6 tips die je helpen om productomschrijvingen te verbeteren

Afbeeldingen en video’s helpen om producten te verkopen. Tekstuele content is echter het allerbelangrijkste. Bezoekers moeten begrijpen wat je wilt dat van je kopen, en je moet met ze praten, niet tegen ze.

Wanneer je productomschrijvingen schrijft, zorg er dan voor dat je precies duidelijk maakt waarom iemand een bepaald product wil kopen. Denk aan de problemen die het product oplost, of de waarde die het biedt. Hiervoor is het belangrijk dat je jouw doelgroep begrijpt, onderzoek doet naar hun pijnpunten en weet wat er nodig is om ze te overtuigen hun portemonnee te trekken.

Pamela Hazelton schreef voor Practical Ecommerce deze 6 tips om productomschrijvingen te verbeteren.

1. Spreek de taal van je klanten

Tenzij je doelgroep wetenschappers en geleerden zijn, schrijf je teksten in simpele termen die iedereen kan begrijpen. Het vinden van de juiste woordkeuze is soms een uitdaging omdat je een gezonde balans moet vinden tussen een tekst die begrijpelijk is voor iedereen, en een tekst die goed geïnformeerde lezers niet het idee geeft dat je op ze neerpraat.

De elektronica retailer Crutchfield spreekt bijvoorbeeld tot de massa. Hun schrijvers leggen daarom complexe functies uit in woorden die bijna iedereen kan begrijpen.

pec-crutchfield-product

2. Schrijf zoals je doelgroep wilt lezen

De Harry Potter-boeken zijn niet alleen populair geworden om het verhalen. Auteur J. K. Rowlings schrijfstijl is wat mensen het eerst opviel. Harry’s wereld is gedetailleerd en complex, maar toch begrijpt de lezer het. De bezoekers van je website moeten begrijpen wat je zegt, en de beste manier om daar voor te zorgen is om voor hun te schrijven.

Wees niet bang om wat humor te gebruiken. De productschrijvers van Groupon Goods weten vaak op slimme manier zowel trefwoorden als humor in hun teksten te verwerken. Deze toon komt ook terug wanneer er vragen van klanten beantwoord worden.

pec-descriptions-groupon

3. Vertel bezoekers hun het product hun helpt

Wat een product is of doet lijkt logisch. Maar wat mensen echt moeten weten is hoe het hun leven zal verbeteren, of hoe het vermaak zal bieden. Dit is waarom productspecificaties vaak onderaan de omschrijving geplaatst moeten worden, of in een aparte tab.

De website voor schoonmaakspons Scrub Daddy is een goed voorbeeld van hoe je duidelijk kunt maken hoe een product een probleem van mensen oplost. De standaard schoonmaakspons vergt een boel kracht en gaat niet lang mee. Deze spons wil deze, en andere problemen, oplossen, en de tekst weet die boodschap over te brengen.

pec-scrub-daddy

Scrub Daddy’s omschrijving vertelt ons dat het product:

  • Minder werk kost om te gebruiken;
  • Niet uit je handen glijdt;
  • Gebruikt kan worden voor het schoonmaken delicate dingen;
  • Kan helpen om snel vastgekoekt eten te verwijderen;
  • Niet stinkt zoals de meeste sponsen;
  • Makkelijk schoongemaakt kan worden.

In twee paragrafen weet het bedrijf zes pijnpunten te benoemen die bijna iedereen ervaart. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat het product als warme broodje over de toonbank gaat.

4. Focus je aandacht op de lezer, niet op jou

Een van de grootste fouten die bedrijven maken is om de aandacht te vestigen op het product of de dienst, in plaats van de klant.

Welke van deze (hypothetische) uitspraken denk je dat beter overkomt?

  • De Scrub Daddy is schattig en werkt hard.
  • Scrub Daddy neemt je werk uit handen en tovert een glimlach op je gezicht.

Hoewel beide zinnen hetzelfde zeggen, is de tweede zin gericht op de klant, die zo gemakkelijk overtuigd wordt om het product te kopen als het de klant werk uit handen neemt.

Kortom, zorg dat je de aandacht vestigt daar waar het hoort.

5. Wees niet vaag

Focus op woorden die logisch zijn en laat ‘filler’ achterwege, dat wil zeggen, woorden die er enkel staan voor de sier, of om ruimte op te vullen. Filler is niet alleen overbodig, het kan ook conversie kosten omdat lezers even moeten stoppen en hun aandacht van het product weg geleid wordt. Iemand die stopt met lezen kan leiden tot iemand die de pagina verlaat, en daarmee geen aankoop doet.

Amazon geeft niet altijd het beste voorbeeld als het gaat om het goed uitleggen van producten, maar hun pagina voor de Echo is wel een goed voorbeeld van een scanbare pagina. Bezoekers kunnen snel alles zien dat het apparaat doet en alle problemen die hert oplost. Er is geen filler en je hoeft maar één of twee aanhalingspunten te lezen om overtuigd te worden dat je het product moet kopen.

pec-amazon-echo

6. Geef echte voorbeelden

Veel productpagina’s kunnen er baat bij hebben om voorbeelden te geven van hoe producten gebruikt kunnen worden. Tenzij het product ontworpen is om een specifiek probleem op te lossen, gebruik dan voorbeelden die van toepassing zijn op het grootste aantal mensen. Bijvoorbeeld. Niet iedereen die een stappenteller of hartslagmeter draagt traint voor een wedstrijd, of is door hun dokter verteld dat ze meer moeten lopen voor een betere gezondheid. Sommigen zijn er misschien geïnteresseerd om er achter te komen hoe goed ze slapen. Als je op slechts één behoefte focust zal je de aandacht verliezen van mensen die andere behoeften hebben.

Stofzuigerfabrikant Dyson benoemt zes voornaamste problemen in hun omschrijving van de Dyson Ball Multi Floor stofzuiger. Door gebruik van tekst en thumbnail afbeeldingen triggert de pagina mensen die zich herkennen in verschillende problemen met andere stofzuigers: zuigkracht, goed schoonmaken, kleine ruimtes bereiken, reacties op stof, veelzijdigheid en het gemak waarmee de stofzuiger schoongemaakt kan worden.

pec-dyson1

Als je niet zeker bent over hoeveel en welke informatie je in je productomschrijving moet plaatsen, luister dan naar wat je bezoekers en klanten zeggen en vragen. Vragen en productbeoordelingen zijn goede hulpmiddelen, niet alleen om er achter te komen wat je klanten zeggen, maar ook hoe ze het zeggen. Want bedenk, zoals we deze tips begonnen: spreek de taal van je klanten en bezoekers.