Conversie optimalisatie in de praktijk (5): gratisadviseurs.nl

In de optimalisatiecase van gratisadviseurs.nl hebben we 2 experimenten benoemd waarvan we in het vorige artikel een experimentopzet hebben gemaakt met als doel de bounce-rate te verlagen. Dit experiment loopt inmiddels. Om meteen door te pakken naar het 2e doel, het verhogen van de conversie van bezoeker naar vraagsteller, vraag ik opnieuw jullie input.

Wat gaan we doen?

Experiment 2 Doel = Conversie van bezoeker naar vraagsteller verhogen

Optimalisatiekans identificeren
De conversie van bezoeker naar vraagsteller is op dit moment 1%. Dat is erg laag voor een gratis dienst. Het vermoeden bestaat dat de slechte zichtbaarheid van de ´stel een vraag´ optie hier debet aan is.
 
vraagstellen_controle.jpg
De huidige (controle)variant

Hypothesen
We hebben een aantal hypothesen geformuleerd waarbij we elementen uit bovenstaand kader via een multivariate experiment gaan toetsen.

1. Door de ´Vraag stellen?’ titel te wijzigen (in tekst en tekstgrootte) zal de conversie van bezoeker naar vraagsteller toenemen.

titel_vraagstellen_variante.jpg

2. Door de tekst onder de ´Vraag stellen?’ mogelijkheid te wijzigen of weg te laten zal de conversie van bezoeker naar vraagsteller toenemen. 

tekst_varianten.jpg

3. Door in plaats van de klik hier (=call to action) direct een tekstveld (invulveld) te tonen zal de conversie van bezoeker naar vraagsteller toenemen.

invulveld_varianten.jpg

Experiment ontwerp
Het experiment zal uitgevoerd worden met Google Website Optimizer. De opzet van dit experiment zullen we bespreken en laten zien in een volgend artikel.

Be creative!
Zien jullie nog belangrijke varianten die we zouden moeten meenemen in het experiment?

Reacties (4)

  1. andre.scholten@gmail.com'

    Zorg dat je de test in de Google Website Optimizer koppelt aan Google Analytics. Dan kun je naast de standaard conversiemeting ook de invloed op andere variabelen zien per variant.

  2. Gezien de vele traffic kunnen me meer testen m.i. Ik zou ook nog de “vraag stellen” lokatie meten. Draai bijvoorbeeld in alle variaties dit eens met “beheerder worden”, waarbij je tevens als conversie het aantal vragen ook bijhoudt hoeveel mensen dan uiteindelijk beheerder zijn geworden!

    Complimenten voor het tempo en erg nieuwsgierig naar de eerste findings!

  3. g.bouwhuis@site-score.nl'

    @Ton,

    Och, de aanpassingen zijn klein voor ons, als men eens een idee had hoeveel code er uberhaupt draait, dan doen we dit er ff bij….

    Maar, de testen vinden we INTERESSANT, kijk, TRAFFIC is er zat…daar hoeven we het niet meer voor te doen, vandaag de 19K grens doorboort, dus ook dat is al niets unieks meer, nog 2 weken en dan overbruggen we de 20K grens ook wel.

    Maar, kwantiteit is niet alles, kwaliteit wil ook een stukje meepikken bij ons, en wij ook.

    Vandaar dus vooral ook aan onze kant de snelle ingrepen op de gevraagde acties, maar he, je kent me…was ik ooit traag? 🙂

    @Egan, petje af voor je begeleiding, ook DAT mag gezegd worden.

  4. aldin@quelmedia.nl'

    Leuk expirement. Probeer is wat meer met kleur te doen. Vergroot de tekst van vraag stellen en schrijf het in oranje. Dan valt het wat meer op.

    Het middenstuk zou ik zo laten.

    “Zelf een vraag over Arbeidsrecht Noord-Brabant” zou ik weer wat groter maken met een oranje kleur. “Klik hier” zou ik dan helemaal verwijderen en het gedeelte “Zelf een vraag over Arbeidsrecht Noord-Brabant” zou ik aanklikbaar maken.

    Wat misschien ook voor een “laag conversiepercentage” zorgt zijn de Google Adsense advertenties. Het zou misschien beter zijn als vraag stellen wat hoger op de pagina zou komen te staan.

Reacties zijn gesloten.