Business Intelligence wordt eigenaar van webanalytics

Vandaag vond het Web Analytics Congres plaats in Maarssen. Goede organisatie, veel mensen en goede presentaties (en de lancering van dit weblog natuurlijk :-). Hoogtepunt was natuurlijk de aanwezigheid van Avinash Kaushik als keynote spreker. Avanish is nu bijna anderhalf jaar de Analytics Evangelist van Google en daarnaast schrijver van het kwalitatief zeer goede weblog Occam’s Razor. Zijn keynote verhaal over webanalytics 2.0 is volledig op video opgenomen en zal in de loop van de week op dit weblog worden geplaatst.

Joost de Valk maakt zijn podcast met Avinash Kaushik

Bijzonder was de tijd die Avinash nam voor audio interviews met Joost de Valk en Eduard Blacquière en een video interview met ondergetekende. Dit half uur durende videointerview, waarin hij dieper in gaat op, mijns inziens, de 3 meest interessante stappen naar inzicht vanuit zijn webanalytics 2.0 model: “testing”, “voice of customer” en “competitive analysis”, zal ook in de loop van de week online komen. Eén van de conclusies is dat de hoeveelheid data waar we over kunnen beschikken in de toekomst alleen maar groter en groter wordt. Er valt meer en meer te analyseren.

Vanuit dit inzicht, maar ook de constatering dat webanalytics opschuift naar webintelligence en business intelligence naar business analytics, enerzijds aan Avinash gevraagd wanneer deze 2 afdelingen bij elkaar komen en anderzijds waar, hoe en door wie de data gaat worden geanaliseerd. Conclusie: Business Intelligence. Hoewel binnen geen enkel bedrijf business intelligence nu de eigenaar is van webanalyse (we hebben net de overgang van IT naar de business, veelal marketing, meegemaakt), gaat dit volgens Avinash dus wel gebeuren. Daar zitten de mensen die data begrijpen en dit kunnen vertalen naar wensen van de klant. Wanneer? Volgens Avinash is het nog te vroeg om te kunnen schatten wanneer dat gaat gebeuren…

Zelf zie ik voor analyse en zeker profielopbouw de opschuiving naar business intelligence ook ontstaan, maar het optimalisatie en test gedeelte zit m.i. te dicht tegen de website / online marketing aan. Wat is jullie mening of ervaring? Natuurlijk hebben we meerdere gereedschappen nodg om het huis te bouwen, maar gaan we specifieke gereedschappen ook aan verschillende afdelingen geven, of krijgt iedereen alles of gaat alles naar één afdeling?

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.