3 tips vanuit Neuro Web Design

Neuromarketing is a new field of marketing that studies consumers’ sensorimotor, cognitive and affective response to marketing stimuli.

Neuropsychologe Susan Weinschenk behandelt in het boek “Neuro Web Design: what makes them click?” (2009) psychologische technieken om jouw website bezoeker te overtuigen van jouw product. Ik las dit boek en wil graag 3 belangrijke lessen van Susan met je delen:

1. Speel in op het gevoel van jouw website bezoeker

In het boek wordt dieper ingegaan op de motivatie van de website gebruiker. Beslissingen worden online niet rationeel, maar op basis van gevoel en emotie genomen. Je dient het vertrouwen van de gebruiker te winnen. Weinschenk geeft enkele zeer bruikbare tips om dit voor elkaar te krijgen:

  • Maak gebruik van reviews en verhalen van tevreden klanten;
  • Spreek de gebruiker aan met ‘jou’ in plaats van met ‘u’;
  • Maak gebruik van reciprociteit. Indien jij jouw gebruiker een cadeau geeft, zal hij/zij dit vroeg of laat terug willen betalen.

2. Beperk keuzemogelijkheden voor je bezoeker

De schrijfster is hierin heel duidelijk: ‘less is more’. Via een praktijkvoorbeeld laat zij zien dat veel mogelijkheden bezoekers aantrekt, maar dat zij niet meer het overzicht hebben om een beslissing te nemen. In een gebruikerstest mochten bezoekers kiezen uit 6 of 24 jampotten. 60% van de bezoekers bekeken de 24 jampotten, maar slechts 3% kocht ook daadwerkelijk. Terwijl slechts 40% van de gebruikers de 6 jampotten bekeken, maar het conversie percentage was in dit geval 30%. Haar advies luidt: Beperk je tot 4-6 keuze mogelijkheden per pagina!

3. Gebruik afbeeldingen in combinatie met verhalen

Susan is een groot voorstander van het gebruik van afbeeldingen in combinatie met verhalen. Zij geeft aan dat onze hersenen zijn geprogrammeerd om in verhalen en plaatjes te denken. Websites met afbeeldingen in combinatie met verhalen trekt de aandacht van jouw gebruiker. Daarom adviseert Weinschenk om dit zoveel mogelijk te gebruiken binnen je webteksten!

Samenvattend

Neuro web design is een boek met boordevol tips voor de conversie optimalisatie van jouw website. Het gaat dieper in op de psychologie achter de beïnvloeding van jouw bezoeker. Leest eenvoudig weg, relevant en direct praktisch toepasbaar. Ik heb in ieder geval genoeg input gekregen om hiermee aan de slag te gaan!

Als er mensen zijn die de lessen al in de praktijk hebben uitgetest, dan hoor ik graag in de reacties de resultaten.

Reacties (9)

Reacties zijn gesloten.