4 redenen waarom ING jouw data gebruikt (en of je daar wakker van moet liggen)

ING logoING heeft aangegeven klantgegevens te gaan ‘verkopen’ aan adverteerders. Heel Nederland is direct in rep en roer en ING is de gebeten hond. In dit artikel laat ik mijn licht schijnen op de zaak; wellicht dat het niet helemaal aansluit bij wat je eerder hebt gelezen.

In het kort zie ik vier achterliggende redenen die zorgen voor deze koerswijziging van ING:

1. Banken zijn onze financieel adviseurs

Banken houden zich al lange tijd bezig met onze financiën. Ze beheren ons gespaarde geld, ze lenen ons geld als we dat nodig hebben en geven ons advies wanneer we bijvoorbeeld willen gaan beleggen. Een duidelijke taak.

2. Banken staan er niet goed op

Het beeld dat men over banken heeft is de afgelopen jaren niet echt florissant, mede door de graaicultuur en natuurlijk de crisis, waar ‘de banken’ de voornaamste schuldige aan zijn.

3. Data, Big Data, Targeting

Wij, analisten, weten als geen ander welke mooie dingen je kunt doen met data. Door verschillende databronnen te koppelen proberen we precies te weten wie interesse heeft in welk product. Nu gaat dit nog vooral om onze eigen producten, maar is het zo’n gekke gedachte dat het wellicht ook over producten van derden kan gaan?

4. Op zoek naar nieuwe verdienmodellen

Jarenlang hebben banken op verkeerde manieren geld verdiend. Nieuwe spaarproducten werden als over elkaar heen gestapelde dakpannen uitgebracht, waarbij de rente van de onderste dakpan steeds weer verlaagd werd. Daarnaast werden producten gratis ‘weggegeven’ die in de werkelijkheid juist geld kosten (bv. betaalrekeningen). Om nog maar te zwijgen over provisies.

Nu transparantie het toverwoord is en alles ‘open en eerlijk’ moet zijn / gaat worden, is het voor banken ook tijd om te kijken naar andere verdienmodellen. Want om heel eerlijk te zijn: als je niet elk kwartaal een nieuw spaarproduct hoeft te bedenken, wat doe je dan met je tijd?

1 + 1 = 3

Gooi de vier bovenstaande redenen in een beslagkom en roer goed. De uitkomst kan goed zijn dat je op basis van je data (reden 3), klanten gaat helpen met hun financiën (reden 1), zodat je meer waardering krijgt (reden 2) en wellicht zelf ook nog iets verdient (reden 4).

In de praktijk kan bovenstaande betekenen dat je op basis van je data-inzichten ziet, dat een klant teveel uitgeeft aan energie (omdat hij daar, zoals bij banken ‘vroeger’, nog bedonderd wordt), waardoor de bank (als adviseur van de klant) de klant kan adviseren om een goedkopere energiecontract af te sluiten.

Moet ING hiervoor data ‘verkopen’?

De afgelopen dagen hoorde ik vaak dat ING data gaat ‘verkopen’. Ik vraag me echt af of het op die manier werkt. Als ING, als financieel adviseur, als tussenpartij optreedt en enkel zelf de data gebruikt en enkel zelf bepaalt wie welk aanbod krijgt; welke data wordt er dan verkocht?.

Je zou ook kunnen stellen dat ING jouw data veel beter gebruikt om haar rol als ‘financieel adviseur’ beter in te vullen. Waarbij de ‘opt-in’ is dat je wilt dat ING jouw data nog beter gaat gebruiken om voor jou relevante aanbiedingen te doen, waarbij geen data ‘verkocht’ wordt, maar enkel en alleen door ING ‘gebruikt’ wordt.

Reacties (7)

  1. toch nog even doorgaan met analyseren:
    1. zodra ING effectief start, zullen de andere banken (moeten) volgen.
    Kunnen we vluchten omdat we het oneens zijn ? Totaal niet, betalen en ontvangen buiten banken om, gaat niet meer. PUNT.
    2. sedert “onze” staatssteun aan Amro en ING zijn WIJ aandeelhouder ( min of meer), hebben we dan ook beslissingsrecht over wat er met ONZE data gebeurt en vangen we dan zelf de revenuen ?
    3. dan wil ik persoonlijk die macht uitoefenen om mee te beslissen dat dit een brug te ver is en niet wil wachten op een te trage DNB en/of CBP.

  2. Bedankt Reinout voor de eerste genuanceerde reactie die ik lees op dit initiatief van ING, dat inmiddels terziele is.

    Ik denk dat de timing van dit interessante voorstel van ING ongunstig was. Wellicht een jaar of 5 te vroeg. Je ziet aan de reactie van Ruud, dat het publiek er nog NIET HELEMAAL AAN TOE is.

    De grote vraag is, welke verdienmodellen gaan er ontstaan met analyse van de overvloed aan data?Data is de nieuwe olie en je ziet aan Google, Amazon en Facebook welke economische waarde zij genereren met deze data. ING zit op een databron en weet dat tegen de marges op data-exploitatie geen spaarproduct gewassen is.

    Het worden nog eens interessante tijden voor ons datamensen. Of was he t al interessant:)

    • Ha Daniel, dank voor je reactie. Ik miste inderdaad de nuance in de reacties op het idee van ING, waardoor ik dit artikeltje heb geschreven.

      Wat betreft de verdienmodellen; die zullen er zeker zijn, de vraag is alleen of je daar (vanuit de bank gezien) de focus op moet leggen. Het zou sterker zijn als je als bank gaat kijken naar de verdienmodellen voor de klant ipv voor de bank, wat uiteindelijk weer winst (in imago / klanttevredenheid / loyaliteit / etc.) oplevert.

  3. Dank Daniel, dat je me voor ‘publiek’ aanziet, als internetondernemer is dat altijd leuk om te lezen.

    Correctie NIET HELEMAAL moet zijn, NOOIT NIET.

    Omdat ING verzuimd heeft te letten op emotie. Die eigenschap is noodzakelijkerwijs verbonden met vekoop/marketing en vooral analyse van wat waar en waarom. Kun je ontkennen, maakt je leven tijdelijk eenvoudiger.
    Maar zelfs de troubles met het Oostblok actueel, zijn terug te voeren op gemis aan begrip voor emotie.

    Daar mee leren werken zal inderdaad interessant worden. 😉

    • Bedankt Maarten. Ik heb het stuk over BNP gelezen en volgens mij is het weinig anders dan ING voor ogen had. Daarnaast; de inhoud van mijn artikel heb ik nu opgehangen aan de ING, maar in weze zou het over bijna elke bank kunnen gaan; elke bank heeft de data en bijna elke bank heeft te maken met de vier genoemde redenen / oorzaken. Het enige verschil is: ING / BNP brengen het naar buiten, de anderen houden het bij interne ideeën.

Reacties zijn gesloten.