Managementsamenvatting

Google blijft niet stilzetten qua productontwikkeling. Onlangs introduceerden zij hun eigen marktonderzoekstool. Ik kwam hierachter via de blog van Avinash Kaushik. Wat kun je precies met deze tool en hoe kun je het in de praktijk gaan gebruiken?

Sluit Managementsamenvatting

Google’s eigen marktonderzoekstool


 door 

Dankzij de blog van Avinash Kaushik kwam ik in aanraking met een nieuwe tool van Google: de consumer barometer. Een heel handige tool waarmee je het zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep in kaart kan brengen. Hoe werkt deze tool?

Leer het zoek– en koopgedrag van jouw bezoekers kennen

Deze tool kun je goed gebruiken om je eigen markt/doelgroep in kaart te brengen. Je wilt bijvoorbeeld weten hoe jouw gebruikers zoeken voordat zij een aankoop doen. Voorbeeld: hoe zoekt een consument naar een autoverzekering?

'' ''

We weten dat de autoverzekering steeds meer online wordt afgesloten. Toch vind ik bovenstaande cijfers toch opvallend. Ik wist niet dat 22% van de consumenten een autoverzekering afsloot zonder nader onderzoek te verrichten. Daarnaast zie je dat bijna 20% zowel online als offline kanalen gebruikt, voordat zij hun autoverzekering afsluiten. Dit geeft maar weer het belang van een multi-channel strategie aan.

Vervolgens wil je natuurlijk weten welke online kanalen worden gebruikt in het zoekproces van de consument. Ook deze cijfers kun je achterhalen met deze tool:

'' ''

'' ''

Uit bovenstaande afbeelding blijkt de populariteit van vergelijkingssites wanneer de consument een autoverzekering wil afsluiten. Deze wordt zowel bij de eerste zoekopdracht als bij de aankoopbeslissing het meest gebruikt door de consument. Daarnaast zie je dat zoekmachines en advertenties vaker bij de eerste zoekopdracht worden gebruikt dan bij de uiteindelijke aankoopbeslissing. Zeer nuttige informatie om mee te nemen bij de budgetverdeling per online kanaal.

Daarnaast kun je ook achterhalen, hoe kanalen elkaar ondersteunen. Onderstaande tabel geeft meer inzichten in het ondersteunende effect van online aan offline kanalen en vice versa:

'' ''

In bovenstaande draaitabel wordt een vergelijking gemaakt tussen België en Nederland voor het zoek– en koopgedrag bij het afsluiten van een autoverzekering. Ook hierin zie je weer enkele opvallende ontwikkelingen:

  • Offline heeft geen ondersteunende waarde aan online kanalen.
  • Slechts 4% van de consumenten, die geen nader onderzoek verricht, sluit zijn/haar autoverzekering online af.
  • 11% van de consumenten in Nederland, die on – en offline kanalen beide raadpleegt, sluit zijn autoverzekering af via het online kanaal.

Je kunt deze gegevens nog verder segmenteren naar leeftijd/geslacht/opleiding en internetgebruik. Liggen er verschillen tussen het zoek– en koop gedrag tussen mannen en vrouwen?

Mannen Vrouwen
'' '' '' ''

 

Bovenstaande cijfers zijn toch wel opvallend. De mannen zijn eerder geneigd hun autoverzekering online af te sluiten dan vrouwen. Daarnaast doet >25 % van de vrouwen geen nader onderzoek voordat zij hun autoverzekering afsluiten. Hoe kun je dit koopgedrag verklaren? Geven vrouwen toch de voorkeur aan persoonlijk contact voordat zij hun autoverzekering afsluiten? Gaan vrouwen meer op hun gevoel af bij het afsluiten van een autoverzekering dan mannen?

Hoe worden de zoekmachines gebruikt door de consument?

Ook kun je met deze tool zien hoeveel consumenten de zoekmachines gebruiken voordat zij een aankoop doen. Hierbij is geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende zoekmachines. Maar voor de Nederlandse markt is dit ook niet nodig, aangezien Google marktleider is.

'' ''

In bovenstaande afbeelding kun je zien dat 46% van de consumenten een zoekmachine gebruikt voordat zij hun autoverzekering afsluiten. De zoekmachines worden het meest gebruikt bij het zoeken naar een geschikt hotel. 65% van de consumenten gebruikt een zoekmachine alvorens een hotelkamer te boeken. Uit deze cijfers blijkt maar weer dat wij onze boodschappen nog niet online willen doen. Slechts 6% van de consumenten raadpleegt de zoekmachines voordat zij hun boodschappen doen.

