De 5 learnings van de Experimentation Culture Awards 2021

Na het succes van de 1e Experimentation Culture Awards (#EXPCA2020), werden vorige maand voor de tweede keer deze awards (#EXPCA2021) uitgereikt. Bekijk de winnaars van #EXPCA2021 of registreer je gratis voor toegang tot de volledige #EXPCA2021 show, inclusief 3 keynotes en 15 interviews met de finalisten.

De winnaars van de digitale economie hanteren allemaal een “test & learn” proces waarin datagedreven validatie in het DNA van de organisatie zit. Dit gaat veel verder dan het vieren van het positieve resultaat van één A/B-test. Dat resultaat behalen is niet heel moeilijk, de uitdaging is om dit op een gestructureerde manier te blijven doen. De awards zijn opgezet om de opzet van een test & learn structuur en cultuur te stimuleren in organisaties waar dat nog niet (volledig) aanwezig is.

Als juryvoorzitter en host van de EXPCA’s heb ik ook dit jaar weer bij veel bedrijven van dichtbij mogen ervaren hoe ze zijn gegroeid in experimenteer structuur en cultuur. Aan het einde van de show heb ik de door mij opgedane kennis samengevat in 5 learnings over het opzetten van een experimentation culture in 2021. Deze learnings deel ik ook graag hier met de lezers van Webanalisten.nl. 

Learning 1: Het gaat niet om het geld!

Het gaat niet om het geld dat je extra binnenhaalt door de conversie van bepaalde sales funnels te verbeteren. Je wilt werken aan een cultuur waar datagedreven beslissingen worden genomen en waar valideren een basisonderdeel is van elke implementatie. Het helpt dan niet om te (blijven) focussen op geld. Natuurlijk is het in het begin nodig om aan te tonen wat je verdient met verbeteringen en wat je bespaart met implementaties die niet zijn doorgezet, maar zo snel mogelijk wil je naar een mentaliteit waar niet valideren onlogisch wordt gevonden, ongeacht de kosten of opbrengsten. Wanneer je businesscases blijft presenteren blijft daar ook de nadruk op liggen en kan er gekozen worden om niet altijd te valideren.

Learning 2: Het is meer dat alleen digitaal experimenteren

Om experimenteren in het DNA van een organisatie te krijgen moet je verder kijken dan alleen “digital experimentation”, het valideren van de online klantreis. Elke activiteit in een organisatie kan gevalideerd worden. Het is onlogisch om dit alleen te doen op digitale kanalen, want dan werken mensen binnen de organisatie soms aan projecten waar niet gevalideerd wordt en soms aan projecten waar dit wel gedaan wordt. Dat zorgt niet voor een experimentation culture.  HR processen kunnen gevalideerd worden, samenwerkingen met nieuwe partners en ook de medewerkers zelf kunnen hun persoonlijke ontwikkeling valideren. Dit wil je allemaal faciliteren om experimenteren, “test & learn”,  in het DNA van de organisatie te krijgen.

Learning 3: Betrek ‘senior management’ zo snel mogelijk

Wanneer je de organisaties die werken aan een “test & learn” cultuur vraagt wat ze terugkijkend graag anders hadden gedaan in hun groei naar experimenteer volwassenheid, dan geven ze vaak hetzelfde antwoord: “Het was efficiënter en effectiever geweest als we het ‘hogere management’ al in een eerder stadium hadden aangehaakt”.  Het is heel verleidelijk om bij je start met experimenteren zo min mogelijk mensen aan te haken – dat versnelt immers je beginstappen. Uiteindelijk wil je echter opschalen en heb je support vanuit de organisatie nodig en dat werkt veel beter als ze al betrokken zijn. Dus liever een wat langzamere start om later te versnellen, dat een snelle start en later te vertragen.

Learning 4: Zorg voor de juiste metingen en KPI’s 

In de groei naar experimenteer volwassenheid wil je geen eindeloze discussies over de uitkomsten van validaties. De resultaten moeten door iedereen kunnen worden aangenomen. Geen discussies over de kwaliteit van de metingen, maar ook niet over de KPI’s waarop een validatie wordt beoordeeld. Zorg ervoor dat deze KPI’s afgestemd zijn met de doelen van het bedrijf en de doelen van het betreffende team. Des te meer reden om senior management zo snel mogelijk te betrekken. Je wilt buy-in op de KPI’s waarop wordt bepaald of iets wel of niet succesvol is.

Learning 5: Maak het kunnen experimenteren zo eenvoudig mogelijk

In een test & learn organisatie, een organisatie waar experimenteren in het DNA zit, is elk team elke activiteit aan het valideren. Je kunt je voorstellen dat wanneer dit valideren extra tijd kost, dat dit een bottleneck is in efficiency van teams en in het behouden van snelheid. Je wilt het kunnen experimenteren zo eenvoudig mogelijk maken. Het moet zo simpel zijn om te meten en te verbeteren dat het nagenoeg geen energie kost van het team om dit mee te nemen in hun vaste werkprocessen. Mocht het onverhoopt toch gebeuren dat een team er voor kiest om iets live te zetten voor klanten zonder validatie, veroordeel ze dan niet, maar vraag naar het waarom. Leer wat het team tegenhield om te valideren en neem mogelijke drempels weg. Zorg dat ook voor hen experimenteren en valideren zo eenvoudig mogelijk is en geen bottleneck.

Experimentation Culture Awards 2022

Ook volgend jaar zullen de EXPCA’s weer uitgereikt worden. Voor deze award show wordt nu gezocht naar juryleden, ambassadeurs en partners. Geef je op en schitter ook tijdens de Experimentation Culture Awards 2022.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.