Boekreview: Webanalytics Action Hero van Brent Dykes

Brent Dykes was één van de eerste business consultants van Omniture. Hij is betrokken geweest bij de productontwikkeling van Analytics producten zoals SiteCatalyst + Test& Target. Buiten zijn passie webanalytics, schrijft Brent regelmatig tips om je PowerPoint presentatie te verbeteren op Powerpointninja. Daarnaast heeft hij een blog , waarin hij dieper ingaat op de besproken onderwerpen van dit boek.

Bewijs je waarde als webanalist

De titel van dit boek is natuurlijk heel pakkend. Brent wil hiermee aangeven, dat je als webanalist proactief te werk dient te gaan. Voordat je hiermee van start kunt gaan, dien je de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn de pijnpunten binnen de website?
  • Hoe wil je dat gaan oplossen?
  • Welke resultaten wil je gaan bereiken?
  • Wanneer kun je de resultaten succesvol noemen?

Hoe word je een Webanalytics Hero?

Brent geeft aan, dat je over de volgende eigenschappen dient te beschikken om te slagen als webanalist:

  1. Ondernemend
    Je analyses dienen aan te sluiten bij de bedrijfsdoelstellingen – en strategie
  2. Analytische kwaliteiten
    Je dient jouw data analyse te kunnen vertalen naar concrete verbeteringen van de website
  3. People Manager
    Je dient jouw collega’s de meerwaarde van webanalyses in te laten zien
  4. Passie voor internet
    Online marketing campagnes, E-commerce, usability en online trends horen allemaal volgens Brent bij het vak van een webanalist.
  5. De ‘H’ factor
    Om het verschil te maken als webanalist dien je over enkele ‘extra’ eigenschappen te beschikken:

    • Passie voor webanalyse
    • Zelfvertrouwen uitstralen naar je collega’s
    • Denken in kansen om jouw website te verbeteren
    • Innovatief/onderzoekend

Het raamwerk van de webanalytics ‘Hero’

Brent geeft in dit boek een raamwerk om dit te bereiken:

Stel je webanalyse prioriteiten;
Focus je op de analyses, die ook echt effect kunnen hebben op de bedrijfsresultaten

Analyseer actiegericht;
Brent geeft het advies om de volgende onderdelen te analyseren:

  1. Acquisitie kanalen (AdWords, SEO, Affiliates)
  2. Site interactie. Hoe is de betrokkenheid van jouw site bezoeker?
  3. Hoe wordt het conversie proces doorlopen?
  4. Wat is de conversiewaarde per bezoeker?

Hoe kun je jouw werk als webanalist effectiever uitvoeren?;
In deze laatste fase kun je je meerwaarde als webanalist aantonen. Door het uitvoeren van uitstekende analyses ben je er nog niet. Je dient jouw collega’s ervan te overtuigen om jouw aanbevelingen uit te voeren. Brent geeft enkele tips om dit te bereiken:

  1. Leer de wensen van jouw collega’s kennen. Verdiep je hiervoor in de werkzaamheden van de IT en marketing medewerkers binnen jouw bedrijf
  2. Houd rekening met de onbekwaamheid van jouw collega’s bij data interpretatie. Voorbeeld:  een collega vergelijkt het conversiepercentage van branded met non-branded campagnes
  3. Ga in gesprek met de hippo’s binnen jouw bedrijf. De hippo’s (highest paid person opinion) hebben vaak andere belangen dan jij. Toch heb jij deze collega’s nodig om zaken voor elkaar te krijgen. Daarom adviseert Brent om juist in gesprek te gaan met jouw hippo’s. Visualiseer jouw data met concrete praktijkvoorbeelden

Maak een webanalyse plan

Om een webanalytics held te worden, dien je dit alles te verwerken in een actieplan. Stel jezelf de volgende vragen bij het opstellen van dit plan:

  • Heb je een manager/directeur, die je plannen zal ondersteunen?
  • Kijk naar je eigen kennis en vaardigheden, waarin kun je je nog verder doorontwikkelen?
  • Hoeveel tijd per week besteed je aan webanalyse? Welke stappen kun je ondernemen om meer tijd hiervoor te reserveren?
  • Ben je bekend met de online doelstellingen en strategie?
  • Welke online onderdelen kunnen op de korte termijn verbeterd worden?

Kortom

Dit webanalytics boek gaat heel uitgebreid in op het vak van een webanalist. Mij gaf dit boek veel ‘oh ja’ flashbacks. Vooral de continue strijd tussen rapportages aanleveren en tijd reserveren voor analyses zijn voor mij heel herkenbaar. Want, hoeveel tijd besteed je nu daadwerkelijk aan webanalyses? Worden jouw aanbevelingen, ook echt uitgevoerd? Ik heb genoeg tips in dit boek gelezen, die ik in de praktijk kan gaan uitvoeren!