5 Design for Conversion praktijkcases

design for conversion logoAanstaande vrijdag is de dag van het “Design for Conversion” congres. Tussen de ter inspiratie dienende keynotes door wordt er in groepen van ruim 10 congresbezoekers onder leiding van 2 teamcaptains (1 design, 1 conversie) continue gewerkt aan een daadwerkelijke praktijkcase. Het doel is om met de groep tot een visie / ideale oplossing te komen, waarbij deze aan het einde van de dag voor een jury wordt gepresenteerd. Een soort conversie optimalisatie in de praktijk zoals wij dat uitvoeren met gratisadviseurs.nl, maar dan in iets kortere tijd. Alle cases zijn ondertussen bekend en deze wil ik graag met jullie delen. Leuk om te zien wat er leeft en speelt bij potentiële opdrachtgevers in het Design for Conversion vakgebied.

Zelf ben ik mede teamcaptain van de “Conversion Allstars” en wij krijgen de KPNvandaag case onder onze neus. Al het meedenken is reeds welkom, vooral natuurlijk bij deze case. Behalve dat we KPN willen laten zien hoe het wel moet, wil ik natuurlijk ook gewoon winnen!

KPNvandaag case

Routenet case

Ikki case

Centraal Beheer case

Ohra case

Reacties (11)

  1. Ben benieuwd om de video’s weer terug te zien. Astrid heeft BJ Fogg ook moeten missen. En dat was natuurlijk ERG jammer.

    Tnx again.

    Jay

  2. Goede conferentie met een originele opzet. Voor een eerste keer goed geregeld en uitstekende keynotes. Ook leuk om te connecten met de guru’s achter deze site zoals Reinout (respect!) en Ton.

  3. Was een erg leuke dag inderdaad! Leuke mensen en erg interessante keynotes! Enige verbeterpunten zijn in mijn ogen een grotere locatie en meer specifiekere cases, meer gericht op usability en conversie.

  4. @Robin,

    Dank je voor je feedback. En we zullen ook zeker luisteren naar input die we krijgen. Hoewel we ons bewust zijn van de nadelen van de locatie zagen we er ook zeker de nodige voordelen van in.
    En daar waar het gaat om usability & conversie met betrekking tot de cases zou je me nog wel een korte toelichting mogen geven. Ik ben benieuwd wat dat in jou ogen is.
    Ik heb de afgelopen jaren veel grote sites mogen optuigen. Ben zelf gek op user experience (=navigatie+interactie+merkebeleving) en conversie. Maar ben er ook achter gekomen met MeMetrics (MVT) dat er geen guru’s bestaan. Mensen die de oplossing zeggen te weten en die doordrukken op dergelijke projecten hebben in mijn ogen alleen een averechts (of tijdelijk) effect.. Het zit m een proces van continu verbeteren. En begint bij een strategie die er toe doet.

    En ik ben er van overtuigd dat er nog wel honderd meningen zijn op dit vlak. Dus als je me kort zou kunnen toelichten wat jou met conversie & usability bedoelt. Dan nemen we dat zeker mee.

    gr. Jay

  5. @Jay,

    Ik kreeg nu het gevoel bij de cases dat we een geheel nieuw business-plan aan het ontwikkelen waren, daar de cases, behalve de centraal hebeer case, te algemeen van opzet waren. Als er een specifiek probleem wordt geschetst ga je dieper in op de materie en ben je meer met echte conversieverbetering beter.

    Voorbeelden op basis van de huidige zouden kunnen zijn:

    – IKKI – Hoe kunnen we er voor zorgen dat gebruikers hun profiel volledig invullen?
    – KPN – Hoe kunnen we KPN mobile beter laten converteren via KPN-vandaag?
    – Routenet – Hoe kunnen ervoor zorgen dat gebruikers een profiel gaan aanmaken?
    – Ohra – Hoe kunnen we de bestelfunnel optimaliseren?

  6. Heel goede conferentiedag gehad. Idd gaf BJ Fogg een ijzersterk verhaal, al was dat sommigen weer te theoretisch.

    @Robin + Jay: ik vind dat Robin een goed punt maakt: de cases zouden winnen aan zin voor zowel “opdrachtgevers” als “uitdenkers” wanneer de vraag al zou zijn aangescherpt door de onderliggende waarden van de business case. Het gaat immers niet om een marketingcase (daarvoor zouden onderliggende data bekend moeten zijn), maar om een conversiecase. In de voorbeelden die Robin noemt kun je dan zien dat bijv. Ikki en Routenet er (om marketingredenen die zij kunnen kennen en ik als “uitdenker” niet) voor kiezen om allereerst profielen aangemaakt/ingevuld te krijgen. En dat zeg ik, als lid van het winnende team πŸ˜‰

Reacties zijn gesloten.