SEO Teksten Schrijven = Fatsoenlijke Teksten Schrijven (+ alle tips)

Joost de Valk sprak op 5 februari over Search Engine Optimization (SEO teksten schrijven). Geen technisch verhaal, een stuk historie, een stuk advies, een paar goede voorbeelden en een prachtige conclusie: we kunnen weer ‘normaal’ gaan schrijven, ook voor zoekmachines. Zoekmachines / Search Engines (lees Google) worden steeds slimmer waar het gaat om het achterhalen van het onderwerp van een tekst. Ze worden / zijn in staat om woorden die bij elkaar horen te ‘herkennen’ en te groeperen, waardoor onderwerpen duidelijk worden, hierdoor is teksten schrijven voor SEO niet meer dan fatsoenlijke teksten schrijven.

SEO teksten schrijven, waar gaat het over?

Joost geeft als voorbeeld de volgende woorden, de vraag is: waar gaat het over?

  • Passagier
  • Reizen
  • Station
  • Stoom
  • TGV

Inderdaad, het goede antwoord is ‘trein’. Bij welk woord wist je dat het over een trein ging? Waarschijnlijk bij woord drie. Wij mensen kunnen heel goed de verbanden leggen tussen deze woorden, maar voor zoekmachines is dit erg lastig. Gelukkig worden de zoekmachines steeds ‘slimmer’ waardoor ook zij deze verbanden kunnen gaan leggen. Het simpelweg spammen van je zoekwoorden op pagina’s is dan niet meer voldoende. Het gaat erom dat je teksten schrijft die over het onderwerp gaan, dat worden dan ook je SEO-teksten. Klinkt logisch, klinkt als: schrijf maar normale, fatsoenlijke teksten, ook voor zoekmachines en je bent SEO proof.

Clusters in Flickr

De clustermethode van Flickr is volgens mij een prachtig voorbeeld van hoe het zou moeten. Neem bijvoorbeeld het woord ‘passagier’ (passenger). Flickr geeft, wanneer je op passenger zoekt de volgende mogelijke clusters:

Flickr Cluster: Passenger

De uitkomst is direct duidelijk. Flickr analyseert de tags die mensen meegeven aan hun foto’s en groepeert de foto’s aan de hand van deze tags. Tags die vaak samen met elkaar gebruikt worden vormen een cluster. Op die manier kan Flickr verschillende ‘onderwerpen’ herkennen naar aanleiding van een zoekopdracht van slechts één woord. Prachtig stukje techniek!

Google’s ‘Searches related to’

Google geeft al enige tijd onderaan de zoekresultatenpagina’s, en tussen de resultaten zelf, suggesties over zoekgerelateerde onderwerpen om zo zoekers sneller naar de beste zoekresultaten te kunnen leiden.

Google Searches related to: grafisch ontwerper
Suggesties tussen de zoekresultaten.

Google Search related to: Steam

Suggesties onderaan de zoekresultaten.

Hiermee toont Google aan dat ook zij bezig zijn met het bepalen van het onderwerp aan de hand van andere zoekopdrachten / inhoud van webpagina’s. Een goede ontwikkeling!

Bekijk de volledige presentatie van Joost de Valk (excuses voor de ruis):

Bekijk de slides:

Reacties (11)

  1. Leuk artikel en een prima presentatie! Joost maakt heel duidelijk dat optimalisatie altijd belangrijk blijft bij zoekmachinemarketing. Bij bol.com gaan we er weer verder mee aan de slag!

  2. @Ellen en @Mark, dank voor de positieve reacties. Optimalisatie is zeker een continu proces, zeker met de steeds slimmer wordende zoekmachines.

    @Mark de voorbeelden passen inderdaad goed bij 9292ov 😀

  3. Bijzonder interessant om te horen over het voortschrijdend inzicht in de keuken bij Google en de stand van zaken met het algoritme.

    Als tekstschrijver voelt het alsof mijn gebeden verhoord worden: geen krampachtige optimalisatie en het verplicht inzaaien van keywords in h1 en h2 enzovoort. Nee, we mogen eindelijk weer gaan doen waar we goed in zijn: creatief en boeiend schrijven en dus uiteraard ook flink varieren met woorden.

