Web Olympics: welk analyse pakket pakt het goud?

Als mensen vragen “wat is het beste analyse pakket” dan is daar niet echt een eenduidig antwoord op te geven. Vergelijk het met de olympische spelen: op de 100 en 200 meter is Usain Bolt de snelste atleet, maar op langere afstanden komen er ineens andere namen bovendrijven. Hetzelfde geldt voor webanalytics: het ligt er helemaal aan wat je precies wilt doen met je analysepakket.

Nog in de sfeer van de London Olympics scoort Unilytics de drie grootste analytics pakketten: Adobe SiteCatalyst, Google Analytics en Webtrends. Hoe presteren deze pakketten op de verschillende gebieden van webanalyse en digitale optimalisatie?

Introductie van de deelnemers


Elke van de de drie producten heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. We hebben geprobeerd om deze analyse zo onpartijdig en neutraal mogelijk te houden. De onderstaande vergelijking toont in vier simpele kleuren in welke mate een product de genoemde mogelijkheid biedt. In de originele web analytics vergelijkings-matrix staan nog eventuele verdere opmerkingen als deze van toepassing zijn.

Webtrends is voor vele jaren de marktleider geweest op dit gebied maar heeft sinds 2005 veel terrein verloren aan Omniture (nu Adobe) SiteCatalyst. Desalniettemin is het toch nog een van de grootste en meest gebruikte web analytics pakketten. Hoewel Webtrends zich moedig heeft teruggevochten, hebben hun producten toch nog een achterstand op Adobe. De verbeteringen in de UI van Webtrends zijn enorm, maar de onderliggende architectuur en rapportages zijn nagenoeg onveranderd gebleven. SiteCatalyst heeft nu een marktaandeel van 84% op het gebied van web analytics hosted services. Webtrends wordt ook aangeboden als geïnstalleerde software voor gebruikers die de locatie van verzamelde data in eigen beheer willen hebben, dus beide opties voor Webtrends worden meegenomen in deze analyse.

Het aantal gebruikers van Google Analytics blijft inmiddels ook groeien. Niet alleen omdat het gratis is, maar het is ook makkelijk om te implementeren en biedt goede functionaliteiten. Sommigen mensen zijn van mening dat Google Analytics net zo functioneel is als Webtrends en SiteCatalyst. Dat is niet waar. Veel gebruikers hebben echter niet persé meer kracht nodig dan wat Google Analytics biedt, dus voor hun is het perfect. Er zijn echter ook een boel organisaties die wel analytische eisen hebben die verder gaat dan Google Analytics. Deze organisaties zijn wel bereid om te betalen voor die extra integratie, data controle, ad hoc reporting of unique visitor tracking die de betaalde diensten van Adobe en Webtrends bieden.

Het juryrapport


Welk analytics pakket is jullie favoriet?