Web analytics pakketten in de Automotive 2011

De automotive markt staat al jaren bekend als een markt waar traditionele business intelligence op een hoog niveau wordt uitgevoerd. Business intelligence lijkt voor veel merken een steunpilaar om op een creatieve en effectieve manier nieuwe klanten te trekken en huidige klanten te behouden. Ik heb me de laatste tijd steeds vaker afgevraagd of diezelfde business intelligence en enorme bulk van data ook wordt benut en verrijkt aan de hand van webanalytics activiteiten. Veel websites binnen de automotive branche lijken online hoofdzakelijk een focus te leggen op branding en retentie en lijken minder gericht op leadgeneratie of zelfs directe sales, ondanks dat direct online verkopen een steeds meer gevraagde dienst is van potentiele kopers (40% heeft hier oren naar), zo blijkt uit onderzoek van Capgemini binnen de automotive markt.

Ik wilde wel eens zien welke web analytics tools er in de automotive branche precies worden gebruikt om web analytics data te verzamelen. Worden hierbij bijvoorbeeld veel uitgebreide betaalde pakketten als Omniture of Webtrends ingezet? Of zal de automotive markt net als andere markten genoegen nemen met het gebruiksvriendelijke en gratis Google Analytics?

Omschrijving van het onderzoek

Voor mijn onderzoek heb ik 28 websites van populaire automerken in Nederland onderzocht. Om de web analytics tools snel terug te vinden op de websites heb ik gebruik gemaakt van de handige tool WASP die de belangrijkste web analytics tools automatisch voor je detecteert.
De resultaten van het onderzoek kun je terugvinden in een kleine whitepaper.

Hierin komen de volgende onderwerpen aan bod:

  • Welke web analytics pakketten zijn door automerken geimplementeerd?
  • Hoe vaak is een web analytics pakket geimplementeerd?
  • Hoe vaak zijn er meerdere web analytics pakketten geimplementeerd op de website
  • Is de nieuwe Asynchrone trackingcode van Google Analytics geimplementeerd of wordt de oude code van Google Analytics nog gebruikt?
  • Verder heb ik een compleet overzicht van alle verschillende automerken met hun webanalyticspakketten in de whitepaper opgenomen.

Download hier de whitepaper.

NB. Dit onderzoekje is mede geïnspireerd door vergelijkbaar onderzoek van Kaizen Analytics.

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.