima, net zoals het gebruik van data visualisatie. Ik wilde alleen aangeven dat het gewoon in google zelf zit. Ik persoonlijk gebruik het niet of nauwelijks vanwege het gebrek aan inzicht dat het voor mij levert.

  5. 2 opmerkingen: je kunt “explorer-table.rowCount%3D500/” wel aanpassen, maar dan moet je wel vertellen dat het een onderdeel van de URL is, anders weten mensen niet waar ze dat kunnen vinden 😉

    Verder heb je in mijn ogen helemaal niets aan deze analyse. In Google Analytics staan namelijk alleen de woorden waar je nu op gevonden wordt en niet de woorden waar je mogelijk nog op gevonden wil worden. Het is een self fulfilling prophecy, wordt je goed gevonden op een woord zal deze in de wordcloud ook hoog staan, daar hoef je vervolgens niet meer mee aan de slag toch?

  6. Tenzij er woorden in de wordcloud staan waar je liever niet op gevonden wilt worden, dan moet je er wel mee aan de slag.. 😉
    En door te kijken naar de wordcloud zou je ook misschien snel kunnen zien welke woorden juist ontbreken waar je wel op gevonden zou willen worden.

    Volgens mij is zo’n wordcloud voor analisten ook niet echt een spannend item, maar het spreekt in presentaties voor minder analytisch ingestelde collega’s van andere afdelingen altijd wel iets meer aan dan een tabelletje met cijfers.

  7. @andre, dank voor je oplettendheid mbt je eerste punt. 😉
    Ik ben het echter oneens met je tweede punt.

    Allereerst, zoals ik al aangeef in de inleiding, pas je deze visualisatie toe met een bepaald doel. Je tovert de data om in iets wat gemakkelijker te ‘lezen’ is bij een (klant)presentatie. Deze organische visualisatie is een voorbeeld van een toepassing in de praktijk.

    Stel dat je je in deze analyse enkel concentreert op organisch, dan kun je bijv. zien hoe sterk je merknaam scoort in verhouding tot de generieke en longtail woorden en in hoeverre dit in lijn ligt met je SEO strategie. Wat gaat goed en wat gaat niet goed? En dan gevisualiseerd.

    Ook kan je de SEO worldcloud bekijken t.o.v. de SEA wordcloud en op basis van de resultaten en additionele analyses acties formuleren in lijn met je doelstellingen.

    En, als laatste, een wordcloud van de interne zoekmachine resultaten b.v., levert mij veel waardevolle input op voor focus sitestructuur, additionele focus keywords aansluitend bij behoeften website bezoekers en de SEO en SEA strategie.

    Dus ja, voor mij zeker geschikt voor klantpresentaties, signaleren van kansen en bedreigingen en als onderdeel van een grootschalige analyse voor het vaststellen en/of bijschaven van een digitale strategie.

    Een combinatie van data én creativiteit om te komen tot de beste inzichten en resultaten voor de klant of het bedrijf waar je (voor) werkt.

  8. Dan nog zal ik dat nooit met een tagcloud doen, woorden met meer letters lijken iets groter, het aantal woorden is veelal beperkt, er is niets exacts aan te zien.

    Ik zou dan liever alle zoekopdrachten splitsen naar enkele woorden in Excel. Daar vervolgens het aantal bezoekers vanuit SEO/AdWords achter plaatsen, het aantal vertoningen van AdWords er bij, het aantal interne zoekopdrachten, en de actuele ranking van de zoekwoorden. Dan nog de conversiecijfers er naast (bezoek is niet alles).

    Dan kun je zien op basis van het aantal vertoningen hoe groot het potentieel is qua SEO en waar je dus nog veel bezoek en conversies mee binnen kunt halen. Met een formule bereken je die potentie per zoekwoord. En dan maak je een grafiek van de topwoorden met hun potentie. Is net zo visueel, maar veel meer zeggend dat een tagcloud.

    • André, bedankt voor het naar een hoger niveau tillen van deze discussie!

      Ik ben het helemaal met je eens dat het maken van deze wordcloud zeker niet het eindpunt is van een analyse en advies richting een klant. Vandaar dat ik ook benadruk deze visualisatie niet in isolatie uit te voeren, maar dat die prima geschikt is als startpunt bij het visualiseren van data. Althans voor mij. Iedere analist heeft natuurlijk zijn eigen aanpak bij het optimaliseren van het online rendement. En iedere situatie is anders.

      Ik vind het meenemen van rankings met de huidige search ontwikkelingen wel steeds lastiger worden, maar dat is een geheel andere discussie.

      Hetgeen je verder beschrijft en of dat mogelijk is, is natuurlijk ook afhankelijk van je huidige SEO en SEA strategie en of je over alle data beschikt. Zoals de vertoningen op zoekwoorden. Ben je op dit moment sterker actief op SEO, dan heb je minder betrouwbare data via bijv. de Webmaster Tools als het gaat om vertoningen.

      Het idee van het meenemen van conversies is natuurlijk goed. Mijn focus in dit artikel ligt op bereik / zichtbaarheid.

      Als je bovenstaande data voorhanden hebt binnen een case en mag publiceren, wellicht leuk dat jij een artikel schrijft over jouw idee/aanpak?

Reacties zijn gesloten.