De interne zoekmachine als schatkist

Stel je deze mooie wereld voor: je hebt een site gebouwd. Uiteraard heb je je best gedaan, maar je realiseert je best dat je niet álle wijsheid in pacht hebt. De site gaat live. En in plaats van duimen voor jezelf en voor de effectiviteit van je website, krijg je de kans om naast een groot deel van je bezoekers te zitten en daarmee een idee te krijgen van wat ze nodig hebben. Je ziet welke informatie ze missen en welke informatie ze niet kunnen vinden en je kunt je site op basis van die gegevens optimaliseren. Wauw.

Ik heb een verrassing voor je: dit is geen sprookje. Dit is precies wat je kunt doen als je je interne zoekmachine serieus neemt.

Kun u mij de weg naar Hamelen vertellen?
Voor elke bezoeker die op je website de weg kwijt is, biedt de zoekmachine soelaas. In plaats van eindeloos de stappen van de door jou bedachte navigatie te doorlopen, kiest de bezoeker zijn eigen pad. Dit is geen belediging voor alle interactieontwerpers die zich ooit tegen je site aan hebben bemoeid, maar een kans waarmee je je voordeel kunt doen. Blijkt uit de statistieken van de zoekmachine dat een groot percentage mensen zoekt naar content die je wél beschikbaar hebt, dan kun je concluderen dat deze content voor bezoekers niet goed bereikbaar is. Zoek nieuwe plekken waar je deze content vandaan ontsluit en hou de statistieken in de gaten om te kijken of de vraag naar deze content via de zoekmachine daalt.

Content die je moet hebben
Bezoekers zoeken natuurlijk niet alleen naar content die moeilijk te vinden is, maar soms ook naar content die je hen gewoon niet biedt. Het bouwen van een site is toch vaak een theoretische bezigheid. Jij bedenkt wat men wil of wat men nodig heeft om te lezen. Maar je kunt er flink naast zitten. Pas in de praktijk blijkt wat al die bezoekers nodig hebben. De kans is groot dat je bij het bestuderen van de statistieken denkt:”Duh! Natuurlijk hadden we ze dat ook moeten vertellen.” Maar in het projectgroepje of op de redactie, in die kamer met kunstlicht en kantoorlucht was je er nooit zo opgekomen. Doe je voordeel met de gratis input die je zoekmachine biedt.

Content die je zou kunnen hebben
Naast content die je klant nodig heeft, helpt de interne zoekmachine je bij je zoektocht naar onderwerpen voor content die mooie sier maken. Stel je voor: je schrijft voor een bankensite, waar hypotheken worden verkocht. Je kunt je natuurlijk beperken tot een productbeschrijving van een bepaalde hypotheek. Maar als uit de statistieken van je zoekmachine blijkt dat bezoekers vaak zoeken naar informatie over het vinden van een goede makelaar, dan is het een prima idee om daar content over te maken. Alleen al omdat het hebben van die content, je beter vindbaar maakt en breder vindbaar maakt voor externe zoekmachines. Daarnaast wordt je site interessanter voor bezoekers. Niet alleen op de korte termijn (ik klik, ik koop) – maar ook op langere termijn (ik oriënteer, ik klik, ik koop).

Combineer statistieken
De laatste twee punten kun je natuurlijk ook toepassen op de statistieken van externe zoekmachines. Oftewel: op welke termen zoeken en vinden websurfers je site via de zoekmachines. Die termen kun je gebruiken om zowel content te maken die je moet hebben (en dus nog niet hebt) als content die je kunt hebben. Veel van de zoektermen uit de laatste categorie bieden je de kans om een bezoeker in een eerder punt in het proces al binnen te halen. Denk weer aan die bank met die hypotheken. Het kiezen van een hypotheek is geen moment, maar een proces. Niemand wordt op een ochtend wakker en besluit niet alleen om een huis te kopen, maar ook binnen een uur of 8 welke hypotheek ze willen. Het eerste deel van het proces is gericht op het vergaren van eindeloos veel informatie. Als jij zo vroeg mogelijk in dat proces in die behoefte kunt voorzien, dan geeft dat je betere kansen op een uiteindelijk verkoop. Niet eens alleen van die hypotheek overigens, maar door cross-sell bijvoorbeeld ook van een spaarrekening of verzekering.

Voor de contentspecialist is de zoekmachine – zowel in- als extern – van onschatbare waarde. Ter inspiratie, ter verhoging van de conversie en als één van de manieren om de kloof tussen kantoor en praktijk te overbruggen.

Dit bericht is eerder verschenen op contentgirls.nl

Reacties (10)

  1. Misschien nog interessanter:
    op welke termen zoeken en vinden websurfers je site via de zoekmachines NIET.

  2. Je hebt het dan naar ik aanneem over de externe zoekmachine? Is inderdaad ook interessant. Maar niet per definitie interessanter.

  3. Geheel de waarheid. Enquetes bieden ook mooie aanvulende resultaten.

    Overigens:

    “op welke termen zoeken en vinden websurfers je site via de zoekmachines. Die termen kun je gebruiken om zowel content te maken die je moet hebben (en dus nog niet hebt) als content die je kunt hebben”

    Als je content niet hebt, zul je er ook niet op worden gevonden door externe zoekmachines ๐Ÿ™‚

  4. Een aanvulling wellicht voor webwinkels is het hebben van conversie verhogende mogelijkheden van de interne zoekmachine: wat zijn de zoektermen van mijn potentiele klanten en welke sale heb ik gemist (bijv 0 resultaten en de klant is weg)…zorg dat je interne zoekmachine dat inzicht geeft en het liefst zelflerend conversie verhogend werkt.

  5. @Ton: Dat laatste is niet waar. In mijn statistieken zie ik dat ik word gevonden op zaken waar ik niet over heb geschreven op mijn site. De woorden komen wel voor in teksten, maar beslaan niet het onderwerp zoals erop is gezocht. Je kan dus wel worden gevonden op content (context) die je nog niet hebt.

  6. @Xaviera & Ton: inderdaad…je bent in Google ook vindbaar op termen die anderen aan pagina’s geven door er met die tekst naar te linken…blijkbaar vinden anderen dat zinnige termen voor die pagina.

  7. @rooseboom dat is een hele goede toevoeging, wel een branding probleem en goed om in te duiken. De match tussen jouw eigen subtitel(s) / inhoudomschrijving en de inkomende linkteksten zijn sterkers als ze op elkaar afgestemd zijn (normaliter hoor je m.i. hier dus geen traffic te krijgen anders dan op de zoekwoorden die al voor de site worden gebruikt).

    @xaviera en @reinout het aantal bezoekers via woorden die je wel als content heb, maar niet als context zal niet van die aard zijn dat dit je er direct toe zou moeten zetten om daar meer content over te publiceren. Resultaten van de interne zoekmachine zijn daarvoor veel belangrijker. Dat het onderzoeken van je inkomende long tail traffic inspiratie geeft voor bijvoorbeeld blogpostings zal ik zeker niet ontkennen.

  8. @Ton Het gaat ook niet enkel om verkeer, maar ook om de gegevens uit Google Webmaster Tools, waarbij je ook de zoekresultaten ziet van mensen die niet op jouw site, als resultaat hebben geklikt. Daarbij is het ook een en-en-en verhaal. Gegevens van externe zoekmachines kan je prima combineren met die van de interne zoekmachines (waardoor je inderdaad meer gegevens krijgt). En daarbij; je houdt altijd sites zonder interne zoekmachine… ๐Ÿ˜‰

Reacties zijn gesloten.