Webanalisten.nl artikelen voor Twinkle gekozen (10&11&12)

Twinkle magazineSinds vorig jaar staat er in thuiswinkel vakblad Twinkle maandelijks een conversietip van webanalisten.nl. Op basis van bezoek, reacties, originaliteit en passend bij Twinkle wordt door ons een voorselectie gemaakt, maar de stemming voor de winnaar vindt plaats onder alle gastbloggers van webanalisten.nl. Zij bepalen samen welk artikel voor plaatsing in aanmerking komt. Wil je ook meestemmen of kans maken op plaatsing: meld je aan als gastblogger!

In dit artikel de weergave van de winnaar van ronde 10 (Conversie tips: bookmarks, email en printen) en de bekendmaking van de winnaar van ronde 11 en…. surprise.. ronde 12 ook al! De genomineerden van de afgelopen periode (voor deel 11) waren:

  1. Bedankpagina´s, meer dan het zwarte gat na de conversie – Martijn van Vreeden (25 mei 2009)
  2. Einde aan het poldermodel conversie pagina´s – Ton Wesseling (30 juni 2009)

En zij eindigden beiden gelijk in het aantal stemmen. Door het halve zomerreces hebben we (Reinout en Ton) besloten om ze beiden te laten plaatsen. Aankomende maand de eerste en de maand erop de tweede.

Hieronder een kopie van het webanalisten artikel zoals dat verscheen in de afgelopen Twinkle:

Conversie tips: bookmarks, email en printen

In het verbeteren van de verdiensten per website bezoeker wordt er veelal gekeken naar de website zelf. Kan de usability beter, moeten we meer met aanbiedingen werken of mist de bezoeker bepaalde informatie of functionaliteiten? Waar bij deze optimalisatie slagen aan voorbij wordt gegaan is het daadwerkelijke gedrag van de internet prospect. Goede websites zijn niet zozeer bezig om te proberen iets te verkopen, maar proberen het aankooptraject van de klant zo goed mogelijk te begeleiden. Hoe beter deze begeleiding verloopt, hoe meer conversie. Bij deze begeleiding is het van belang je te realiseren dat een prospect in zijn aankoopdialoog niet alleen maar strikt het website kanaal blijft gebruiken.

Bezoek vanuit het niets

Terugvallen op telefoon om contact te krijgen is een bekende kanaaloverstap, maar heb je ooit wel eens goed bekeken wat de beginpagina´s waren van de internet bezoekerssessie waarin een daadwerkelijke conversie plaats vond? Viel het daarbij niet op, dat naast de standaard ingangen zoals de homepage en landingspagina´s vanuit zoekmachines, er een substantieel deel van de bezoekers ´vanuit het niets´ binnenkwam op een pagina al halverwege de conversiefunnel? Dit zijn nagenoeg altijd bezoekers die een pagina hebben gebookmarked, naar zichzelf ge-e-maild of gewoon uitgeprint, om op een later moment nogmaals de pagina te bezoeken en dan tot verdere actie over te gaan.

Uitgestelde conversie

In sommige branches kan het aandeel van bezoekers die een pagina diep in de funnel bezoeken en binnenkwamen als type-in, oplopen tot 50%. Wanneer de aankoop niet een eenvoudige en noodzakelijke uitgave is, is de kans groot dat de bezoeker niet direct converteert, maar op een later moment terugkeert om dit alsnog te doen. Met deze kennis zul je anders kijken naar de inrichting van deze funnelpagina´s, maar nog veel belangrijker: je dient het je bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken om de pagina waar men nu afhaakt en later wil terugkeren op één of andere manier te bewaren.

7 tips om bezoekers eenvoudig te laten terugkeren

  1. Promoot het bookmarken van de pagina waarop de bezoeker zich bevindt.
  2. Zorg er voor dat wanneer een pagina wordt gebookmarked, deze url ook de volgende keer weer bereikbaar is (gebruik geen sessies in de URL).
  3. Gebruik geen frames om het hoofddomein in beeld te houden. Bij een bookmark keert men dan terug op de hoofdpagina.
  4. Maak het mogelijk om de URL naar iemand toe te mailen (´tell a friend´ met misbruik mogelijkheid van het verzenden naar het eigen email adres).
  5. Zorg er voor dat de URL niet te lang is, waardoor de kans bestaat dat in een email de URL wordt afgebroken (streven is om lager dan 80 karakters te blijven).
  6. Zorg voor een aparte print stylesheet, waardoor bij het printen van de pagina alles goed op het papier past.
  7. Gebruik goed leesbare URL´s zodat het overtypen vanuit een geprint document goed uitvoerbaar is.

Meet je bron van je type-in bezoek

Werk met web analyse campagne tags voor je email en bookmark links en met redirect URL´s voor op print, zodat elke inkomende ´type-in´ bezoeker herleid kan worden naar methode van terugkeer op de webpagina!