    Wat ik me nog wel afvraag is of een pagina die relevant is voor bijvoorbeeld het woord ‘trein’ dan ook sowieso dat woord moet bevatten (en op welke plek dat keyword dan moet staan), of dat het gebruiken van synoniemen en verwante woorden alleen al voldoende kan zijn om gevonden te worden?

  4. Als SEO tekstschrijver vind ik dit natuurlijk buitengewoon interessant. Ik ben het er alleen niet helemaal mee eens.

    Om te beginnen heeft Google pas gedeeltelijk zicht op de grammaticale semantiek van een tekst (niet verwarren met technische). Beetje bij beetje bouwt Google een database op waarin verbanden zoals in het artikel vermeldt terugkomen zodat Google betekenissen achter de letterlijke woorden indexeert. Die is helaas nog lang niet compleet.

    Veel lastiger is het nog voor Google om de grammaticale (!) syntax van een zin mee te nemen in de interpretatie van een tekst. Te meer omdat dit per taal erg kan verschillen. Denk bij voorbeeld aan de split infinitive die in de Engelse taal uit den boze is maar in het Nederlands de standaard.

    Ik vraag mij dan ook af wat in het artikel wordt bedoeld met ‘gewoon schrijven’. Als ik mijn klanten vraag om zelf een voorbeeldtekst te schrijven krijg ik een verhaal in de WIJ-vorm waarbij het de klassieke alineaindeling wordt aangehouden. Voor de indexatie in Google en de gebruiksvriendelijkheid van een tekst, is het daarentegen zinvol om deze 180 graden om te draaien. De tekstopbouw die de meeste van ons hebben geleerd op de middelbare shcool, het voortgezet onderwijs en in het bijzonder de universiteit waar het draait om de emperische kaliteit van een onderbouwing, is voor Google erg lastig indexeren. Gewoon schrijven werkt dus nog steeds in veel gevallen averechts.

    Natuurlijk schrijven met in achtneming van wat SEO tips als gulden middenweg lijkt mij een beter advies!

    Hartelijke groet,

    Chantal Bakker, SEO Tekstschrijver

    P.S. Ik heb de video nog niet bekeken moet ik bekennen. Mijn reactie is dus gebasserd op de tekst.

  5. Een SEO tekstschrijver die het heeft over kaliteit? en middelbare shcool? gebasserd?

    Beetje slordig Chantal Bakker! Dat komt niet bijster geloofwaardig over.
    Succes ermee meid!

  6. Ik vind het altijd bijzonder flauw om tekstschrijvers in hun vrije tijd op typo’s af te rekenen. Net als alle andere mensen maakt ook de tekstschrijver wel eens een tikfoutje. Daarbij ga je daarmee compleet voorbij aan de inhoud van het verhaal en daar gaat het hier om.

    Als ik de meeste blogs bekijk, kom ik bijzonder veel fouten tegen. Als ik in de reacties elke keer de tekst moet gaan redigeren wordt de discussie er niet interessanter op. Dus lees ik door de fouten heen en kijk naar het inhoudelijke punt.

    Overigens is het als tekstschrijver niet zo dat je op elk moment van de dag alleen maar perfect Nederlands tikt. Wat wel je baan is, is ervoor zorgen dat de teksten die je voor anderen produceert foutloos zijn.

  7. @elsbeth Het is echt ZO irritant dat als je als tekstschrijver eens een keer mee wilt doen aan een discussie over het vak, je reacties met argusogen worden gelezen en er vooral heel zuur gereageerd wordt op de tikfoutjes.

    @chantal Zodra ik professioneel begon te schrijven, heb ik de klassieke alinea-indeling overboord gegooid. ’t Leest gewoon veel lekkerder als je met de deur in huis valt. Voor mij is gewoon schrijven dus al Google-vriendelijk schrijven. Maar ik vroeg me idd ook af wat er wordt bedoeld met dat gewoon schrijven. Ik heb het gevoel dat ik daar nooit mee ben opgehouden en volgens mij kon je al die tijd al wél gewoon en tegelijkertijd SEO schrijven.

  8. Ik ben het met jullie eens dat het niet altijd zo kan zijn dat iemand foutloos typt, maar….iemand die zich profileert op het web als SEO tekstschrijver en daarna ook met dit soort discussies hoog in de zoekmachine scoort, GEEN reclame is voor zijn eigen werk als er 3 tikfouten in een klein stukje tekst staan.
    Tot zover dit punt

Reacties zijn gesloten.