5 maanden feedback verzamelen via Kampyle: een update

Begin juli 2008 hebben we op webanalisten.nl de feedback tool Kampyle geïntegreerd. Doel van deze tool was om naast kwantitatieve analyse ook kwalitatieve informatie te gebruiken voor het verbeteren van webanalisten.nl, of in ieder geval een contactkanaal te genereren waarmee eenvoudig feedback kon worden verkregen.

Naast de oranje feedbackbutton rechtsonderin de website kreeg 1 op de 10 bezoekers een aparte melding of hij of zij feedback wilde geven. Wees gerust, deze staat nu uit. Enerzijds zorgde dit voor blijvende binnenkomende feedback, anderzijds werd de waarde steeds lager, omdat het tonen random was. Nieuwe bezoekers vullen niet gauw iets in (als wel, dan melden ze dat ze nieuw zijn) en bestaande bezoekers begonnen meer en meer te klagen!

Kampyle Analytics Dashboard

In dit statistieken dashboard screenshot zie je duidelijk de piek bij de start. Nadelig voor feedback is het feit dat de vaste bezoekers steeds meer onze rss feed lezen in plaats van de website zelf (meer dan 50% van de lezers van een artikel). De daling lijkt deels te worden veroorzaakt door dit fenomeen. Het opnemen van een vaste feedback knop bij elk item in de rss feed lijkt het meest logisch (of het éénmalig duidelijk wijzen op de feedbackmogelijkheid aan alle bezoekers die recentelijk wel op uitgaande links hebben geklikt, maar niet op de website zijn geweest).

Kampyle EmailBijzonder plezierig is de email & actielijst achtige afhandeling van alle user feedback in de backoffice. Ook kan de informatie worden geëxporteerd naar xml en xls (Excel) opmaak. Naast de dagelijkse notificatie per email van nieuwe feedback kan binnen deze lijst met feebback goed gesorteerd en gefilterd worden. Een opvolgactie of reply is snel gemaakt, mits je zorgt dat je er tijd voor reserveert!

Om je een idee te geven wat voor een soort informatie je binnenkrijgt met een feedback tool zoals deze: Hier een geaggregeerd overzicht van alle tips en meldingen die zijn binnengekomen met de opvolgactie. Dit soort tools werken immers alleen goed als er ook iets met de feedback wordt gedaan…

Bugs / fouten

  • Foute weergave nummering comments in Safari en Google Chrome -> fixed!
  • Spelvaudverbeteringen -> fixed (waar aangegeven natuurlijk)
  • Invulformulier wordt breder bij comment achterlaten in MSIE 6 of lager -> misschien gefixed / nog niet getest
  • “In het reactieformulier op de site staat bij het veld naam tussen haakjes het woord ‘ verplicht’ . Bij het veld E-mail staat in plaats van verplicht ‘ required’ .” -> fixed

Suggesties

  • “Ik vroeg mij af waarom op de site de link naar ‘ Vorige berichten’ links op de pagina staat en de link naar ‘ Volgende berichten’ rechts op de pagina? Ik vergiste me in de navigatie omdat ik van andere sites gewend ben dat het andersom is.” -> fixed
  • “de onderwerp navigatie (pulldown rechts) kan beter. Door categorieën anders op te maken bijvoorbeeld. De lijst is nu te lang” -> niet aangepakt
  • “Fris oranje op saai grijs in de header. Zal vast over na zijn gedacht…?” -> ja, is over nagedacht!
  • “Iets visueel-er mag de site wel :). In mijn rapportages merk ik dat dat ook wonderen doet. -> Mee eens, zodra de eerste echte sponsors er zijn mag daar wel een beetje budget heen.
  • “De site is netjes en helder, maar een beetje saai….” -> ok, ok..:)
  • “Ik worstel vaak met vragen gerelateerd webanalyse. Zoeken en vinden geeft dan niet altijd het juiste antwoord. Wellicht is het een idee om ook een forum aan deze website te koppelen. Een forum voor webanalyse vragen. Bestaat dat al? Volgens mij niet, maar de site van webanalisten lijkt me een ideale plaats.” -> Goed punt, maar een forum is wat losstaand, ik wil binnenkort eens experimenten met “getsatisfaction” voor meer gebruikersinteractie, misschien dat dat een start is.
  • is het een idee om de site meer een community idee te geven zodat we een beetje weten hoe groot onze beroepsgroep in Nederland nou eigenlijk aan het worden is? Op dit moment zijn er een leuk aantal auteurs, maar de bezoekers hebben niet echt een idee wie nou de andere bezoekers zijn.” -> idem bovenstaande opmerking!
  • Adverteermogelijkheden zouden interessant zijn. Ook een update via een nieuwsbrief. -> wordt beiden aan gewerkt!

