8 Custom Alerts om in Google Analytics te gebruiken

Google Analytics is groot. Heel groot. Daarom kan het dus zomaar zijn dat er veel features zijn die je eigenlijk nooit gebruikt. Custom Alerts is een van die features die misschien niet door heel veel mensen gebruikt worden, maar wel heel handig zijn. Je kunt elke dag veel tijd steken om je analytics af te speuren, maar met de Custom Alerts wordt je automatisch op de hoogte gesteld van significante veranderingen. Zie het als het olielampje van je analytics; je controleert ook niet elke dag de olie van je auto, maar wacht tot het olielampje gaat branden.

Een Custom Alert heet “een aangepaste melding maken” in de Nederlandse Google Analytics.

Een paar weken geleden schreven we over 20 Custom Variables om in Google Analytics te gebruiken. Sayf Sharif van Luna Metrics is weer in de digitale pen gekropen en deelt dit keer 8 Google Analytics Custom Alerts (onderverdeeld meer dan 55).

Net als het artikel over Customer Variables, is dit geen handleiding voor Custom Alerts. Daar is ook genoeg over te vinden op het wereldwijde web. Dit zijn acht ‘olielampjes’ die de analytics van je site voor je in de gaten houden. Niet meer elke dag hoeven in te loggen om te kijken of er iets van belang gebeurt is, of na 2 weken er achter komen dat er iets niet helemaal goed gaat met je bezoekers.

Nog één opmerking: de percentages die gegeven worden zijn in principe slechts een indicatie. Dit is voor iedere website anders; voor sommige websites is een stijgings- of dalingspercentage van 20% niet significant, terwijl het voor andere analisten betekend dat er werk aan de winkel is.

1. Geen data

Het liefst zouden we deze per uur instellen, maar helaas kan het alleen per dag. Als je hierover bericht krijgt betekend het dat er geen data verzameld wordt en weet je dat er (waarschijnlijk) iets mis is met je analytics, of dat je site offline is.

all traffic -> Visits -> is less than -> 1

2. Site gebruik

Met deze alert krijg je een melding als er ineens significante wijzigingen zijn in het gebruik van je website. Als je ineens 20% meer bezoekers hebt kan het betekenen dat er nieuwe referral traffic is, of dat je media-aandacht hebt gekregen, terwijl een sterke daling het omgekeerde kan betekenen. Tijd voor actie in ieder geval!

Visits

all traffic -> Visits -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

all traffic -> Visits -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Visitors

all traffic -> Visitors -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

all traffic -> Visitors -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Pageviews

all traffic -> Pageviews -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

all traffic -> Pageviews -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Bounce Rate

all traffic -> Bounce Rate -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

all traffic -> Bounce Rate -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Avg. Visit Duration

all traffic -> Avg. Visit Duration -> % decreases by more than -> 20% -> same day in the previous week

all traffic -> Avg. Visit Duration -> % increases by more than -> 20% -> same day in the previous week

% New Visits

all traffic -> % New Visits -> % decreases by more than -> 20% -> same day in the previous week

all traffic -> % New Visits -> % increases by more than -> 20% -> same day in the previous week

3. Doelen

Deze twee alerts zouden eigenlijk over al je doelen ingesteld moeten worden, maar voor het idee laat ik even de custom alert voor de conversion rate zien.

Doel 1 – Conversion Rate

all traffic -> Goal 1 – Conversion Rate -> % decreases by more than -> 20% -> same day in the previous week

all traffic -> Goal 1 – Conversion Rate -> % increases by more than -> 20% -> same day in the previous week

Doel 2 – Conversion Rate wijziging (wekelijks)

all traffic -> Goal 1 – Conversion Rate -> % decreases by more than -> 20% -> previous week

all traffic -> Goal 1 – Conversion Rate -> % increases by more than -> 20% -> previous week

4. E-commerce

Dit zijn in principe de simpelste e-commerce alerts. Verhoging of verlaging van de omzet, transacties, gemiddelde waarde per aankoop en algemene conversion rate. Als er een significante verandering is, of het een stijging of een daling is, zal je snel in willen grijpen om er dan wel van te profiteren, dan wel het tij te keren als het minder loopt.

