De webanalytics uitdaging van 2012; ‘Multi Visit Analyse’

Welkom op de Webanalisten.nl nieuwjaarsreceptie. We gaan vooruitkijken naar 2012.

Ik werd getriggerd door dit artikel van Econsultancy ‘Web analytics in 2012: the experts’ view’. Vooruitkijken naar 2012. Wat staat ons te wachten? Waar gaan we over discussiëren en met welke problematiek gaan we ons het komende jaar bezig houden binnen ons prachtige vakgebied?

De ‘prominenten’ van Econsultancy (o.a. Brian Clifton) roemen de uibreidingsdrift van Google Analytics in 2011. Veel nieuwe functionaliteiten hebben het levenslicht gezien en inmiddels zijn we (hopelijk) allemaal gewend aan de nieuwe interface. Als dat nog niet het geval is dan is je eerste actie van dit jaar om hier vertrouwd mee te raken. De huidige versie verdwijnt immers binnen enkele maanden definitief.

Vooruitkijkend naar 2012, dan komen in de stroom vooruitblikken die de afgelopen weken gepubliceerd zijn, een aantal thema’s steeds terug. Er heerst angst over de Europese cookiewet. In Nederland is er afgelopen jaar ook veel over ons landelijk voornemen geschreven, gesproken en gediscussieerd. Knopen zijn nog niet doorgehakt maar dit onderwerp zal ook in 2012 de gemoederen zeker blijven bezighouden.

Multi Visit Analyse

Daarnaast zullen we ons dit jaar met 1 grote uitdaging gaan bezighouden aldus de kenners; ‘Multi Visit Analyse’. Mooie term die we kunnen onderverdelen in twee gedaanten. Enerzijds gaat het over de attributie van de diverse online kanalen en offsite metrics (lees: het meetbaar maken van conversaties op sociale netwerken). Anderzijds gaat ‘multi visit analyse’ over het herkennen van bezoekers die continue switchen van apparaat (laptop, mobiel, Ipad etc.). Ik schreef vorig jaar een soortgelijke vooruitblik waar deze beide punten een belangrijke rol innamen. Eigenlijk hebben we in 2011 dus niet zo heel veel progressie geboekt. Ik had zelf verwacht dat de ontwikkelingen verder zouden zijn. Google Analytics heeft weliswaar onlangs haar Social Data Hub gelanceerd maar de kans dat dit op korte termijn tot spectaculaire integraties zal leiden, acht ik klein. Dan zijn Webtrends, Omniture, en comScore een behoorlijke stap verder.

Digital Analytics versus Web Analytics

Ter afsluiting wil ik jullie nog wijzen op een interessante blogpost (en discussie) van Justin Cuntroni: Radically Rethinking Web Analytics. Hierin beschrijft Cutroni een toekomstbeeld waarin een scheiding ontstaat tussen Digital analytics en Web analytics. Webanalisten die Digital analytics beoefenen spelen in de Champions League van het vakgebied, aldus Cutroni. Dat betekent grote budgetten, grote organisaties en geavanceerde analyses. Web analytics wordt op lokaal niveau gespeeld tussen spelers die zich bezig houden met uitvinden wat een conversie is en hoe een bounce-rate geïnterpreteerd moet worden. Cutroni verwacht zelfs dat web analytics in de toekomst voor een groot deel geautomatiseerd zal worden.

“I think Google can transform Google Analytics into a ‘light’ decision-making engine in the next 18 to 36 months.”

Interessante gedachte. Helemaal als je weet dat Justin Cutroni vanaf 1 januari 2012 is toegevoegd aan het team van … Google Analytics. Juist!

Al met al kunnen we weer uitkijken naar een boeiend webanalytics jaar waarin we hopelijk nu wel de belangrijke hordes kunnen nemen die ons vakgebied in een vliegende vaart voorwaarts brengen.

En nu is het aan jullie, de lezers van webanalisten.nl. Wat zijn jullie goede voornemens voor 2012? Wat worden de uitdagingen? Welke gaan we tackelen in 2012? Of worden we dit jaar dan toch vervangen door robots?

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.