Webanalytics voor (door) de echte amateur

Jeroen heeft nooit iets over websites, webdesign of internet op school geleerd, maar heeft aan de hand van internetartikelen langzaam maar zeker geleerd om acceptabel uitziende sites online te zetten. Dit artikel beschrijft de eerste poging die hij deed om wat inzicht in het verkeer van zijn site te krijgen

Meten is weten. Als beginnend websitebouwer is het natuurlijk al helemaal geweldig wanneer jouw eigen schrijfsels op internet toegankelijk zijn. En de kick als je voor het eerst een pagina van eigen makelij in google tegenkomt is zo geweldig, dat je die als webmaster eigenlijk nooit meer meemaakt.

Maar komen er eigenlijk wel mensen op je site?
Mijn eerste versie van mijn site plaatste ik op mijn persoonlijke webpagina die ter beschikking werd gesteld door mijn Internet-aanbieder. Deze site bestond alleen uit html, en hier en daar een javascriptje. Allemaal tekst, met wat dingen die ik her en der van andere sites had geplukt en aangepast.

Ik stak mijn ziel en zaligheid in het vullen van de site met relevante content, dus ik wilde ook wel weten of er mensen kwamen kijken. Ik wist echter niks, nul komma nul, van webanalytics. Welke instrumenten had ik ter beschikking?

Weinig tot niets. Ja, zoals zovelen had ik zo een lelijke statcounter in de de footer staan. En jawel, hij gaf het aan: ik haalde meer dan 10 hits per dag! (How Idiots Track Succes ). Maar…. ik had geen idee welke pagina’s mensen bezochten. Maar: creativiteit kent geen grenzen en gelukkig hebben we Google!

Nee, niet Google Analytics.

Via via ontdekte ik Google AdSense, een prachtig programma, waarmee je enorm rijk zou kunnen worden door banners te plaatsen. En het leukste: je kunt ook “kanalen” creeëren. Dit biedt natuurlijk een geweldige mogelijkheid om je webanalytics op een hoger plan te brengen. Het kostte wel wat moeite, maar uiteindelijk had ik een enorme verzameling kanalen ter beschikking, Ik had een kanaal voor nieuwsartikelen, een kanaal voor reisverhalen, een kanaal voor visa en formaliteiten etcetera. Je krijgt dan een overzicht zoals de selectie hieronder:

AdSense als webanalytics instrument

Et voilá: google voorziet mij van een mooie rapportage waaruit duidelijk naar voren komt welke delen van de site het populairst zijn. De eerste site loopt veel harder dan CEN (dat inmiddels gestopt is), en ik zie hier dat skyscrape1 verreweg de meeste bezoekers meet. Aangezien dit kanaal aan de nieuwsitems gekoppeld is, blijkt dus dat dit een goed gewaardeerd onderdeel is. Hierbij ga ik natuurlijk kort door de bocht door te stellen dat bezoek per definitie waardering betekent. Maar denk eraan: dit was de eerste poging tot meten.

Volgende keer: de zoektocht naar een echt instrument

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.