Belangrijkste metrics voor mobile web analytics

WolkenOnlangs heeft Bango een onderzoek gedaan onder 550 respondenten (mobile website eigenaren) naar de belangrijkste metrics voor mobile web analytics. De respondenten vonden de belangrijkste data die gemeten moest worden de unieke bezoekers. De vraag waarop ze antwoord moesten geven was: ´Which of the following mobile web metrics are important to you?´.

Dit is de totale lijst met belangrijkste metrics voor mobile webanalisten (een hoger percentage = belangrijker):

  • De dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse aantallen unieke bezoekers op je website (80%)
  • Conversies (percentages/effectiviteit) van je mobile marketing (71%)
  • Nieuwe/terugkerende bezoekers (58%)
  • Informatie over de mobile devices van je bezoekers (54%)
  • Locatie (50%)
  • De mobiele netwerken die gebruikt werden door je bezoekers (41%)

Het meten van unieke bezoekers
De uitkomst van het onderzoek kan je verrassend vinden. De mobiele eigenschappen die mobiel interessant maken staan immers lager op de verlanglijst dan de standaard web analytics metrics (zoals unieke bezoekers). Eigenlijk is dit niet zo verrassend. Het goed meten van unieke bezoekers is namelijk de basis voor alles wat je daarna wilt gaan meten en laat nu net Bango een nieuwe techniek ontwikkeld hebben waarmee ze op een goede manier unieke bezoekers kunnen meten!

Ray Anderson (CEO van Bango) over het meten van unieke bezoekers en campagnes:

´No one but Bango has a mobile analytics service that provides an accurate unique visitor count. With this new version, we provide both site and campaign analysis in one product – a first for the industry. Mobile website owners can now get a real picture of the value of their mobile website.´

Hoe deze techniek werkt
Dit is wat ik vond op Bango.com over de technische werking achter het meten van uniek bezoek op mobile devices:

Capturing an accurate picture of the number of unique visitors is more complex on mobile than on the PC web. Cookies aren´t reliable on mobile phones and IP addresses belong to the network operator rather than the end user.
For each individual that clicks on an ad or browses a site, a privacy protected Bango User ID is created, compiled through sophisticated WAP gateway profiling, data from browser analysis, session information and network interactions. This unique user ID enables Bango to distinguish between new and repeat users and therefore quantify precisely the number of unique visitors.

Bango ‘bouwt’ een ID op voor een bezoeker aan de hand van verschillende factoren. Dit ID wordt gekoppeld aan de bezoeker, waardoor deze op een accurate manier te volgen is.

Toelichting op het onderzoek:

Lees meer:
New Mobile Analytics Features Released (Manoj Jasra)
Bango pushes mobile analytics to a new level providing a real picture of the value of mobile sites (Sarah Keefe)

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.