4 simpele tips voor slimmere display ads

Heb je het al gehoord?

Display ads zijn dood. Lang leve contentmarketing.

En het klopt, als je puur naar de cijfers kijkt dan is een gemiddelde click-through-rate van 0,18% zo op het eerste oog niets om over naar huis te schrijven. Toch was display advertising volgens het IAB Internet Advertising Revenue Report vorig jaar goed voor een globale omzet van ruim 3 miljoen dollar per kwartaal.

Het probleem is dat mensen geneigd zijn om te veel te focussen op de details en daarbij het groote geheel uit het oog verliezen. De meest gemaakte fout is dat mensen alleen naar die eerst klik kijken, en niet naar wat er verder in de funnel gebeurt. Een rookie mistake! Daarom beschrijft Aaron Orendorff voor Unbounce deze 4 simpele manieren voor slimmere display ads.

1. Track je gehele funnel, niet alleen je ads

De grootste fout die veel advertentiemarketers maken is dat ze zich alleen focussen op het brede deel van de funnel, daar waar de advertenties uitkomen. Ze weten hoe vaak er op een advertentie geklikt is, maar niet wat er daarna gebeurt, hoeveel omzet er uit komt en vooral hoeveel omzet je misloopt doordat bezoekers verder in de funnel afhaken.

Door voor elke stap in de funnel een apart doel in te stellen kan je precies zien waar bezoekers afhaken en zien welke knelpunten je weerhouden om nog meer conversie uit je advertenties te halen.

google-analytics-funnel
Hier zie je in één oogopslag de click-through rate vanaf de landingspagina tot aan het uiteindelijke doel: de check-out.
Het is natuurlijk fantastisch als je een advertentiecampagne hebt met een click-through rate van 8%, maar hoeveel van die bezoekers converteert je landingspagina tot klanten? Of misschien zijn je banner advertenties heel effectief in het interesseren van mensen in je product, maar laten heel veel mensen toch het winkelwagentje achter zonder af te rekenen. Zo kan het zijn dat een advertentie met een click-through rate van 16% maar veel afvallende bezoekers minder conversies oplevert dan een advertentie met een click-through rate van 3% met een hoog conversiepercentage.
Uiteindelijk zijn het niet advertenties die voor omzet zorgen, maar klanten.

2. Optimaliseer ook je on-site display ads

Wanneer je een advertentiecampagne opzet dan ligt de nadruk vaak op de advertenties die je uitzet op andere websites, die nieuwe bezoekers naar jouw site moeten trekken.

Wat vaak over het hoofd word gezien zijn de klanten die je al hebt. Het aantrekken van nieuwe klanten kost 6 tot 7 keer meer dan het verkopen aan bestaande klanten. Je hebt waarschijnlijk al een klantenbestand van bezoekers die jou kennen. Waarom probeer je hun niet te bereiken?

Zelfs als de bezoekers op je site nog geen klanten zijn, is er een reden dat ze op je website komen. Ze hebben al interesse in iets dat jij te bieden hebt. Zelfs een zogeheten micro-commitment is een commitment.

Hoewel veel marketeers goed zijn in het aanpassen van individuele landingspagina’s voor binnenkomende advertenties, word er vaak vergeten om de hele gebruikerservaring op iedere pagina van je website aan te passen, zowel voor als na de conversie. Daarom is het optimaliseren van je on-site display ads zo belangrijk.

Twee interessante SaaS-oplossingen hiervoor zijn Fanplayr en ConversionXL.

Fanplayr creëert gesegmenteerde advertenties en op-maat-gemaakte aanbiedingen die op strategische momenten tijdens een sessie real-time informatie toont, zoals aankoopgeschiedenis, page views, type apparaat en zoektermen.

ConversionXL biedt gepersonaliseerde software opties. Een hele interesante case study is van Visual Website Optimizer, die een simpele gepersonaliseerde advertentie op hun homepage toonden toen ze nieuwe werknemers zochten in India:

vwo-display-ad

Dit resulteerde in 149% meer click-throughs naar de carrière pagina.

Neem dus een stap terug en kijk naar de gebruikerservaring die je creëert op je website. Individuele aanbiedingen kunnen je helpen om meer bezoekers aan te spreken en je bezoekers blijer te maken.

3. Test de positie van je display ads

Veel A/B-testen van display ads focussen zich op de afbeelding en de tekst, maar heb je er wel eens aan gedacht om de positie op de pagina te testen?

Je hebt vast wel eens van bannerblindheid, het fenomeen waar internetgebruikers bewust of onbewust de positie op een website negeren waar meestal banners staan. Hier is een heatmap die dit fenomeen duidelijk aantoont:

traditional-display-ad-positions-heatmap

De groene rechthoeken zijn de traditionele banner advertentie posities, en de gele en rode vlakken laten zien waar mensen daadwerkelijk naar kijken.Omdat de meeste display ads gepositioneerd zijn op die traditionele plekken, maakt het niet uit hoe origineel of overtuigend je advertentie is, de meeste mensen zullen hem nooit zien. Helaas zijn dat de enige posities die beschikbaar zijn op Google’s Display Network.
Om deze bannerblindheid te overwinnen is het dus niet genoeg om te focussen op het ‘wat’ van je advertentie. Je moet ook na gaan denken over ‘waar’ de advertentie getoond wordt op de pagina.

Een interessante alternatieve manier voor je display advertenties is Infolinks, die vier alternatieven hebben bedacht om je advertentie te positioneren.

infolinks-in-fold-ads

4. Responsive display ads voor mobile

Mensen besteden tegenwoordig meer tijd online op hun smartphones dan op hun computers, tot wel 30% meer! De grootste valkuil is dan ook om advertenties te maken die niet responsive zijn. Als je nog niet bekend bent met responsive display ads dan heeft Google twee hele interessante artikelen.

Wanneer je responsive ads ontwerpt, zijn er twee vuistregels waar je aan moet denken:

Gebruik geen tekst in je afbeeldingen

Omdat de grootte van responsive ads aangepast worden op basis van het scherm, zijn afbeeldingen met tekst vaak slecht leesbaar op de kleinere schermen van mobiele apparaten. Het nadeel hiervan is niet alleen dat je onleesbare tekst hebt, maar de afbeelding zelf gaat er ook rommelig door uit zien.

Toon productfoto’s in de context van hoe ze gebruikt worden

Omdat de ruimte die je hebt op een mobiel scherm beperkt is, moet je een afbeelding kiezen die niet alleen de aandacht trekt, maar ook een duidelijk doel heeft. Hier kwam T-Mobile recent toen ze actrice Catherine Zeta-Jones hadden ingehuurd om een ouderen-telefoon met grote knoppen te promoten. Ze hadden een hele mooie advertentie, maar veel van de ouderen konden de knoppen op de telefoon niet eens zien.

Als je dus een product wilt verkopen, denk dan niet te moeilijk. Maak een close-up foto van je product, of van de voornaamste functies van je product, zodat voor iedereen duidelijk is wat je product te bieden heeft.

jaspers-market-facebook-ad