Website browser test: check jouw website nu in alle combinaties

Een goede webanalist checkt zijn website in de meest voorkomende browser en platform combinaties. Mac OS met Safari en Windows met MSIE en beide platformen met Chrome, Firefox en Opera. Is alles wel juist uitgelijnd, is alles goed zichtbaar? Nu is het al een hele opgave om de hardware te hebben staan om een website browser test uit te voeren voor de de 8 genoemde variaties, de problemen worden pas echt groot wanneer je je realiseert dat jouw bezoeker van elke browser wel 1 van gemiddeld 4 verschillende versies zou kunnen hebben.

Gratis browser check via browsershots.org

Al enige jaren bestaat er als oplossing de gratis te gebruiken browser test website: Browsershots.org. Via deze website kun je controleren hoe jouw website eruit ziet bij wel 80 verschillende browser en platform combinaties. Van MSIE 4.0 t/m 8.0 op Windows, Seamonkey 1.1 op BSD. Het invoeren van jouw URL geeft binnen een aantal minuten screenshots van jouw pagina in de gevraagde browser en platform combinatie(s).

Browsershots.org screenshot

Handige tool met een mooi principe erachter. De screenshots worden gemaakt door een cluster van PC’s die hiervoor worden aangeboden door de gebruikers van dezelfde applicatie. Ga je de tool veel gebruiken? Stel dan jouw capaciteit beschikbaar voor deze browsercheck tool!

Let wel op: het zijn slechts screenshots en deze geven alleen een visueel beeld van de opzet. Goede websites zijn vooraf ook uitvoerig getest op gebruik in de meest voorkomende browser / platform combinaties.

Reacties (6)

  1. Wordt de site dan ook echt geladen door de betreffende PC’s in de cluster? Zo ja, heeft dat dan invloed op je web analytics overzicht van die dag?

  2. @ barry; ja, de site wordt ook echt geladen, je ziet dit dus terug in je statistieken. het zijn echter kleine aantallen dus je conversie zal er minimaal onder lijden.

  3. Ik vroeg me bij het lezen van dit artikel af of dit inderdaad tot het takenpakket van “een goede webanalist” behoort. Daar ben ik nog niet aan uit terwijl ik dit bericht tik.

    De belangrijkste vraag die ik me stel is namelijk of we het vak van webanalyticus dan niet té breed gaan trekken. Een webanalist moet denk ik inderdaad een generalist zijn, maar hoe ver ga je er vervolgens per vakgebied op in. Zie ook de topics over [url=https://www.webanalisten.nl/beheer/organisatie/vijf-punten-om-een-betere-webanalist-te-worden.html]5 punten om een betere webanalist te worden[/url] en [url=https://www.webanalisten.nl/beheer/organisatie/de-7-gewoonten-van-succesvolle-webanalisten.html]de 7 gewoonten van succesvolle webanalisten.[/url]

    Misschien hangt dat ook af van de persoonlijke voorkeur en kun je dus weer webanalisten hebben met een hang naar techniek, of een hang naar zoekmachine marketing.

    Ik onderschat overigens niet het belang van “weten hoe jouw bezoeker de site ziet in zijn browser”. Dus in die zin, ja als webanalist moet je ook een browsertest kunnen doen.

    Fijn dat ik mijn gedachten even met jullie heb mogen delen πŸ™‚

  4. @Martijn: ik vind je vraag wel goed. Ik vind het zelf wel tot mijn taken behoren. De website moet bruikbaar zijn voor iedereen. Het mag niet zo zijn dat door technische fouten de site voor sommige gebruikers niet goed werkt of er niet goed uitziet. Het is een analyse van de website alleen dan heel erg gericht op de voorkant. Als je het zo bekijkt valt het binnen webanalytics πŸ˜‰

  5. In mijn ogen een tool die de webanalist kan gebruiken wanneer zichtbaar wordt dat de conversie bij segmentering naar browser in bepaalde segmenten significant lager is. Het is geen webanalytics. Maar een (browser check) tool die ondersteuing biedt aan het genereren van de inzichten en oplossingen die een goede webanalist aan een organisatie geeft.

Reacties zijn gesloten.