Webanalytics congres 2 juni: programma & verloting

Logo WAC2010Voor de 4e maal wordt op 2 juni 2010 het Webanalytics Congres gehouden. Dit jaarlijkse event is uitgegroeid tot het belangrijkste congres in Nederland over webanalyse en conversie optimalisatie en webanalisten.nl is dit jaar de content en media partner van het congres. Dit houdt in dat wij dit jaar ons hebben mogen buigen over het tot stand brengen van een mooie mix aan praktijcases, keynotes en paneldiscussies. Doel van het evenement is inspireren, branche ontwikkelingen laten zien, inzichten meegeven en natuurlijk netwerken. In dit artikel een overview van de programma onderdelen, een verloting van 2 congreskaarten en een kortingscode voor webanalisten.nl bezoekers.

Het programma bestaat dit jaar voor het eerst uit 2 dagen. Op 1 juni een workshop dag en op 2 juni de congresdag. Locatie is wederom het Okura Hotel in Amsterdam.

De Hashtag (voor de twitteraars onder ons) is: #wac2010

Workshop programma 1 juni

Op 1 juni wordt er voor een gelimiteerde groep bezoekers een 4 tal workshops gegeven:

  • Ochtend: Workshop Google Analytics: Simone Rodewijk en Michel Samuelsz van Netprofiler leren je hoe je functionaliteiten zoals geavanceerde segmenten en aangepaste variabelen gebruikt om tot actiegerichte inzichten te komen.
  • Ochtend: Complete web monitoring: Sean Power, schrijven van het O’ Reilly boek “Complete Web Monitoring” en Jeroen Tjepkema van Measure Works geven je in deze sessie een overzicht van ´non-traditional´ analytics platformen en leggen uit waarom ze er toe doen in de huidige wereld van online analytics.
  • Middag: Conversie Optimalisatie workshop: Samen met de partners van Online Dialogue ga je in groepen de strijd aan in het bedenken van hypotheses en variaties voor de Van der Valk internet website (valk.com). De winnende variaties zullen daadwerkelijk worden getest op conversie effecten en deze inzichten worden gedeeld.
  • Middag: Roadmap to online analytics success: Stéphane Hamel, bedenker van het Online Analytics Maturity Model, zal in samenwerking met Adversitement in deze workshop laten zien wat er aan organisatie zijde van het webanalytics spectrum nodig is om op basis van webdata daadwerkelijk het verschil te gaan maken.

Congres programma 2 juni

Het volledige programma van het congres vind je hier, hoe je kunt deelnemen aan een entree kaartverloting of korting kunt krijgen op entree lees je verderop in dit artikel. Wat krijg je onder andere te zien op het congres:

  • Judah Phillips, directeur analytics bij Monster Worldwide, in Nederland bekend als Monsterboard.nl en voorheen directeur Web Analytics bij Reed Business. Hij geeft een presentatie over “The Evolution of Web Analytics: A Practitioner´s Perspective” waarin hij vertelt over analyse toen, nu en in de toekomst en hoe dit wordt uitgevoerd bij Monster.com
  • Stéphane Hamel vertelt over zijn Online Analytics Maturity Model in een presentatie met de titel “Online optimization: mixing vision, intuition & data”
  • Consultants Panel onder leiding van Reinout Wolfert namens webanalisten.nl zal er een paneldiscussie zijn waar stellingen van jullie als lezer wordt besproken door een groep bekende consultants uit het webanalyse vakgebied waaronder Frans Appels, Daniël Markus en ondergetekende.
  • Parallelsessies bevatten praktijkcases van ABN AMRO (met webanalisten.nl blogger Evert Stobbe), Funda.nl (met webanalisten.nl blogger Aart Nicolai), en ING. Daarnaast zijn er insights sessie van Webtrends en Measure Works (met Sean Power) en is er een 90 minuten conversie optimalisatie site-clinic waar een Multidisciplinair conversie team namens Online Dialogue (met onder andere webanalisten.nl bloggers Aartjan van Erkel en Bart Schutz) live tips geeft voor verbetering van rendement van de websites die het publiek voorstelt.
  • Marc Cornelissen is poolreiziger en vertelt een inspirerend verhaal over het belang van een gedegen voorbereiding, het meten van prestaties, voortdurend verbeteren, aanpassingsvermogen, innovatie en creativiteit.
  • Vendor Panel onder leiding van Taco Potze van About Analytcs wordt op basis van de uitgevoerde enquête over de stand van zaken van Online Analytics in Nederland een discussie gevoerd door verschillende webanalytics pakket leveranciers zoals Nedstat, Unica en Webtrends. Waar gaat de markt zich naar toe bewegen de komende periode?

