2x goud en 2x zilver voor NLse cases bij de WhichTestWon AB testing awards 2010

Test awards 2010 logoWhichtestwon is de website van Anne Holland (ooit oprichtster van Marketing Sherpa, zeg maar de Amerikaanse Marketingfacts), waar wekelijks een AB test case wordt behandeld met de simpele vraag: welke denk je dat er gewonnen heeft? De vorm die we ooit hebben gemaakt voor de ABN AMRO praktijkcases die hier soms worden gepubliceerd. Na de succesvolle award uitreiking van vorig jaar (zie hier de winnaars van 2009) een hoop animo voor de 2010 versie. Bij de winnaars cases van o.a. Dell, MSN, SAP en bekende optimalisatie bureaus uit de Verenigde Staten zoals WiderFunnel en FutureNow.

Vandaag om 20.00 zat ik klaar voor de live online award show. De GoTomeeting webinar geopend, twitter als backchannel en na een paar minuten gingen we van start met het tonen van de gerenommeerde jury leden:

WhichTestWon Jury 2010

Men begon in strak tempo door de slides heen te klikken, maar helaas liet de techniek ons in de steek en was er geen geluid… De award show wordt nu herhaald a.s. dinsdag (er zijn overigens geen plaatsen meer vrij) en op woensdag worden alle cases aangeboden met alle 36 winnende cases. Ik heb alle winnaars echter natuurlijk al voorbij zien komen en was zo slim om screenshots te maken van de webinar. Nu wil ik de fun voor Whichtestwon niet helemaal bederven door alles te delen, maar de Nederlandse prijswinnaars (voor het eerst, en direct 4 prijzen!), wil ik jullie niet onthouden.

Update 1 maart 2011: De daadwerkelijke award show is zojuist geweest. Er waren 200 inzendingen en 36 cases zijn met een award beoordeeld. Bij deze finale uitzending is de case van Traffic4U beloond met Silver in plaats van Goud, dit is aangepast in dit bericht (de titel klopt nu dus niet meer helemaal). Tevens was er nog een “honourable mention” met een Nederlands tintje. Deze ging naar een test op de Directa.nl website namens Tribal Internet Marketing.

Beoordelings criteria AB cases 2010

De testen zijn op de volgende 5 punten beoordeeld om te bepalen of ze in aanmerking kwamen voor een award:

  1. Basis: Zijn de variaties gebaseerd op technische en/of tactische best practises?
  2. Basis: Wat is er op welke manier gemeten?
  3. Inspiratie: Hoe groot was de conversie verbetering?
  4. Inspiratie: Won een variant die je niet zou verwachten?
  5. Inspiratie: is de verbetering eenvoudig ook voor anderen inzetbaar?

De volgende 4 cases van Nederlandse bureaus vielen in de prijzen (1 maal Traffic4U en 3 maal Online Dialogue). Ik laat de screenshots zien in de volgorde waarop ze voorbij kwamen in de webinar:

Best Button tests 2010: Silver Award

Met de Valk.com hypothese AB test case (die je hier op webanalisten.nl kunt bekijken) won Online Dialogue een Sliver Award. Het toevoegen van last minutes / aanbiedingen in het begin van het hotelkamer reserveerproces bleek negatief bij te dragen aan de conversie.

Button test 1

Button test 2

Best Internal Site Search tests 2010: Golden Award

De Fonq.nl AB test met instant search results in plaats van een normale Ecommerce zoekfunctie leverde 49% meer conversie op bij de gebruikers van deze zoekfunctie. Deze case kun je hier helemaal lezen. De case van Online Dialogue werd beloond met een gouden test award.

Internal Search 1

Internal Search 2

Best Travel & Hospitality tests 2010: Silver Award

In de boekingsengine bij de Valk.com website is in 2010 getest met het toevoegen van een frequently asked questions module. Dat bleek slechts te werken op 1 stap binnen de 5 stappen van het formulier, maar zorgde daar direct wel voor een mooie conversie uplift. Deze case, die een zilveren award opleverde, maakte onderdeel uit van de hier eerder gepubliceerde zoeken & boeken case zoals Online Dialogue deze met Valk.com presenteerde op Emerce Insight Travel 2010.

Travel 1

Travel 2

Best Advanced tests 2010: Silver award

Traffic4U haalde uit de business case die zijn maakten voor Hyundai een mooi rendement. Met een 8 variatie test kwamen zij tot 60% meer conversie in proefritten en brochure dowloads. De winst zat met name in de significante groei in brochure downloads vanuit paid search. De case kun je hier bekijken en leverde Traffic4U een silver award op.

Advanced 1

Advanced 2

Overzicht van alle winnende AB test cases 2010

Whichtestwon publiceerde een overzicht van alle 36 winnende cases en deze kun je hier bekijken.

Reacties (3)

Reacties zijn gesloten.