De weg naar Wisdom.

Steeds meer zijn analisten op zoek naar manieren om de data te visualiseren. Het doel hiervan is het overbrengen van de informatie en kennis die de analisten met zweten en zwoegen naar boven hebben gehaald. Uiteindelijk moet het overbrengen hiervan leiden tot actie. Dit kan zijn het aanpassen van een website tot het verlagen van het budget voor campagne A.

Het model wat hiervoor vaak wordt gebruikt is de piramide hiernaast. Het geeft de relatie aan tussen de verschillende fases van dataverwerking om uiteindelijk tot waardevolle wijsheden te komen.

Wat ik zie is dat veel analisten blijven steken/hangen bij de fase “informatie”. Zij maken reports en geven mensen informatie over de stand van zaken. De stappen daarna maken echter het verschil en vergen extra skills van de analist.

Laat ik hieronder de verschillende fases eens behandelen.

DATA

De eerste niet onbelangrijke fase is data. Zonder data geen wisdom. Wisdom kan dus zijn dat je data niet hebt wat vervolgens leid tot de actie om data te gaan verzamelen. De piramide is mijns inziens ook meer een cirkel die steeds opnieuw kan beginnen.

Tegenwoordig wordt steeds meer data verzameld. Door de nieuwe techniek en ontwikkelingen is er steeds meer mogelijk. En is het bewaren van deze gegevens ook geen issue meer. Heb je niet genoeg opslag dan bestel je een nieuwe container. En laat dan de terabytes maar binnenkomen.

Web Analytics pakketten zijn in staat steeds meer vast te leggen. Ik ben zelf nog steeds liefhebber van Speedtrap. Speedtrap is geboren uit de gedachte “we willen alles meten” gaandeweg hebben ze daar een schil om heen gebouwd zodat ook analisten/marketeers  met de data konden gaan werken. Deze wijze van collecteren stelt je in staat om in real-time dicht bij je klant te staan en te luisteren naar zijn/haar gedrag.

INFORMATIE

Informatie is er in vele verschillende vormen. Voor mij is de informatie goed wanneer het de ontvanger aan het denken zet. Presenteer de cijfers zo dat zij vragen gaat stellen. Deze vragen zijn de basis van de verbinding tussen de analist en haar ontvangers.

Hoe maak je een goed rapport? Ik zorg er altijd voor dat ik de volgende elementen laat terugkomen zodat de visuele en rationele mensen worden bediend. Daarnaast probeer ik van te voren in te schatten wie mijn publiek is en welke vragen zij dagelijks hebben. Vragen die we samen kunnen beantwoorden met de informatie die ik heb.

Aantal korte tips:

  • Verschil met voorgaande periode in % in kleur. Men wil graag in 1 oogopslag zien waar het goed gaat en waar niet.  Hier helpt kleur en vorm de analist en lezer. Ik gebruik zelf altijd pijlen en percentages. In excell is dit allemaal zeer makkelijk voor elkaar te krijgen.
  • Grafieken die de trend weergeven. Wanneer ik een wekelijks rapport maak zet ik hierin ook de resultaten voor het hele jaar echter alleen in grafiek. Voordeel is dat je ook een langzaam neergaande lijn kan spotten. Stel je voor dat je wekelijks -2% daalt. Wellicht dat het je niet opvalt. Wanneer je dan na 30 weken de jaargrafiek bekijkt zie je ineens een duidelijke dalende trend.

Grafienk Trend

  • Kwalitatieve waarde toevoegen. Ik zorg er altijd voor dat ik de voice of the customer laat terugkomen. heb je een survey laat een aantal opmerking in het report terugkomen. Die citaten komen altijd goed binnen. Heb je een zoekmachine zet er de meest gezochte woorden in en hierbij zeker niet vergeten de zoekwoorden zonder resultaat weer te geven. Die knallen namelijk gelijk naar wisdom en actie.
  • Hou het compact. Maak er geen scriptie van. Daag jezelf uit om maximaal drie pagina’s te vullen. Dit helpt je om goed na te denken over de wijze van presentatie. Ik gebruik bij de meest gezochte woorden op de website een tag cloud. Deze geeft op een kleine ruimte veel informatie.
  • Gebruik tools die je beschikbaar hebt en die makkelijk jouw data kunnen importeren. Ik werk nu veel met Google Analytics en Nedstat. Ik heb gemerkt dat de data van Google (en Nedstat) beschikbaar krijgen in excell zeer makkelijk is. Wanneer je eenmaal de trucs kent kun je echt allerlei reports/dashboards bouwen die volledig geautomatiseerd zijn. Ik heb hier destijds deze template  (GA data fetch xls)  voor gebruikt van waaruit ik zelf verder ben gaan bouwen. Het is vooral handig wanneer je meer profielen hebt. Deze kun je naast elkaar zetten in excell en hiermee creëer je een overview van alle websites.