Heb je de About Analytics enquête waarvan de resultaten op het congres worden bekendgemaakt al ingevuld? 5 minuten werk: vul ‘m snel in! Je maakt dan ook kans op een gratis entreekaart voor het congres!

Verloting en kortingscode

Zoals je hebt kunnen lezen in het programma is er op de congresdag een consultants panel namens webanalisten.nl. Voor dit panel zijn we op zoek naar stellingen over Web Analytics en Conversie Optimalisatie die we daar kunnen bespreken. Als je zo’n club experts bij elkaar hebt: wat zou je dan willen weten of een mening over horen? Denk van privacy issues tot de toekomst van webanalytics pakketten of valkuilen bij rendement optimalisatie. Onder iedereen die onder dit artikel een stelling opschrijft verloten wij 2 entreekaarten voor het congres!

Wil je met korting een entreekaart kopen? Ga naar deze landingspagina en/of gebruik de kortingscode WACWEB. Dat levert je 100 euro korting op!

Artikelen over het congres

Reacties (34)

  1. Met ‘supercookies’ kun je op basis van surf-gedrag over verschillende sites een profiel opbouwen van een persoon/IP-adres.

    Wat is een absolute No-go Area in het meten/verzamelen van persoonskenmerken?
    Ethniciteit? Geloof? Handicaps? Eet-patronen? Roken? Porno-surfen?

    Of mag je deze info wel gewoon gebruiken (t.b.v. marketing)?

  2. Kan webanalytics gebruikt worden om de strategie van een website rechtstreeks aan te sturen? Of moet er steeds een buffer zijn – onder de vorm van een consultant – die ervoor kiest bepaalde cijfers te negeren, en bepaalde cijfers om te zetten in een aangepaste strategie.

    Samengevat: kunnen we cijfers rechtstreeks de opbouw van een website laten aanpassen (zie bvb Google Website Optimizer), of is de tussenkomst van een consultant noodzakelijk?

  3. Stelling: “Bij website optimalisatie ligt de nadruk teveel op zoekmachines. Optimalisatie doe je voor je gebruikers, niet voor Google”

  4. Is Analytics koppelen aan een CRM niet hetzelfde als een supercookie? (Bijhouden van gegevens en koopgedrag) Welke vorm is wenselijk, of wellicht de combi?

  5. Kijk de discussie komen zelfs voor het congres al op gang! Heel goed.

    Ik denk dat beiden noodzakelijk is. Ik heb fantastische websites gezien die toch niet in Google terug kwamen. Zo moesten we ooit Fabchannel.com helemaal ombouwen nadat het al een Webby (!) had gewonnen ( http://www.goalgorilla.com/blog/doek-valt-fabchannelcom/ ).

    @Guido, we moeten een discussie voeren over definities en rollen bij een optimalisatie proces.

    @Anthony, in je blog schrijf je “In de slechtste gevallen komt het zo ver dat truukjes die door SEO bedrijven worden gebruikt, zwaar worden afgestraft door zoekmachines als Google.” Waarschijnlijk heb je het dan over blackhat SEO gezien je verderop schrijft dat we de “SEO basisregels niet uit het oog moeten verliezen”. Voor sommige mensen zijn deze basisregels al ‘truukjes’ om beter te scoren. En noodzakelijk.

