Conversie optimalisatie in de praktijk (1): gratisadviseurs.nl

Samen werkenIn juli 2008 zijn we de zoektocht gestart naar een website die wel in was voor een openbare conversie optimalisatie door webanalisten.nl bloggers en lezers. Na 5 leuke inzendingen en een stemronde later verkozen jullieGratis Adviseurs” als winnaar! Vanaf nu gaan we van start met deze openbare optimalisatie.

Hoe gaan we het doen?
Elke stap die wordt gezet in het optimalisatie proces. Van eerste kennismaking tot aan evaluatie zal als artikel hier worden geplaatst, voorafgaand aan dat de stap daadwerkelijk wordt genomen. Dit betekent er bij elke stap de gelegenheid is om vragen te stellen en inhoudelijk met aanvullingen te komen! Samen leren en samen komen tot een goed conversie optimalisatie traject. Keuzes kunnen we voor stemmen en resultaten worden openbaar gedeeld. Veel dank aan Gerben Bouwhuis die bereid is gevonden om hieraan mee te werken. Uniek is ook dat met Gerben afgesproken is om niet per email of telefoon contact met elkaar te hebben over de optimalisatie, maar alles te bespreken in de reacties op de artikelen die worden geplaatst. Alle vragen die worden gesteld worden dus ook beantwoord in de reacties.

Wat willen we vooraf weten
Er is reeds wat achtergrond informatie ontsloten in alle voorgaande artikelen, maar om alles centraal te houden wil ik graag “from scratch” starten. Kennismaking is geweest, contracten zijn getekend, nu het 1e gesprek!

Wat ik graag wil weten van gratisadviseurs.nl om het optimalisatie traject te kunnen starten is enerzijds begrijpen wat het doel van de website is en anderzijds alle aanwezige informatie over het website bezoek ter inzage krijgen. Op deze manier is te achterhalen waarvoor de site dient, wat de bezoekers zouden moeten doen en hoe het nu gaat. Deze informatie moet gaan leiden tot inzichten waar het heel goed gaat en waar minder goed. Op basis van die inzichten kan het daadwerkelijke optimalisatie traject worden gestart.

Concrete vragen aan Gerben:

  1. Wat is het doel van de website? (missie, visie en strategie als dit aanwezig is)
  2. Hoe steekt je businessmodel in elkaar? (hoe lopen inkomstenstromen)
  3. Wie is je doelgroep / wie zijn je doelgroepen?
  4. Welke conversiepunten heeft elke doelgroep nu op de website?
  5. Als er in het verleden kwalitatief onderzoek (van enquêtes tot eyetracking) is gedaan onder de bezoekers zou ik graag deze rapporteren willen inzien (deze hoeven niet openbaar te worden gemaakt)
  6. Wie zijn je concurrenten en beschik je zelf over informatie over hun website prestaties? (soortgelijke websites vanuit het buitenland is ook interessant!)
  7. Welke webanalyse pakketten draai je en kun je mij toegang geven voor de pakketten (deze inlogcodes worden niet openbaar gemaakt)
  8. Zijn er bij deze pakketten (of er naast) specifieke KPI’s gedefinieerd (zo ja, welke) en is er voor de conversiepunten (historische) funneldata aanwezig
  9. Is er een overzicht van wanneer welke aanpassingen aan de website zijn gemaakt (zodat trendbreuken in de statistieken kunnen worden verklaard), of in ieder geval een overzicht van “lessons learned” uit het verleden.

Aanvullende vragen die relevant zijn op dit punt zijn zeer welkom in de reacties!

Reacties (8)

  1. Ton,

    1. Het doel was oorspronkelijk eigenlijk meer een UGC test om te zien wat je met “gebruikers” kan realiseren, de klus liep daarna eigenlijk al snel uit de hand. Visie al nu is om zoveel mogelijk gebruikers de mogelijkheid te geven binnen afzienbare tijd gratis en anoniem waardevolle adviezen te ontvangen.
    2. Huidige inkomstenbronnen zijn advertenties, zowel via http://www.gratisadviseurs.nl/adverteren.php alsmede de default Google Adsense vertoningen.
    3. Nederland? πŸ™‚ Eigenlijk dus gewoon iedereen, geen onderscheid.
    4. Stel een vraag, aanmelden als beheerder, Advertentie plaatsen en E-mail update registratie
    5. We hebben enkel eens een intern onderzoek gedaan bij beheerders, een marktonderzoek. Verder diverse tools gehanteerd..maar niets uitzonderlijks.
    6. Bij ons enkel een aantal usa spelers bekend als http://allexperts.com en voor NL was er ooit Kwero.nl, maar daar zien we nog maar weinig van.
    7. Google Analytics momenteel nog als enige, mail me je mailadres maar. πŸ™‚
    8. Dit pakket draait al vanaf dag 1, alle data is dus nog voorhanden, Vraag stellen, de grootste conversiemaker heeft derhalve geen actieve funnel.
    9. In overleg kan ik dat idd wel altijd achterhalen, maar op voorhand zeker niet.

