Google Analytics Introductie

Veel bedrijven (websites) gebruiken Google Analytics voor hun webstatistieken. Het is een gratis pakket en eenvoudig te implementeren. De reden dat veel bedrijven voor Google Analytics kiezen is het feit dat ‘er gemeten moet worden’. Meten als eerste doel. Nadat Google Analytics goed geïmplementeerd is, en er gemeten wordt, komt er wel eens een tweede vraag: doe iets met de cijfers (het weten).

Mogelijkheden van Google Analytics
Mensen willen nog wel eens schrikken als er dan gekeken wordt wat er dan gemeten wordt. Pas dan wordt zichtbaar hoe de pagina’s worden geïndexeerd en opgeslagen. Dit kan je verbeteren door je URL’s en paginatitels te verbeteren (door ze logisch te maken), maar je kunt ook binnen Google Analytics door middel van filters de wijze waarop pagina’s terugkomen in de rapporten verbeteren. Dit is enkel één voorbeeld, vaak merk ik dat Google Analytics gebruikers slecht op de hoogte zijn van de (on)mogelijkheden van het pakket dat ze hebben draaien. Laatst zag ik onderstaande presentatie over Google Analytics. Een mooie introductie voor mensen die Google Analytics beter willen leren kennen.

Vragen?
Laat dan een reactie achter.

Lees meer:
Scoren met Google Analytics (Bookreview)
Vijf tips in het gebruik van Google Analytics

Reacties (5)

  1. Leuk document. Voor ons als web analisten is het natuurlijk gesneden koek, maar het is altijd handig om wat extra naslagwerk te hebben.

    Wat ik vaak mis in documentatie en voorbeelden, is dat te veel wordt gedacht vanuit de mogelijkheden van een tool. “Kijk eens wat je er allemaal mee kan!” Dat is mijns inziens niet het juiste uitgangspunt. Vraag jezelf eerst eens goed af wat je wil weten en ga daarna kijken met welke tool en met welke aanpassingen je dit kan bereiken. Zodra duidelijk is wat de vragen zijn, komen de technische oplossingen vanzelf.

  2. Exact mijn gedachte; bedrijven die eerst gewoon even GA installeren (omdat ze iets moeten weten) om vervolgens pas te gaan bedenken wat ze moeten meten zijn voor m’n gevoel zowieso al verkeerd bezig.

  3. @Tim
    Ik vind dat wat te hard geoordeeld. Google Analytics heeft ervoor gezorg dat meer bedrijven het gevoel kregen dat webanalytics noodzakelijk is. Het is belangrijk voor de gehele branche dat zoveel mogelijk organisaties “meedoen”. Dat is gewoonweg de eerste stap en GA heeft er een lage drempel instap van gemaakt (vooral door de publiciteit dat ze heeft gekregen).

    Uit het ondoordacht beginnen komen vragen over wat men nou daadwerkelijk kan met webanalytics. Het is aan de specialisten om hen daarin te begeleiden. Daar verdien jij jouw boterham mee toch? 😉 Dus goed dat die organisaties gewoon begonnen zijn, tegen heel lage kosten.

    Als ontwikkelaar van webanalytics software heb ik Google Analytics ook nooit als grote bedreiging gezien. Jazeker, er zijn klanten van ons Essential pakket geweest die overstapten, maar in algemene zin is de introductie van GA goed geweest voor de ontwikkeling van het vak en daar spint ook ICStats garen bij.

    Dus voor iedereen die nog niet begonnen is met webanalytics; Ga gewoon meten, begin gewoon met een goedkoop/gratis pakket en groei erin.

  4. Volgens mij is er niks verkeerd met bedrijven die GA installeren en niet weten wat ze er mee kunnen. Ze vergaren tenminste data waar ze ooit wel iets zullen mee doen of laten doen 😮

    Dave

  5. Helemaal eens met mijn naamgenoot en Martijn. Door de komst van Google Analytics is het voor marketeers een stuk eenvoudiger geworden om meer te weten te komen over de website. In het verleden was het vooral de IT afdeling die zich druk maakte om statistieken, omdat het toch vooral een technische aangelegenheid was. Logging voor logfiles instellen, FTP processen inrichten om ze binnen te halen en analysesoftware op een server installeren om mooie rapportjes met AWStats genereren.

    Sinds Google Analytics is het eerder de marketingafdeling geworden die zich druk maakt om statistieken en kan deze de IT afdeling passeren en rechtstreeks de beheerder van de website vragen een tag te copy&pasten in de website template. Door deze verschuiving ziet men dat het mogelijk is om informatie te vergaren n.a.v. bezoekersgedrag en een goede marketeer zal deze kennis gebruiken om nieuwe vragen te formuleren. Vragen die hem uiteindelijk helpen zijn werk beter te doen.

    Uit deze kennis en ervaring volgen vanzelf vragen die onmogelijk lijken of blijken met Google Analytics, waardoor men er uiteindelijk achter komt dat andere web analytics oplossingen wel hun vragen kan beantwoorden.

Reacties zijn gesloten.