    Het is een kwestie van én én. SEOs moeten zich inderdaad niet focussen op posities, maar op doelen. Maar er dient ook rekening met zoekmachines te worden gehouden om aanwezig te zijn bij je doelgroep die zijn zoektocht vaak begint in een zoekmachine.

  6. @Taco Bedankt voor je respons!

    Ik bedoel met truukjes inderdaad blackhat SEO praktijken. Voor mij is whitehat SEO hoofdzakelijk:

    – Een ontwikkelaar die de basis SEO regels respecteert bij het bouwen van de site. (Lijkt me vanzelfsprekend.)
    – Doelgerichte en relevante content.
    – Doelgericht en relevant verspreiden van deze content.

    Ik ben in principe ook tegen de term SEO. Scoren in zoekmachines is één van de gevolgen van een interessante, correct ontwikkelde website. ‘SEO’ laat echter uitschijnen dat het om een magische praktijk gaat die los staat van andere website activiteiten. Een goede verkoopstruuk, maar niet echt correct.

    Het geval van Fabchannel is schrijnend, en het verbaast mij dat dergelijke situaties nog voorkomen. Het lijkt me de taak van ontwikkelaars om nog voor de ontwikkeling dergelijke problemen in de kiem te smoren.

    Hoop je tegen te komen op het congres om er verder op in te gaan! πŸ˜‰

  7. Ik ben er zeker bij!
    Fabchannel is inmiddels al een tijdje terug en developers houden zeker meer rekening met het crawlbaar maken van sites, maar het blijft vaak onvolledig.
    Voor mij zegt een goede SEO niet dat het magie is, maar SEO is meer dan je onsite voorbeelden (linkbuilding?). Ik kan je genoeg casussen laten zien waarbij het optimaliseren voor zoekmachines enorme bottomline business impact heeft gehad met zeer positieve roi.

  8. Haha, oja ;).. Excuses, de response is nogal overweldigend. Dus goed dat je je kansen uitbreid met deze comments op een ticket!

  9. Door personalisatie en real time interaction is er de mogelijkheid dat in de toekomst de website er voor iedereen anders uit komt te zien. In hypothese heb je dan 17 miljoen verschillende versies van je websites met dynamische content, images en aanbiedingen.

    Welke ontwikkelingen zien we hierin en hoe ga je dit analyseren in de toekomst. Wat zal hiervan de impact zijn voor de huidige web analytics pakketten?

  10. @Jan de Vries interessante vraag!

    Conversie-attributie; nuttige toevoeging op last-click-counts principe, die de omringende aandacht verdient? Of zou first-click-counts in 90 procent van de gevallen de meer praktische oplossing zijn?

    Ik heb het hierboven over ‘eer’ die wordt toegekend. Bij de berekening van de kosten van een conversie zouden alle kosten per touchpoint moeten worden meegenomen. Voorbeeld hiervoor:

    ((SEO kosten voor de hele site gedeeld door het aantal bezoekers dat per zoekmachine binnenkomt) * (het aantal keren dat een converterende bezoeker per zoekmachine binnenkwam)) + kosten gemaakt voor Adwords, Affiliates of betaalde banners voor deze bezoeker.

  11. Stelling: Een webanalist is niks anders dan een analist die kijkt naar webdata. (en kan dus prima bij een marketing of business intelligence afdeling geplaatst worden)

    Van de andere kant belicht:

    Een webanalist doet meer dan enkel data analyseren & rapporteren, hij voert ook veranderingen door (of laat ze doorvoeren) en houdt het effect hiervan in de gaten (en stuurt bij waar noodzakelijk), daarom zouden webanalisten niet in marketing of business intelligence afdelingen geplaatst moeten worden.