Omzet

all traffic -> Revenue -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Revenue -> % increases by more than -> 10% -> previous week

Transacties

all traffic -> Transactions -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Transactions -> % increases by more than -> 10% -> previous week

Gemiddelde waarde

all traffic -> Average Value -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Average Value -> % increases by more than -> 10% -> previous week

E-commerce Conversion Rate

all traffic -> Ecommerce Conversion Rate -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Ecommerce Conversion Rate -> % increases by more than -> 10% -> previous week

5. Content en site search

We doen hier een paar dingen. Wordt jouw site search meer of minder gebruikt door jouw bezoekers? Hoe beïnvloedt een mislukte zoekopdracht de exit rate? Als een boel mensen je site search gebruiken, wil je wel graag weten als er daar dingen veranderen. Let ook op de gemiddelde laadtijd, wat een indicatie kan zijn van je server-snelheid.

Visits met meer of minder site searches (week)

all traffic -> Visits with Search -> % increases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Visits with Search -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

Tijd me na een site search (week)

all traffic -> Time After Search -> % increases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Time After Search -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

Search Exits (week)

all traffic -> Search Exits -> % increases by more than -> 10% -> previous week

all traffic -> Search Exits -> % decreases by more than -> 10% -> previous week

Totaal aantal events (maand)

all traffic -> Total Events -> % increases by more than -> 10% -> previous month

all traffic -> Total Events -> % decreases by more than -> 10% -> previous month

Gemiddelde laadtijd van pagina

all traffic -> Avg. Page Load Time -> % increases by more than -> 10% -> previous month

all traffic -> Avg. Page Load Time -> % decreases by more than -> 10% -> previous month

6. Clicks (Adwords)

Als je Adwords runt, dan wil je wel graag weten of dit een beetje loopt. Verandert het aantal impressies, de kosten, het aantal clicks?

Impressies

all traffic -> Impressions -> % increases by more than -> 20% -> previous week

all traffic -> Impressions -> % decreases by more than -> 20% -> previous week

Clicks

all traffic -> Clicks -> % increases by more than -> 20% -> previous week

all traffic -> Clicks -> % decreases by more than -> 20% -> previous week

Cost

all traffic -> Cost -> % increases by more than -> 20% -> previous week

all traffic -> Cost -> % decreases by more than -> 20% -> previous week

CTR

all traffic -> CTR -> % increases by more than -> 20% -> previous week

all traffic -> CTR -> % decreases by more than -> 20% -> previous week

CPC

all traffic -> CPC -> % increases by more than -> 20% -> previous week

all traffic -> CPC -> % decreases by more than -> 20% -> previous week

Keyword (not set)

keyword -> matches exactly -> (not set) -> Visits -> % increases by more than -> 5% -> previous week

7. Social media spike (dagelijks)

Deze staat hier nu als een alert, maar het kunnen ook meerdere zijn. Je kunt alle traffic meten vanaf social media, of alleen die van Facebook, Twitter of je blog. Je wilt misschien weten als er ineens meer traffic van Facebook afkomt, zodat je zo snel mogelijk kunt reageren op wat er gebeurt.

Maak eerst een custom segment met een regular expression aan. Hier neem je de social media in op die je wilt meten.
Hier een paar voorbeelden:

\.facebook\.com|\.twitter\.com|\.hyves\.nl

De Custom Alert om hier op toe te passen is dan:

Applies to (NAAM van je custom segment) -> Visits -> greater than -> 250

8. Traffic

Als laatste gaan we kijken naar het algemene site-bezoek. Zo heb je self referrals, waar iemand binnen je website surft, maar niet op alle pagina’s gemeten wordt; zo weet je dat er ergens een fout zit in je tracking code. Ook veranderingen in je organic traffic, of je branded of non-branded organic traffic. Dit kan ook weer een indicatie zijn dat er mensen over je praten, goed of slecht, en dat je wellicht je PR-team aan het werk moet zetten.

Een check voor non-domain traffic kan een indicatie zijn dat mensen je content stelen. Zo zie je, een verscheidenheid aan alerts die een indicatie kunnen zijn dat er iets aan de hand is met je website of je merk, goed of slecht.

