3 tips voor een succesvolle analyticsimplementatie

Eens in de zoveel jaar wordt er binnen je organisatie een analyticspakket geïmplementeerd. De meest ideale implementatie hangt af van de wensen van jou en de organisatie waarvoor je werkt. Toch zijn er best algemene tips te geven voor een succesvolle analyticsimplementatie. Bij deze.

Tip 1: Laat je tags automatisch plaatsen mét de mogelijkheid deze te overrulen

De manier waarop pagina’s (en acties) gemeten worden is door de jaren heen veranderd (en zal blijven veranderen). Op dit moment wordt er veel gemeten door middel van Javascript tags, die geplaatst worden op de pagina. Mijn voorkeur gaat er naar uit dat de tag automatisch geplaatst wordt op de pagina, waarbij de informatie uit het CMS gebruikt wordt (dus de naam van de pagina, of de pagina onderdeel uitmaakt van een groep / funnel / een conversie is, etc.), zodat je dit niet handmatig (achteraf of vooraf) hoeft te doen. De tip die ik wil meegeven is: wanneer er een geautomatiseerde tagoplossing gekozen wordt (of geïmplementeerd is) je deze altijd nog op paginaniveau in het CMS moet kunnen overrulen. Dit omdat de positie van een pagina in het CMS (en de eigenschappen van de pagina in het CMS) niet altijd overeenkomen met de waardes die jij wilt toekennen aan de pagina, zoals hij gemeten wordt in je analyticspakket. Dus: laat tags geautomatiseerd plaatsen, maar zorg er wel voor dat jij dit nog handmatig kan corrigeren.

Tip 2: Check je pagina na de implementatie altijd op Javascript errors

Zoals in Tip 1 al gemeld: veel tags werken op basis van Javascript. Dit heeft nadelen. Andere Javascripts op de pagina kunnen bijvoorbeeld fouten genereren waardoor het meetscript niet meer wordt uitgevoerd. De implementatie lijkt succesvol, de tag is immers juist geplaatst, maar de meting wordt niet uitgevoerd. Resultaat: een mooie tag, maar geen gegevens in het analyticspakket. Check daarom altijd de pagina’s op Javascript fouten. Eén fout kan je meting al ongedaan maken. Zonde!

Tip 3: Breng eerst alles wat gemeten moet worden goed in kaart voordat je begint met taggen

Voor alle pagina’s (en acties) die gemeten worden, worden aparte metrics in de tags opgenomen om meer informatie over de pagina (of actie) op te slaan. Zo kan bijvoorbeeld naast de paginanaam ook het paginaID vastgelegd worden. Vaak ook wordt er vastgelegd of een pagina onderdeel is van een funnel en/of de pagina een conversiepagina is en/of dat de pagina onderdeel is van een groep pagina’s.
Voor dat je start met taggen moet je een goed overzicht hebben van de structuur van je site (pagina’s) en van je conversiepaden / funnels (en definities) om uiteindelijk direct de juiste waardes bij pagina’s te implementeren. Doe je dit niet, dan loop je de kans dat je uiteindelijk prima alles meet, maar niet zoals je het zou willen. Operatie geslaagd, patient overleden, zoiets.

Dit waren 3 tips van mijn kant voor een succesvolle implementatie. Waarschijnlijk hebben jullie ook ervaring met implementaties. Ik hoor graag jullie tips en tricks voor succesvolle implementaties in de comments.

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.