  2. 1. Dit betekent: volledige business focus op het zo veel mogelijk binnenhalen van kwaliteits experts die de meerwaarde zien van het snel gratis beantwoorden van deze vragen (voor bekendheid, autoriteit en verdienen aan afleidingen of verdergaand oplossen van de problemen)? Klopt dit als beweegreden van de adviseurs ook? Of betaal je ze / wil je ze gaan betalen voor adviezen?
    2. (volgend op 1 ook): het snel en goed oplossen van vragen moet dus zorgen voor meer bezoek en daardoor meer advertentiewaarde voor je website?
    5. Heb iets mailbaars hiervan, of kun je de conclusies delen?
    7. Ik zit erin, waarvoor dank
    9. mocht ik in de stats rare zaken tegenkomen, dan laat ik je dit weten!

    Ik haal hier momenteel 4 soorten te optimaliseren zaken naar voren:

    1) zo goed mogelijk geïnteresseerde kwaliteitsexperts die op de pagina komen motiveren om ook expert te worden bij gratisadviseurs.
    2) wie interesse heeft om te advereren moet gemotiveerd worden dit inderdaad ook te gaan doen.
    3) bezoekers zullen in een bepaalde optimale verhouding website activiteit / advertenties aanklikken (voor adsense) zoveel mogelijk omzet moeten maken. Hieruit volgend: zodra men een vraag heeft gesteld (doel bereikt) en dus klaar is met wat men kwam doen zou de exit klik een advertentie klik moeten zijn. Idem voor de bezoekers die niet konden vinden wat ze zochten (of dit wel gevonden hebben)
    4) snelle en goede afhandeling van vragen zorgt voor meer bezoek. Maar een goede user experience staat of valt niet alleen met de content. De bezoeker moet zonder problemen (zonder frustraties) een vraag kunnen stellen. Weghalen van bottle necks in dit proces zal zorgen voor meer PR / word of mouth door de gebruikers (en meer bezoek en dat is bij gelijkblijvende klikpercentages ook al meer conversie)

    Zit ik hier de goede kant op, ben je hier mee geholpen, of zie ik iets over het hoofd? Is er iets anders dat je ook of nog liever zou willen optimaliseren?

  3. Ah ik zie er zelf nog een paar (ook subdoelen) nu ik nog wat langer kijk naar de website:

    uitbreiding op 4) meer vragen zorgt ook voor meer organisch zoekmachine bezoek: Je bezoeker stelt de vraag met woorden waarmee anderen ook zoeken bij zoekmachines.

    5a) aantal notificatie abonnees verhogen (email of rss)
    5b) kliks vanuit notificatie emails / rss
    6) aantal maal dat een antwoord is gewaardeerd (meer inzicht in kwaliteit)

    Bezoekers kunnen zich niet registreren om voortaan eenvoudiger een vraag te stellen?

  4. 1. klopt, we betalen niet aan beheerders, maar spelen nog wel met een 0900 gedachte. Tijdens een onderzoek gaf 67% van de beheerders aan dat prima te vinden.

    2. Klopt

    5. ‘k heb alleen platte data en een module die ik gebruiken kan. Ik mail je logins.

    Je 4 doelen zijn allen PERFECT!

  5. Thankx, ik ga er verder mee aan de slag. Ben zelf nu even naar het buitenland, maar kom einde deze week / begin volgende week terug met alle bevindingen en huidige status op basis van de cijfers. Eens kijken wat we dan voor ideas kunnen genereren voor verbetering!

  6. 5a klopt, is ook een goal in Analytics
    5b rss wordt niet gemeten, rss via e-mail wel! rss zelf niet om duplicate content tegen te gaan.
    6. We weten het waarschijnlijk wel, maar waarderen momenteel alleen de beheerder, niet de vraag zelf.

    Ps. Nee, men kan niet registreren, dat zou tegen onze privacy regels gaan.

Reacties zijn gesloten.