Behavioral Targeting en privacy

PrivacyIk vroeg me af, na veel informatie over behavioral targeting gelezen te hebben, hoe om werd gegaan met de privacy van de bezoeker. Ook daar is al veel over geschreven / onderzoek naar gedaan, maar de vraag blijft: hoever mag je gaan? Graag zou ik wat facts & figures met jullie willen delen waarna ik graag jullie mening zou willen horen. Hoe moet je omgaan met privacy gevoelige informatie wanneer je gebruik maakt van behavioral targeting?

In het rapport “Behavioral Targeting Attitudes: The Privacy Issue” (eMarketer, juli 2008), wordt ingegaan op hoe internetgebruikers denken over het feit dat zij online overal geschaduwd/bekeken kunnen worden. Dit rapport bouwt voort op een vergelijkbaar onderzoek van TRUSTe (april 2008).

De conclusie van het rapport van eMarketer luidt:

Online marketers might do well to develop transparent methods of letting the audience know when and how their Web history data will be used, the benefits they can receive in exchange for allowing it to be used and a clear, easy opt-in mechanism for informed consent.

Deze conclusie vind ik vrij vaag. Er wordt niet gezegd hoe je de gebruiker moet informeren en wanneer. Het feit dát hij ergens informatie moet kunnen vinden over het gebruik van zijn web data vind ik niet meer dan logisch.

Enkele cijfers uit het rapport zijn:

  1. Meer dan 87% van de respondenten vind op zijn minst drie kwart van de online advertenties irrelevant
  2. 41% zou meer aandacht besteden aan gepersonaliseerde advertenties
  3. 75% is geïnteresseerd om gepersonliseerde advertenties te ontvangen
  4. 59% van de respondenten (Harris Interactive Poll) vond het niet aangenaam dat content en advertenties getoond werden op basis van hun persoonlijke interesse in internetgebruik

Uit bovenstaande cijfers blijkt een duidelijke dichotomie. Bezoekers willen wel relevante advertenties, maar vinden het niet prettig als ze daarvoor bekeken/geschaduws/gevolgd worden. De weerstand van gebruikers tegen het gebruik van hun gebruik(ers)gegevens blijkt ook uit onderstaande resultaten:

Behavioral Targeting Focus of Consumer Privacy Worries - eMarketer

De 57% van de respondenten die aangeeft het niet prettig te vinden dat hun bezoekgeschiedenis gebruikt wordt, blijven dit vinden ongeacht of hun persoonlijke gegevens hierbij bekend zijn.

Is dit vreemd?
Ik vind van niet. De reactie zal waarschijnlijk voortkomen uit het feit dat ze niet willen ‘dat alles wat ze doen gezien kan worden’, ongeacht of je dit direct of indirect kunt koppelen aan een persoon. Is deze angst terecht? Ik denk van wel. Met programma’s als ClickTale of Speedtrap is het mogelijk om elke actie van de bezoeker op te slaan en te gebruiken, bijvoorbeeld voor behavioral targeting doeleinden. Je kunt dus alles zien, elke beweging, elke klik, elke aanslag op een toetsenbord, elke bekeken pagina, gezien in de tijd. Of al deze informatie nuttig is om te gebruiken is een ander verhaal, feit is wel dat het allemaal opgeslagen kán worden en gebruikt kán worden. Onwetendheid zorgt voor weerstand, doordat niet duidelijk is wat er opgeslagen wordt en wat met de informatie gedaan wordt ontstaat er weerstand.

Of je persoonlijke informatie kunt koppelen aan deze informatie doet dan eigenlijk niet meer ter zake. Uiteindelijk zullen jouw acties leiden tot een aankoop, ingevuld formulier, call-me-now actie, etc. Op dat moment is de koppeling tussen mens en gedrag gelegd en hoe maak je waar dat je dát, die koppeling, niet maakt.

De 5 stappen van Anil Batra
Anil Batra heeft een 5 stappen plan ontwikkeld dat bedrijven kan helpen bij het introduceren van Behavioral Targeting (on-site). Deze stappen zijn:

  1. First build a trust with your consumers.
  2. Educate them what Behavioral Targeting is and how you collect the data and use it.
  3. Provide them a compelling reason to allow you to collect their data.
  4. Build an opt-in model allowing users to control what data they want you to use.
  5. Give users a way to easily opt-out of Behavioral Targeting.

De belangrijkste adviezen zijn: informeren, informeren, informeren en de mogelijkheid om op elk moment in en uit te stappen.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening!

Bekijk meer:

Presentatie van Anna C. den Hartog over: Privacy en Behavioural Targeting

Lees meer:
Privacy and Behavioral Targeting Heat Up (Elyse Tager)
Consumer Attitude towards Behavioral Targeting (Anil Batra)
Consumer Awareness and Attitudes about Behavioral Targeting (Anil Batra)
Hoe zit het nu met privacy bij behavioral targeting? (Marko Derksen)
Hoe zit het met de privacy bij behavioral targeting? (Marko Derksen)

Reacties (1)

  1. Dank voor alle info. Ik hoop dat we de kant opgaan waarbij de bezoeker kan bepalen welke informatie hij met wie deelt. De constructie waarop ik zelf mijn informatie beheer en aangeef welke bedrijven ik vertrouw om welke informatie te gebruiken om mij beter van dienst te zijn!

Reacties zijn gesloten.