Case study: hoe AMD door A/B-testen 36x meer social sharing genereerde

De volgende case study is vrijgegeven door Advanced Micro Devices (AMD) en is uitgevoerd door het team van Visual Website Optimizer.

Stel je voor dat je de website van AMD.com aan het bekijken bent wanneer je ineens fantastisch nieuws leest van deze computerfabrikant. Je vindt dit zo interessant dat je het wilt delen met je vrienden. Je bent niet alleen. Duizenden anderen willen content van AMD.com ook delen.

AMD.com maakt het makkelijk om content op andere sites door te plaatsen door het gebruik van een ShareThis icoontje/link die in de pagina’s van de website embedded zijn. Echter, na het bekijken van de site statistieken en hoe content naar verschillende sites gedeeld werd, begon het Online Marketing team van AMD zich af te vragen of het ontwerp van ShareThis en de huidige plaatsing in de footer van de pagina’s wel optimaal was voor de gebruikers.

Om beter te begrijpen hoe bezoekers deze icoontjes gebruiken en welke de best mogelijke combinatie van positie en uiterlijk is, besloot AMD om hun website te gaan A/B-testen. Het AMD Online Marketing team heeft in totaal zes verschillende variaties getest, inclusief de controle versie, met verschillende icoontjes en de plaatsing daarvan.

Deze combinaties testten verschillende posities (links, rechts, onderaan) en uiterlijk (icoontje/link, grote chicklets (een social feed-knop), kleine chicklets) op een van de meeste bezochte en gedeelde secties van de website, Support & Drivers (http://support.amd.com).

Het testen was geïmplementeerd en gecontrolleerd door Visual Website Optimizer (VWO). Alle zes de variaties werden ingezet op het complete support.amd.com subdomein en waren vijf dagen actief. De test werd de eerste twee dagen aan een kleine gedeelte van de bezoekers getoond, toen aan 35% voor de volgende twee dagen, en uiteindelijk 100% op de laatste dag. De laatste dag viel ook samen met de lancering van een nieuwe software driver, wat normaal gesproken veel bezoekers trekt.

Wanneer een bezoeker een specifieke variant zag, bleven ze deze zien om de gebruikerservaring consistent te houden. De bevindingen bleken statistisch significant, en toonde tot wel 36x meer social sharing op de getestte site in vergelijking met de originele site configuratie.

Gebaseerd op deze tests heeft het AMD Online Marketing team aangeraden om de chicklet aan de linkerkant van de pagina te positioneren, welke dynamisch aangepast wordt aan het formaat van het scherm.

Het uiteindelijk resultaat van het testen lag in de lijn der verwachtingen, maar er was niet verwacht hoever de resultaten van de variatie tests uit elkaar lagen. Hierdoor is er niet alleen genoeg steun gekomen voor het Online Marketing team om de ShareThis-implementatie aan te passen, maar ook om in de toekomst door te gaan met A/B-testen.

Uitdagingen

  • ShareThis icoontje/link was in de footer van alle AMD.com pagina’s geplaatst
  • ShareThis icoontje/link moest zichtbaarder worden en meer gebruikt worden om social media sharing te vergroten

Oplossing

  • Verschillende variaties van het ShareThis icoontje/link getest, waaronder verschil in positie (links, rechts, onder) en uiterlijk (icoontje/link, grote chicklets, kleine chicklets)

Resultaten

  • De onderste chicklet- en link variaties bleken minder effectief
  • De variaties hadden GEEN impact op de algehele betrokkenheid op de pagina’s (gemiddelde betrokkenheidsconversie was meer dan 23%)
  • De getestte site toonde een verhoging tot 36x meer social sharing in vergelijking met de originele site configuratie

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.