Dit zijn een aantal korte tips die mij hebben helpen. Op het Internet zijn nog veel meer tips. Neem een kijkje bij dit artikel van Webanalisten. Of een van onze eerdere artikelen over de Online Middelen Matrix.

KENNIS

De stap naar kennis maak je door te communiceren. Door te praten over de informatie, vragen te stellen en de informatie te presenteren ontstaat interactie. Deze interactie is noodzakelijk om de volgende stappen te maken. Mij helpt het altijd om tijd te claimen in de agenda van de mensen. Wat je kunt doen is:

  • Een maandelijkse sessie waarbij jij de highlights van die maand presenteert. Leuk de boel op door vooraf alvast voor jezelf de belangrijkste veranderingen op papier te zetten en deze om te vormen naar een vraag voor het publiek. Zet mensen hiermee aan het denken en zorg voor interactie in de zaal.
  • Maak een quiz en stel mensen vragen over de data. Ik vergeet nooit mijn eerste sessie waarbij iedereen (ja echt IEDEREEN) afviel na de eerste vraag. De sessies daarna ging het beter en uiteindelijk heb ik de fles wijn ook aan diegene mogen geven die nog bleef staan. We hanteerden het petje af en op principe. Altijd lachen en heerlijk laagdrempelig. Vergeet niet dat mensen hierdoor naar de informatie kijken, het opslaan en worden geprikkeld om hier vragen over te stellen.
  • Varieer in de wijze van presenteren van de data. Blijf altijd bezig om de reports te verbeteren. Ga na ieder report in ieder geval met 1 iemand een gesprek aan van een uur om het over de informatie te hebben. Wat kan hij of zij ermee? Wat mist hij of zij nog?

Ik ben een grote fan van visualisatie en de huidige mogelijkheden die er zijn. Ik heb destijds samen met Jeroen een smartboard geïntroduceerd waarop we real-time de online data visualiseerden. Dit bord werd het startpunt van de dag voor veel mensen.

http://www.youtube.com/watch?v=0U05WeXPGlk

Hoe ging het gisteren? Zien we grote veranderingen? Wat zocht men op de website? Mooie vragen die vaak werden beantwoord door naar de informatie te kijken. En werden de vragen niet beantwoord dan kwamen ze bij ons en gingen we gelijk met elkaar in gesprek om te ontdekken wat er was gebeurt (KENNIS)

WISDOM

Eenmaal de kennis vergaart, moet deze worden vertaald in actie. Je weet wat er is gebeurt en wat het resultaat is, maar wat ga je dan doen? Sommige dingen liggen voor de hand en kunnen gelijk concreet worden gemaakt, andere acties vergen meer tijd en energie.

Voor mij is de sleutel hier TESTEN. Vanuit de kennis kun je hypotheses opzetten. Let maar eens op als je deze gesprekken voert, dan beginnen veel mensen met “…ik denk dat het komt door…” of “..dat kan niet anders dan ….. zijn…”. Wees alert en blijf kritisch. Vaak kun je de wisdom niet afleiden uit de kennis. Wees hier de scheidsrechter en bied de mensen een platform om hun idee te testen. Zorg voor budget en mensen om snel en actief te kunnen testen. Kom wekelijks bij elkaar en bespreek de voortgang. Stel jezelf als doel om minimaal 1 test actief te hebben op we de website. Is de test afgelopen en heb je een winnaar, ….proficiat. Dit is wisdom nu kun je de mensen voeden met wijsheden.

Gebruik hier ook je kwalitatieve data van je survey en/of meer gedetailleerde data. Maak slimme analyses om te kijken of je hypotheses kan opzetten. Datamining kan je hier bij helpen om interessante snedes van je data te ontdekken.

Tenslotte vertaal de uitkomsten naar geld. Wat betekent het vergaren van deze kennis voor de organisatie, wat is de value? Geloof me, die komt binnen en blijft hangen. Het is toch heerlijk om te vertellen dat je net EUR 250.000 meer omzet hebt door dat je weet dat die blauwe button beter werkt bij een bepaald segment bezoekers.

TOETJE

Bekijk deze film waar mijn inziens alles samenkomt. Van data naar informatie naar kennis en wisdom. Een winnende combinatie van techniek, data en de mens.

http://www.youtube.com/watch?v=jbkSRLYSojo

Heb jezelf nog goede tips voor een bepaalde fase? Laat het weten, ook dat is WISDOM!

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.