Internet beïnvloedt mensen bijna twee keer zoveel dan TV

Invloed van internet op consumentenInternet heeft bijna twee keer zoveel invloed bij consumenten, wanneer zij beslissingen moeten nemen, dan TV heeft in de UK, Duitsland en Frankrijk. Dit blijkt uit de Digital Influence Index (DII), een studie die zich richt op de consumptie van medie en online gedrag, uitgevoerd door Fleishman-Hillard en Harris Interactive.

In alle drie de landen is internet het medium dat het meeste invloed heeft op consumenten. Internet scoort daarbij 44% in de UK, 45% in Duitsland en 46% in Frankrijk. Dit is bijna twee keer zoveel dan TV en bijna acht keer zoveel dan gedrukte media. Percentages die in mijn ogen de komende jaren alleen nog maar zullen stijgen doordat informatie steeds meer persoonsgebonden en relevanter aangeboden zal worden.

Internet beslissingenWat opvalt is dat veel consumenten (ca. 65%) aangeven dat het internet hen helpt bij het maken van betere beslissingen, maar dat maar ca. 30% ook écht de informatie vertrouwt die zij op het internet lezen. Blijkbaar worden betere beslissingen ook gebaseerd op minder betrouwbare informatiebronnen, ook als de consument wéét dat het om een minder betrouwbare informatiebron gaat. Wellicht dat dit komt door de grote verscheidenheid aan informatiebronnen op internet, waarbij er altijd wel een paar zijn die minder betrouwbaar zijn, maar ook voldoende die – voor de consument – wel betrouwbaar zijn (zoals Wikipedia, websites van bedrijven en ervaringen van vrienden).

Gebruik van ervaringen, sociale media en websites van bedrijven

Consumers in all three countries are more likely to seek others´ opinions, through social media and product-rating sites, for making personal decisions (e.g., healthcare options or major electronics purchases). In contrast, they use company-controlled sources when making transactional decisions on commoditized items, such as utilities or airline tickets.

Wat mij opvalt is dat voor de meer algemene producten consumenten nog beslissen op basis van de informatie van bedrijven die deze producten leveren in plaats van, bijvoorbeeld, op vergelijkingssites. Bij vliegtickets (bijvoorbeeld) vind ik dit nogal vreemd. Ik zou juist verwachten dat bij een product als vliegtickets de keuze voornamelijk gemaakt zou worden op basis van informatie van vergelijkingssites. Niets is immers makkelijker dan eerst wat vluchten te vergelijken voordat je naar de site van de aanbieder gaat. Ik zie het verschil tussen de verschillende producten hier niet. Wie wel?

Afsluitend nog een quote van George Terhanian, president van Harris Interactive:

´The rapid rise, changing nature, and increasing influence of the internet, in particular, should cause marketers to think differently about the entire media and marketing landscape´

Volgens mij heeft George hier een punt te pakken, marketeers zouden zich veel meer bewust moeten zijn van de invloed van alle informatiebronnen die consumenten op het internet raadplegen. Al deze bronnen zijn in potentie plaatsen waar zij zich zouden kunnen begeven, of misschien wel zouden moeten begeven.

Zijn er cijfers in de markt die tonen welke bronnen leiden tot de hoogste conversie? Of het meest bijdragen aan conversie? Zijn er webanalisten van online retailers die iets kunnen zeggen over het verschil in invloed tussen sociale media, vergelijkingssites en hun eigen bedrijfssite?

Lees meer: Andere uitkomsten en het volledige artikel op Marketingcharts

Reacties (2)

  1. liska@info.nl'

    Dat het internet beslissingen beïnvloed óók met onbetrouwbare informatie, is te verklaren: het maken van een beslissing is een meer emotionele bezigheid dan een rationele en daarbij denken we instaat te zijn onbetrouwbare informatie te filteren en te valideren.

    Dat het maken van keuzes maar zelden om een rationele afweging gaat is iets waar altijd op in gespeeld wordt bij het proberen aan de man te brengen van producten. Daarbij wordt geprobeerd een beleving neer te zetten die veelal wordt benoemd als transparant en eerlijk. Deze is dat helaas maar zelden, dat staat los van het medium.

    Mensen hebben niet veel vertrouwen in de informatie, we zijn er aan gewend geraakt. Iedereen acht zichzelf in staat om de gegeven informatie te valideren en te bepalen met hoeveel korrels zout je de gegeven informatie tot je moet nemen om zo de kern van waarheid eruit te filteren en de keuze hierop te baseren.

    Juist dat we ons er van bewust zijn dat de informatie niet per se de waarheid is maakt dat we de informatie gebruiken en combineren tot de voor ons juiste (emotionele) keuze.

    Daarom gaat het inderdaad vooral om de beleving die er door alle informatie heen zit. Het waarmaken van die beleving in relatie met de klant is vooral noodzakelijk om een loyale langdurige relatie te krijgen. Daarbij zie je dat veel bedrijven nog steeds een (online) aquisitie focus hebben, al begint gelukkig de langdurige klantrelatie steeds meer aan belang te winnen.

Reacties zijn gesloten.