  12. Nog één dan: een webanalist MOET kennis hebben van alle onsite en offsite activiteiten.

    Dit betekent dat een webanalist alles moet weten over bannering, adwords, social media, organic search, behavioural targeting (personalisatie), internal search, kosten (voor alle uitingen), opbrengsten (voor alle doelen), marketingacties (offline/online), concurrentie (prijsanalyse), externe factoren, etc –> dus eigenlijk kennis moet hebben van de volledige business van een bedrijf.

  13. Webanalytics/analyse is een foute term en moet verboden worden: conversiespecialist is een betere term. Actief en niet reactief/analyse.

  14. Stelling: “Er is nog onvoldoende aandacht voor en het ontbreekt nog aan goede tools voor het daadwerkelijk meten van Social Media activiteiten.”

  15. Stelling:

    Webanalist is een overbodig beroep. Statistieken kunnen beter gelezen worden door inhoudelijk experts die ook echt weten hoe je een website op usability, content en design-vlak in elkaar draait en verbetert. Daar hebben ze de ervaring van de zgn. webanalist helemaal niet voor nodig, want die ervaring hebben ze zelf al.

    De cijfers komen uit systemen: die kunnen échte experts ook gewoon leren bedienen. Gewoon een kwestie van de software leren gebruiken.

    Stelling 2: Webanalisten misbruiken de toegang die ze hebben tot de data om hun mening te verkopen als absolute waarheid. Met cijfers kun je bewijzen dat water brandt, als je maar een klein beetje kunt Hans kazan-en.

    8)

  16. Laat ik er zelf ook eens 1 naar voren schuiven: AB en multi variatie test pakketten zullen over een aantal jaar verdwenen zijn. Variaties maak je in je CMS en resultaten meet je in je webanalytics pakket!

    En nog 1 dan: pure webanalytics systemen zullen in der loop der jaren terug naar de basics gaan van rapportage. CRM pakketten zullen gedrag gaan verzamelen en op basis hiervan targeting aansturen.

  17. Stelling: data driven webanalytics leidt zelden tot optimale conversie maar bijna altijd tot lokaal maximum.

  18. Nils: kan je je stelling iets meer onderbouwen / uitleggen. Ik snap de term ‘lokaal maximum’ niet.

  19. @Reinout bij optimalisatie van een website kun je element A veranderen, maar dat heeft invloed op element B (en vice versa). Element B kan de beste conversie geven in test versie X, maar bij test versie Y niet de beste. Denk aan die oude rode en groene knoppen test. Daar bleek 1 call to action test significant beter te scoren op de korte content pagina, terwijl dit voor een andere tekst gold op de langere contentpagina.

    Wat er gebeurd als je systemen volledig geautomatiseerd je website laat optimaliseren is dat je op een gegeven moment een optimale conversie lijkt te halen. Elke tweak na deze versie leert het systeem dat er minder rendement is. Dit hoeft echter niet het absolute maximum te zijn, maar kan een lokaal maximum zijn. Denk aan sinusgolven: na het dal links of rechts van het maximum kan namelijk een nog hogere piek liggen. Nu kun je een programma ook een stukje choas laten maken (en wat variabelen door elkaar heen gooien), maar dit gebeurd altijd op een logische manier, waardoor je vaak alsnog niet het absolute maximum bereikt.

    Volgens Niels zul je dus altijd een mens nodig hebben om geheel onlogisch (of laat een aap een dartpijl gooien) verder te gaan met een optimalisatie om daadwerkelijk het verschil te maken.

    Wedervraag aan Nils van mijn kant is: is het belangrijk dat absolute maximum te halen: is dat niet te veel effort voor het resultaat? Enne is het eigenlijk uberhaupt mogelijk. Je optimaliseert immers voor menselijk gedrag, dus hoe lang is dat absolute maximum de beste variant? Niets zo veranderlijk als de mens toch?

