Grote Optimalisatie Dag: zo krijg je je afdeling out of the box

Binnen SNS Bank onderhoudt, ontwikkelt en optimaliseert de afdeling Internet Verkoop snsbank.nl. De website optimaliseren doen we tijdens onze dagelijkse werkzaamheden, maar ook vier keer per jaar tijdens een Grote Optimalisatie Dag. Om de welbekende dagelijkse sleur te doorbreken; een middag met frisdrank, pizza en innovatieve ideeën. De laatste editie had het thema Persona’s.

Wat is de Grote Optimalisatie Dag?

De Grote Optimalisatie Dag (vanaf nu G.O.D.) vindt ieder kwartaal plaats. Iedere G.O.D. heeft een ander thema. Met in ons achterhoofd onze eigen kennis en de informatie die ons wordt aangereikt door een gastspreker, gaan we aan de slag met een case. Aan het einde van de avond worden de concepten gepresenteerd en kiest een jury de winnaar. Het winnende idee wordt daadwerkelijk uitgevoerd. Eerdere edities leverden een geoptimaliseerde kerstactie en verbeterde hypotheekmodule op. Dit keer ging het over een andere boeg: we optimaliseerden de manier waarop wij met persona’s werken.

grote optimalisatie dag bij sns bank

Leuk, ik wil dat ook!

Kan jouw afdeling ook wel een inspirerende middag gebruiken? Een aantal dingen waar je aan moet denken:

  • Prik een datum en tijd en licht iedereen ver van tevoren in. Houd er rekening mee dat je spreker die dag ook beschikbaar moet zijn.
  • Locatie. Kies een geschikte locatie. Ben je met een grote groep, zorg er dan voor dat iedereen lekker kan zitten. Vergeet niet dat de G.O.D. een wedstrijdelement heeft. Mensen vinden het fijn als ze vrij kunnen praten.
  • Kies een goed onderwerp en formuleer je doel. Is er iets wat al een tijdje op de plank ligt en kom je er maar niet aan toe? Gebruik het als thema voor je G.O.D.
  • Resultaat. Zorg dat je opdracht zo in elkaar zit dat je aan het einde van de avond ook echt een tastbaar resultaat hebt. Dit werkt erg motiverend en geeft de deelnemers een voldaan gevoel.
  • Zoek een leuke spreker die een verhaal heeft dat aansluit bij je doelstelling. Bespreek van tevoren wat de spreker zal vertellen zodat je je opdracht erop kan aan laten sluiten.
  • Maak een opdracht. Maak het aansprekend en creatief. Out the box met die collega’s!
  • Betrek andere afdelingen. Een G.O.D. is een uitstekend middel om samenwerking tussen verschillende afdelingen te stimuleren.

Erg belangrijk is het vervolg dat er aan een G.O.D. wordt gegeven. Leuk zo’n middag, maar het is de bedoeling dat het winnende concept wordt uitgewerkt. Pak dit tijdig op, zodat collega’s betrokken blijven.

Andere manieren?

Het organiseren van een Grote Optimalisatie Dag is vast niet de enige manier om je collega’s out of the box te krijgen. Wat gebeurt er om dit te bereiken bij jou op kantoor?

Dit artikel is geschreven door Stephanie van Baaijen, webmanager bij SNS Bank. Wil je meer weten over de G.O.D., of heb je behoefte aan begeleiding? Neem contact op met Stephanie.

Reacties (4)

  1. Tof concept! Dit zou ieder bedrijf een keer in het kwartaal moeten doen.

    Wellicht nog leuker om zoiets buiten kantoor te doen, levert vaak nog iets meer inspiratie op.

  2. Bij deze aangemeld als gastspreker: behandel je bezoeker nu een zoals je in het bankkantoor met ze zou praten! Dan voor dit artikel. Erg leuk concept. Begreep van @reinoutw dat er ook een wedstrijd element aan zit: teams die werken aan dezelfde opdracht en moeten pitchen. Wat vragen:

    – hebben de teams coaches en zo ja: wie zijn dat
    – heb je al learnings voor het waarborgen van opvolging?
    – hoe houd je de deelnemers op de hoogte van de resultaten qua ontwikkeling en daarna resultaten?

  3. Hoi Ton,

    Bij deze antwoord op je vragen 🙂

    – Nee, de teams hebben geen coaches. De gastspreker loopt rond om de teams bij te staan en eventuele vragen te beantwoorden.

    – Learnings voor het waarborgen van opvolging zijn er wel: je moet het kort na de dag zelf opvolging geven, de opdracht moet niet te groot zijn omdat het vaak tussen het dagelijkse werk door moet gebeuren.

    – Deelnemers worden op de hoogte gehouden via (heel 1995 ;-)) de mail. Regelmatig worden de testresultaten rondgestuurd.

    En ik zal aan mijn collega’s doorgeven dat er al een spreker is geregeld voor de volgende G.O.D. ;-).

  4. Beste Stephanie,
    Goed initiatief. Verdient zeker navolging. Wellicht een idee om op de eerstvolgende meeting de naam te veranderen. De huidige afkorting van de naam vind ik nogal ongelukkig.

Reacties zijn gesloten.