5 optimalisatie tips voor het winkelwagen proces

Winkelwagen doet het niet goed meerIemand wil inderdaad een product kopen in jouw online shop. Hoera! Nu alleen nog zorgen dat de gang via de winkelwagen succesvol verloopt. De winkelwagen… Een onderdeel in de ecommerce website waar het vaak fout gaat. In dit artikel 5 tips hoe je het winkelwagen proces (verder) kunt optimaliseren:

  1. Geen account, gewoon afrekenen graag!
    De meeste mensen willen helemaal geen account aanmaken, maar gewoon betalen. Als ze al een account hadden weten ze de inlog niet meer. Natuurlijk wil je klantgegevens opbouwen, maar het matchen van overeenkomende profielen mag toch niet zo lastig zijn? Zorg in ieder geval altijd voor een optie waar de bezoeker er voor kan kiezen om geen account aan te maken.
  2. Hoeveel ga ik eigenlijk betalen?
    Een veel gemaakte fout is om pas aan het einde van het hele winkelwagen proces aan te geven wat de daadwerkelijke kosten zijn die moeten worden afgerekend. Belastingen, verzendkosten etc. De klant wil het allemaal al weten voordat hij het bestelproces in gaat. Dit moet elk moment zichtbaar zijn. Lees ook het hier eerder verschenen onderzoek van Paypal over afhaken tijdens het bestelproces.
  3. Geen pagina refreshes tijden het formulier invullen!
    Je vult je postcode in en de pagina refresht omdat de verzendkosten hoger zijn in jouw regio of omdat de straat automatisch wordt ingevuld. Prima om deze informatie te geven, maar niet op deze manier. Het formulier mag tijdens het invullen niet van plek wijzigen. gebruik AJAX oplossingen om wijzigingen door te voeren!
  4. Laat mij zien wat er gebeurt wanneer ik iets in mijn winkelwagen leg.
    Hoe vaak zie je niet een pagina refresh na het plaatsen van een artikel in je winkelwagen. Je komt bovenaan de pagina uit en je vraagt je af wat er is gebeurd. Neem de bezoeker of mee naar het winkelwagenoverzicht, of gebruik via AJAX technieken een tussen scherm (of layer) met daarin de melding dat het item is toegevoegd aan de winkelwagen en of je nu verder wilt winkelen of afrekenen.
  5. Weinig pagina’s en weinig afleiding.
    Het is al zo vaak gezegd, maar toch wordt het nog steeds niet overal gedaan. Wanneer een bezoeker eenmaal in het daadwerkelijke aankoopproces zit, moet je dit in zo min mogelijk pagina’s laten plaatsvinden. Alles dat niet relevant is moet verdwijnen, elke pagina extra is een afhaakmoment. Ook moeten de voltooien stappen zo min mogelijk voorzien zijn van afleiding. Alles dat niet relevant is zorgt ook hier voor afleiding van het doen. Lees ook de conversietip over het maximaliseren van uitgestelde conversie.

De tips zijn op basis van dit artikel op morevisibility.com. Dit is een subjectieve mening, maar wel van iemand die zijn werk heeft in het optimaliseren van ecommerce websites. Zelf heb ik op basis van praktijkervaringen een aantal aanbevelingen aangescherpt.

Reacties (7)

  1. keesdelangen@hotmail.com'

    @Ton
    Ik volg nu al een tijdje je blog. Petje af voor de kwalitatieve artikelen die hier met regelmaat verschijnen.

  2. keesdelangen@hotmail.com'

    @ Ton. Ben zelf actief in de affiliatewereld. Heb je ontmoet op de affiliatedag. Zelf was ik erg gecharmeerd van een artikel van jouw over de lifetime value. Hier krijg ik vaak mee te maken omdat adverteerders diverse kanalen uitschakelen omdat zij zeggen dat ze slechte klanten aanleveren met een korte life time value. Misschien een keer interessant om een discussie over te houden. Ik heb hier nog ergens je nummer.
    Laat maar even weten.

  3. de Lifetime Value van klanten aangebracht via affiliates en of deze afwijkt van de gemiddelde Lifetime Value. Interessant. Heb je er zelf wel eens onderzoeken over gelezen? Over het algemeen heeft affilitiate verkeer een lager conversie percentage (door vaak schieten met hagel), maar als via dat kanaal klant is geworden lijk je mij namelijk een gemiddelde klant als geen ander. Kom je door toevallig rondsurfen ben je misschien wel loyaal en kom je door een prijsvergelijker ben je misschien snel ook weer weg, maar dat zal voor klanten vanaf andere kanalen gemiddeld toch evenzo gelden?

  4. keesdelangen@hotmail.com'

    Over het algemeen het affiliate verkeer een lagere conversie. Lijkt mij niet helemaal correct. Affiliatemarketing is juist niet schieten met hagel. Als ik Wehkamp moet promoten komt dat op vrouwen en kleding sites. Waarom? Wij betalen pas bij conversie. Waarom zou je als bijvoorbeeld travel site kleding promoten. Daar kom je immers niet voor.
    Ik geloof namelijk niet in klantwaarde via bepaalde kanalen. Klantwaarde ligt zeker voor 90% bij de adverteerder zelf. Die moeten de klant bewerken.
    Binnenkort wil ik hierover een artikel plaatsen op affiliateblog. Ik hoor graag jouw mening

  5. Kees, mooi punt. Mijn ervaring aan de klantzijde is dat bij het aansluiten van je ecommerce shop bij een afilliateprogramma er continue een bepaald deel is dat je uittest door veel traffic op je af te sturen (om te testen hoeveel conversie er uit je aanbod komt). Misschien schiet jij niet met hagel, je collega’s wel. De conversiecijfers die ik zie zijn altijd lager dan bij search, type-in op partner advertorials. De traffic is echter ook goedkoper per bezoeker (je betaald immers per lead / sale). De waarde die uiteindelijk uit de klant komt is natuurlijk waar het echt om gaat. Wanneer je als shop overigens een volledige xml stroom aan producten aanbiedt komt de conversie natuurlijk een stuk dichterbij de normale site conversie (integratie is het toverwoord). Ping mij even als je posting staat! Kijk er graag naar.

  6. charles.leerink@gmail.com'

    Ik riep het al in mijn post over dit onderwerp

    “De smaakpolitie sticker van de webwinkelwagen zou je moeten kunnen verdienen als je aan alle 5 voldoet”

    Top Tips 🙂

Reacties zijn gesloten.