  20. Stelling: de meeste webanalisten zijn niet in staat om – op basis van inzichten uit webanalyse data – de organisatie tot actie te bewegen.

  21. @Reinout: zie het antwoord van Ton, hij heeft het reeds uitstekend verwoord πŸ™‚

    @Ton: goede vraag,

    mijn stelilng in deze is:
    het is in de meeste gevallen niet zinvol om het absolute max na te streven omdat de kosten om het verschil tov het lokale maximum te overbruggen te hoog zijn in relatie tot de winst die te behalen is.

    een andere interessante stelling in deze context lijkt me:
    de initiële “configuratie” van het design (interactie, vormgeving, conversatie, UX) in combinatie met de gekozen analytics en optimalisatie methoden bepalen (en beperken) het maximaal haalbare resultaat. Om deze reden loont het in de meeste gevallen om bij de start van een optimalisatie traject het design direct compleet om te gooien.

  22. Stelling: Site Search Analytics zou bovenaan de todo’s van webshop analist moeten staan.

    Toelichting: bijna de helft van shop bezoekers gaat direct naar zoekfunctie, en bezoekers die de zoekfunctie gebruiken converteren 3x zo goed [bron: marketingsherpa]. En dat terwijl de meest getoonde resultaatpagina bij webshops de ‘zero result’- ofwel “get the F outta here”- page is.

  23. Stelling: webanalytics data wordt te vaak misbruikt om innovaties binnen de site een No-Go te geven, en remmen hiermee innovatie in bredere zin. Niet alleen voor de site zelf, maar voor internet (marketing) in bredere zin.

    Toelichting: data is alleen beschikbaar over het verleden, en waardevolle innovaties die op korte termijn in een beperkte context niet direct meetbare winst realiseren worden door risicomijdende managers die de lange termijn visie ontberen geblokkeerd.

  24. Stelling: Kracht van de machtige Google en zijn SSL Search (https). Welk effect, aan SEO en search engine analytics, zal het ontsluiten van search engine gegevens (organic) door Google precies hebben? Wanneer kan critical mass bereikt worden na de problemen met Google Street View en Facebook v.w.b. privacy? Is SEO gedoemd en zal SEA (en de portomonee van Google) triomferen?

  25. Allen dank voor de input. Wij hebben in willekeurige volgorde hier de volgende 10 (afgeleide) stellingen/vragen uitgehaald:

    1 ) Webanalisten zijn niet in staat om organisaties tot verandering te bewegen. (Kevin Anderson)
    2 ) Privacy: wat zouden we wel mogen meten en wat niet? (Patrick Boonstra)
    3 ) Hoe gaan we rapporteren over volledig dynamische websites? (Jan de Vries)
    4 ) Webanalyse heeft geen zin, cijfer worden altijd in eigen voordeel uitgelegd. (Xaviera)
    5 ) Is het een must op webanalyse kennis intern in de organisatie op te bouwen? (Taco)
    6 ) Conversie attributie is een totaal onzinnige bezigheid. (Arthur Wetselaar)
    7 ) Waar hoort een webanalist eigenlijk thuis binnen je organisatie? (Reinout)
    8 ) Webanalyse blijft kijken in het verleden en remt zo innovatie. (NilsR)
    9 ) Webanalyse software en social media monitoring. Wat is de toekomst? (Geert)
    10 ) Een webanalist is een conversie specialist.

    Gezien de tijd van het panel (30 minuten inclusief introductieronde) zullen we er 5 of 6 daadwerkelijk behandelen. Feedback van de sessie zul je op webanalisten.nl kunnen terugvinden!

    Winnaars van een entreekaart zijn:

    – Jan de Vries met zijn vraag over rapporteren in een dynamische omgeving
    – NilsR met zijn stelling over de remmende werking van webanalyse op innovatie

    Zij zullen bericht ontvangen van de organisatie (en in ieder geval op de gastenlijst staan op 2 juni!).

Reacties zijn gesloten.