6 belangrijke datapunten om van je klanten te registreren

Klantendata is een van de belangrijkste onderdelen van het succes van je organisatie. Als je niet al een customer relationship management (CRM) platform gebruikt, dan is vandaag een mooie dag om te beginnen! Maar wat voor een soort data zou je moeten verzamelen? En hoe verzamel je het? In dit artikel voor Biznology vertelt Megan Totka je daarom over deze 6 belangrijke datapunten van je klanten die je moet registreren.

Contactinformatie

Of je nu een online bedrijf hebt, een fysieke winkel, of een mix van deze twee, je moet een database bijhouden met de contactinformatie van je klanten. De meerderheid van je verkopen komt van terugkerende klanten. Zo blijkt uit onderzoek dat de 10% van je meest loyale klanten drie keer zoveel uitgeeft als de overige 90%, en misschien nog belangrijker, de top 1% geeft vijf keer meer uit dan de laagste 90%.

Je kunt klanten aanmoedigen om hun informatie te delen door een freebie aan te bieden of ze een speciale korting te geven bij hun volgende aankoop. Wees voorzichtig dat je alleen vraagt om informatie die je ook echt nodig hebt, want als je te veel informatie van ze vraagt kan ze dit afschrikken. Maar, vrees niet: 99% van de klanten geeft aan dat ze desgevraagd persoonlijke informatie willen delen wanneer daar een beloning tegenover staat.

Verzamel de data wanneer je klanten aanmoedigt zich in te schrijven voor een loyaliteitsprogramma, wanneer je ze vraagt om zich in te schrijven voor je e-mailnieuwsbrief, of wanneer ze een aankoop doen.

Hoe ze je bedrijf gevonden hebben

Vraag je klanten nadat ze een aankoop gedaan hebben om er achter te komen hoe ze je bedrijf gevonden hebben. Dit kan je een idee geven van hoe goed je marketingcampagnes werken, zodat je weet waar je je budget aan moet passen. Plus, als je er achter komt dat een boel klanten je bedrijf hebben gevonden via andere klanten, dan kan je overwegen om een referentieprogramma op te zetten dat klanten beloont wanneer zij nieuwe klanten aanbrengen. Zo kan je er achter komen welke klanten het meeste betekenen voor jouw bedrijf.

Demografische data

Demografische data bevat ondermeer:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Inkomsten
  • Werk/functietitel

en eindeloos andere “statistieken” die je kunt gebruiken om je klanten en de markt te segmenten, waardoor je belangrijke inzichten krijgt in kooppatronen. Plus, je kunt nu zien hoe goed je klanten overeenkomen met de demografische doelgroep die je verwachtte tijdens de ontwikkeling van de producten of diensten die je verkoopt. Terwijl je de data verzamelt en analyseert kan je deze inzichten gebruiken om aanpassingen te maken aan marketingcampagnes, verbeteringen te maken aan bestaande producten of diensten om je klanten beter van dienst te zijn, of om nieuwe producten en diensten te creëren om een nog grotere doelgroep aan te trekken.

Vraag iemand simpelweg om demografische informatie wanneer ze binnen komen als een lead, of nadat ze een aankoop gedaan hebben. Als de informatie een klant helpt om een betere, meer gepersonaliseerde ervaring te krijgen, dan zijn ze meestal gewillig om deze informatie te delen. Uit onderzoek blijkt dat 73% van klanten een voorkeur heeft om zaken te doen met bedrijven en merken waarvan ze weten dat persoonlijke informatie gebruikt wordt voor een meer persoonlijke winkelervaring.

Transactiedata

Om meer omzet te kunnen draaien moet je begrijpen wat, hoe en waarom klanten kopen. Transactiedata zal je ook helpen om te zien welke producten en diensten niet zo goed liggen bij je doelgroep, zodat je indien nodig de focus aan kunt passen, Classificeer je kopers als actieve of sluimerende kopers en stuur ze op basis hiervan aangepaste marketingberichten.

Als je ook de financiële informatie aan deze data schakelt is het wel belangrijk dat je deze data goed beveiligd. Wanneer klanten slachtoffer worden van een datalek kan het moeilijk, of misschien zelfs onmogelijk, zijn om hun vertrouwen terug te winnen.

Data over de gebruikerservaring

Gebruikt analytics software en andere tools om te zien hoe klanten je website of app gebruiken. Dit geeft je inzicht in hoe je bepaalde features moet prioriteren en wat je kunt doen om een betere gebruikerservaring te bieden. De data laat je ook de meeste populaire functies zien, zodat je nieuwe functies in de juiste volgorde uit kunt rollen.

Waarom ze geen klant meer zijn

Je zult nooit 100% van je klanten 100% tevreden kunnen stellen, hoe goed je ook je bedrijf runt. Klantverloop zal tijd een zekere mate van een probleem zijn, maar je kunt hier ook je voordeel mee doen. Door contact te zoeken met klanten die geen zaken meer met je doen kan je waardevolle inzichten geven in de reden van je klantverloop. Van daaruit kan je stappen nemen om deze problemen aan te pakken en te verminderen, of zelfs helemaal op te lossen.

Wanneer je data hebt verzameld is het belangrijk om tijd te investeren in het actueel en veilig houden van je data. Datahygiëne, of dataschoonmaak, is een onderdeel van datacollectie en -management dat vaak vergeten wordt, maar enorm belangrijk is. Overweeg, indien mogelijk, om je klanten ook de mogelijkheid te geven om hun eigen informatie online aan te passen, zodat ze jou kunnen helpen om je klantdata correct en actueel te houden,