Self Referrals (dagelijks)

source -> contains -> jouwwebsite.com -> Visits -> is greater than -> 1

Verandering in Organic Traffic

Medium -> matches exactly -> organic -> Visits -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Medium -> matches exactly -> organic -> Visits -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Non-Branded Organic Traffic
Maak hiervoor eerst een apart segment (regular expression) aan:

uitsluiten -> zoekwoord -> met -> “bedrijfsnaam”
opnemen -> medium -> met -> organic

Bij het aanmaken van de custom alert, kies je onder meldingsvoorwaarden “Dit is van toepassing op” en kies dan het zojuist aangemaakte segment.

Applies to (NAAM van je custom segment) -> Visits -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Applies to (NAAM van je custom segment) -> Visits -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Branded Organic Traffic
Maak hiervoor eerst een apart segment (regular expression) aan:

opnemen -> zoekwoord -> met -> “bedrijfsnaam”
opnemen -> medium -> met -> organic

Bij het aanmaken van de custom alert, kies je onder meldingsvoorwaarden “Dit is van toepassing op” en kies dan het zojuist aangemaakte segment.

Applies to (NAAM van je custom segment) -> Visits -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Applies to (NAAM van je custom segment) -> Visits -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Non-Domain traffic (dagelijks)
Maak eerst een custom segment met een regular expression aan.

(not set)|jouwwebsite.com|jouwwebsite.com|etc

Als custom alert voer je dan in:

Applies to (NAAM van je custom segment) -> Visits -> greater than -> 40

Verandering in Direct Traffic

Source -> matches exactly -> (direct) -> Visits -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Source -> matches exactly -> (direct) -> Visits -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Verandering in Referral Traffic

Medium -> matches exactly -> referral -> Visits -> % increases by more than -> 10% -> same day in the previous week

Medium -> matches exactly -> referral -> Visits -> % decreases by more than -> 10% -> same day in the previous week

 

Wat zijn jullie ervaringen met Custom Alerts?

Hebben jullie nog tips, of onmisbare alerts waar iedereen van moet weten?

Reacties (6)

  1. Beste redactie,

    Dankjewel voor deze mooie verzameling van “aangepaste meldingen”, een paar van ze gebruikte ik zelf nog niet, maar ga ik sowieso instellen (vb. Search exits).

    Zelf gebruik ik dit ook om snel op de hoogte te blijven van wat er allemaal op m’n site gebeurt.

    Nog een handige is een aangepaste melding voor 404 meldingen.

    Om dit in te stellen (voor wie dit graag wil instellen), creëer een nieuwe melding en vul bij Meldingsvoorwaarden:

    Paginatitel > komt precies overeen > de titel van 404 pagina

    Paginaweergaves > is groter dan > 0

  2. Op zich een prima artikel met een mooi overzicht van verschillende alerts. Ik ben wel een voorstander om aan deze meldingen concrete analyse-acties te koppelen. Ik vind de genoemde meldingen te veel op rapportage-niveau terwijl je ze meer op actie-niveau zou willen hebben. Als je rapport niet uitschreeuwt welke actie je moet ondernemen,
    dan ben je aan het rapporteren en niet aan het analyseren en kun je ook niet concreet optimaliseren.

    Voorbeelden:

    Melding: ALS weigeringspercentage van landingspagina > 60% en paginaweergaves > 100 per maand, DAN landingspagina analyseren

    Melding:

    ALS Adwords zoekwoord CTR 1.000 en positie < 5, DAN advertentietekst herzien

  3. De laatste melding bedoelde ik als volgt:

    Melding:

    ALS Adwords zoekwoord CTR 1.000 en positie < 5, DAN advertentietekst herzien

  4. @Jurjen:

    Mee eens om er een actie aan te koppelen. Maar je dient natuurlijk wel eerst een analyse erop los te laten voordat je er een actie aan kan koppelen.

    Voorbeeld:

    De slechtere CTR van een zoekwoord hoeft niet per sé te liggen aan de advertentietekst, maar kan ook liggen aan de matchtype van het zoekwoord.

    Ik zou er als actie eerder van maken: Analyse AdWords campagne en daarna er een actie aan te koppelen

  5. @ Gerard: eens hoor. De essentie van mijn post is dat de meldingen je dwingen tot actie = analyse, anders blijft het bij KPI’s rapporteren en niet analyseren en vanuit hieruit optimaliseren.

Reacties zijn gesloten.