Inhoud (Ongelofelijk veel complimenten over de inhoud, maar ook een aantal tips voor alle bloggers hier!)

  • “Wat ik nog (enigszins) mis is artikelen die zaken vanaf een hoger niveau beschouwen, en dus het hele traject bewandelen tussen van huidige situatie (bewustwording van huidige problemen) tot beoogde situatie (concreet krijgen waar je naartoe wilt)”
  • “Prima content, soms ietwat te serieus, maar dat is de gekozen insteek.”
  • “Spelling en technische vakjargon.. Aan de artikelen is vaak duidelijk te lezen dat het door een techneut geschreven is. Nederlandse taal en zinsopbouw is best belangrijk voor een weblog denk ik.”
  • “Concrete cijfers en MKB. De kleinere ondernemer omvat 70% van de totale markt. Hoe kan hij meer rendement halen, ondanks dat de budgetten lager liggen?”
  • “Ik ben zelf erg benieuwd wat gemiddelde verkoopstatistieken zijn van een webwinkel. Hoeveel consumenten hebben werkelijk koopintentie bij een zoektocht op internet?”

Tool zelf (zie daar de reden om de popup van de pagina te halen)

  • “Ik snap niets van dit feedback formulier. Ik heb zelf geen feedback, je vraagt me erom, dus dan verwacht ik ook een duidelijke vraag. Maar vervolgens moet ik zelf kiezen of ik iets te melden heb over de inhoud van artikelen, suggestie, etc.?” -> fixed door popup formulier uit te zetten”
  • “waardeloze manier van onderzoek, je bent verplicht iets te kiezen als feedback onderwerp, anders wordt de reactie niet geaccepteerd. Dit leidt waarschijnlijk ertoe dat mensen het feedback formulier niet versturen.”
  • “Ik kwam via opgestuurde link op deze (mij volkomen onbekende) website en kreeg al na een minuutje de vraag of ik aan dit onderzoek wil meewerken. Best! Mijn opmerking: na 1 minuut kan ik nog weinig zinnigs zeggen”

Zie daar een geweldige lading aan tips en suggesties die je niet uit je kwantitatieve webanalyse tool kunt halen!
Positieve feedback sample

Reacties (5)

  1. Was dat nog niet duidelijk? 🙂 De tool zelf voldoet prima. In die 5 maanden slechts op 1 dag heeft het een paar uur niet goed gewerkt. Backoffice systeem, notificatie en afhandeling is prima in orde en ook zeer plezierig dat de language file zelf te editten is. Als popup is hij niet handig (tenzij je zelf target op vaste bezoekers). De feedback knop zelf (met daarna popup) zit goed in elkaar en vraagt snel om reactie door de smiley insteek. Puur voor deze functie verwacht ik echter meer van http://www.getsatisfaction.com en http://www.uservoice.com, omdat zij de opgegeven informatie ook weer deelbaar maken.

  2. lol, ik snapte de eerste keer ook echt totaal niet waarover ik feedback moest geven.

    Als je vaker op een bepaalde site komt dan zou dit ook eigenlijk niet meer als pop up mogen verschijnen, je valt je vaste klanten dan lastig. Maar als je de eerste keer komt dan heb je nou eenmaal niet echt veel feedback. Naar mijn mening is een pop up dus nooit goed.

    Die oranje feedback-driehoek is zeker wel van meerwaarde. Ik weet dat ik daar moet zijn als ik wat te melden heb 🙂

    Kan me verder wel goed vinden in de feedback die jullie krijgen.

  3. Lijkt dus op een aanrader voor andere blogs. Misscien ga ik het ook eens gebruiken. Vind het formulier alleen nie zo heel handig. Je bent inderdaad verplicht om een soort feedback te geven…

  4. Interessant artikel. En goed om jullie bevindingen te lezen. Inmiddels hebben wij met Mopinion een vergelijkbare tool op de markt gebracht. Een aantal belangrijke wijzigingen die wij hebben doorgevoerd zijn o.a. het onbeperkt feedback ontvangen (bij Kampyle lopen de kosten snel op bij de wat grotere websites) en met Mopinion hoef je maar eenmalig de JS-code te implementeren (wijzigingen in het formulier worden daarna automatisch doorgevoerd). Verder hebben we gemerkt dat Nederlandse organisaties toch vaak maatwerk willen. Iets wat bij Kampyle allemaal wat moeizamer gaat.

Reacties zijn gesloten.