Conversietip? Omgaan met kortingscodes op het formulier

Gisteren schreef Michiel Berger op zijn microblog over het feit dat het hem afschrikt wanneer hij een promotiecode invoerveld tegenkomt op een aanvraag / bestelformulier en hij zelf niet over een promotiecode beschikt.

Promocodes tweet Michielb

Ik heb dat zelf ook en ga altijd direct zoeken op het web naar die promotiecode die de meeste korting oplevert. Ik vermoed dan ook hetzelfde als Michiel: Dit soort velden in je formulier zijn negatief voor conversie. Arthur Hoogeveen noemt het “het ik loop iets mis gevoel“. Niet iedereen heeft hier last van, maar het antwoord op de kortingscode vraag die ik stelde komt m.i. overeen met de reactie van Gijsbregt Brouwer: Als je het heel graag wilt hebben maakt het niet uit, maar het niet geven van korting die anderen blijkbaar wel krijgen is respectloos naar de mensen die 100% betalen.

Ik heb zelf nooit een test gedaan waarin duidelijk werd of promotiecode velden negatief bijdragen aan conversie of lifetime value, maar vanuit onderbuikgevoel lijkt mij helder dat dit beter moet kunnen worden opgelost, met een hogere conversie tot gevolg. 2 mogelijke oplossingen kan ik hier in ieder geval geven:

  • Een aparte URL voor kortingsacties. In plaats het invullen van de kortingscode op het aanvraagformulier zorg je dat mensen die je informeert over een actie naar een aparte URL surfen. Het surfen naar deze aparte URL zorgt automatisch voor het invullen van een korting die voor normale bezoekers niet zichtbaar is.
  • De positieve oplossing: geef iedereen korting. Geef bezoekers met eventueel een extra incentive ook de mogelijkheid om korting te krijgen. Bij de Albert Heijn mag je ook de bonuskaart van je buurman lenen, of anders heeft de cassiere er wel eentje. Waarom geen uitleg bij je kortingscode veld op je aanvraagformulier waarin je de bezoeker wijst op alle lopende acties, tegen welke korting, waarbij je URL’s plaatst waar ze aan een bepaalde actie kunnen meedoen. Dit geeft helderheid (sommige kortingen gelden alleen als je ergens anders ook iets koopt, leg dit gewoon uit!), maar ook eerlijkheid. Iedereen evenveel kans op korting.

Zijn er lezers met ervaringscijfers. Maakt het verschil en zijn er oplossingen die hier over het hoofd zijn gezien?

Reacties (4)

  1. Het valt me op dat vooral amerikaanse sites aan promo codes doen.
    Hier in Nederland kom ik het slechts zeer zelde tegen. Beetje vreemd aangezien wij de naam hebben om erg aanbiedingsgevoelig te zijn.

  2. In Amerika werken ze ook veel met cash-back acties. Die zijn nog irritanter imho. In Nederland gebruiken we vaak de ‘van-voor’ constructie.

    Maar goed punt, ik krijg ook altijd zo een bestolen gevoel als ik geen kortingscode heb.

  3. Het beschreven gevoel ken ik: “ik loop iets mis” of “ik betaal teveel”. Wij Nederlanders willen nu eenmaal korting, dus werkt het moeten invullen van zo’n code volgens mij ook altijd nadelig door op het aantal conversies. Een extra URL lijkt mij inderdaad een goede oplossing. Je kunt ook het veld waar de code ingevuld moet worden een cryptische naam geven (niet verplicht), waardoor échte aanmelders dit veld skippen en actie aanmelders meedoen aan de actie. 😀

    • Comments op dit artikel zijn gesloten, er kwamen te veel reactie van kortings website eigenaren die graag hun linkje wilde plaatsen..

      Enfin, mijn advies is altijd: als je dan de kortingcode velden in je bestelformulier hebt staan, zorg dat in ieder geval dat je zelf goed rankt met een kortingscode die altijd geldig is.

Reacties zijn gesloten.