Welke features ontbreken er nog in deze tool?

Ik vind deze consumer barometer een zeer uitgebreide en nuttige marktonderzoekstool. Toch mis ik nog enkele features die het leven van een webanalist eenvoudiger zouden maken:

  • Het gebruik van zoekmachines verder kunnen uitsplitsen in branded en non-branded zoekopdrachten.
  • De offline kanalen verder kunnen uitsplitsen in callcenter en winkels.
  • De gebruikerssegmenten kun je nu alleen per land bekijken. Ik hoop, dat ze dit in de toekomst per product kunnen uitrollen. Dan kun je deze informatie gebruiken om de persoonlijkheidstypen op je site te bepalen.

Kortom

Google blijft niet stilzetten qua productontwikkeling. Mij lijkt het een prima tool om op de hoogte te blijven van het online zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep. Daarnaast kun je deze tool gebruiken om onderbouwd een keuze te maken voor de doelgroep die je wilt targeten via een bannering campagne!

Hoe kijk jij aan tegen de meerwaarde van deze tool?

Vind meer artikelen over:
Gerelateerd


Geen gerelateerde artikelen gevonden.

4 reacties


Beste Gerard,

Leuk om te lezen dat je de tool gebruikt zoals deze bedoeld is! Wij hebben in opdracht van Google deze tool ontworpen en ontwikkeld. De tool is uitgebreid getest bij de doelgroep, maar het is achteraf dan toch goed om te zien dat er inzichten worden verworven die we ons ten doel hadden gesteld.

Je suggesties voor nieuwe features zouden zeker van toegevoegde waarde zijn. Wellicht dat het in de toekomst toegevoegd kan worden aan het onderzoek. Vooral je laatste suggestie vind ik een interessante, alleen is het mij niet geheel duidelijk. Wat bedoel je precies met gebruikerssegementen? We zijn bezig om nog een aantal data analyses te doen en wellicht dat we hier nog wat mee kunnen. Ik hoor graag van je!

Mocht je het leuk vinden, voor een case study check: http://www.cleverfranke.com/cf/nl/project/google/project.php?id=172

Alouette Edens - Internet Advantage | 25 oktober 2012 om 17:00

Ik vind resultaten heel mooi weergegeven! Deze blog geeft me redenen om er toch maar weer mee aan de slag te gaan.


Dank voor je reactie Thomas.

Leuke case op jullie site. Heb je gebruikerstesten puur in groepsverband uitgevoerd of ook remote user testen?

Het voordeel van remote user testen is, dat de gebruiker in zijn eigen omgeving de testen kan uitvoeren.

Ik bedoel met gebruikerssegmenten het volgende:

- De gebruikerssegmenten functionals, aspirers, knowledge seekers kun je nu alleen per land vergelijken. Als je dit zou kunnen toevoegen bij het zoek – en koopgedrag naar producten, kun je ook persona’s hieraan koppelen.

Komt dit overeen met de data analyses, die jullie in de planning hebben?


@ Aulouette Dank voor de complimenten!

@Gerard Excuses voor het late antwoord.

De testen zijn alleen in groepsverband uitgevoerd. Na lancering zijn er een aantal remote user tests uitgevoerd op ons initiatief. Hier zijn wat dingen uitgekomen die al weer in de site zijn verwerkt.

Je idee m.b.t. de gebruikssegmenten had ik nog niet over nagedacht. Dit zit niet in de planning om mee te nemen in de analyses maar is voor in de toekomst zeker interessant.

Probleem is dat de gebruikssegmenten maar in 1 van de 2 onderzoeken is meegenomen. Vandaar dat het niet overal meegenomen kan worden omdat dat de data zou vervalsen.

Plaats een reactie | Houd u op de hoogte van reacties via e-mail

* Verplicht in te vullen

Houd mij op de hoogte van nieuwe reacties. Of abonneer jezelf op deze discussie zonder te reageren.

Door:

Gerard heeft een grote passie voor alles wat met webanalytics en conversie optimalisatie te maken heeft. Hij deelt graag zijn kennis hierover op Webanalisten.nl en Frankwatching. Daarnaast geeft Gerard advies aan bedrijven over...

  • Aantal woorden: 676

  • Aantal tweets: 21

  • Aantal reacties: 4

  • Aantal likes: 3

Nieuwsbrief

Voortdurend op de hoogte van het laatste analytics en optimalisaties nieuws met onze nieuwsbrief!

Gebruik je al Unica NetInsight?

Lees meer over Unica NetInsightAangeboden door AboutAnalytics