De volgende stap: impressies, en zelfs pages per visitor

Eerder beschreef ik al hoe ik in een vlaag van creativiteit Google AdSense misbruikte als webanalyse instrument. En uiteindelijk gaat het bij weboptimalisatie natuurlijk om het resultaat. Dus hoe kun je beter je resultaat meten dan met adsense statistieken?

Eigenlijk wil je meer. En als beginner kom je dan al snel uit bij Google… om te zoeken op “webstats”….

Via een omweg (met daarop onder meer de statistieken startpagina en het inmiddels ter ziele gegane wvdwebdesign.be kwam ik op een mooie tool die alle webstatprogrammaatjes met elkaar vergelijkt. Dat was een mooie site, waarin je kon aangeven welke eigenschappen je wilde.

Uiteraard deed er geen enkele aan de eisen, maar na het wegclicken van een paar opties kwam ik bij GoStats.

Deze voldeed op dat moment prima aan mijn informatie-behoefte. Sterker nog: hoewel ook ik inmiddels voor Google Analytics ben gevallen, blijf ik GoStats gebruiken als “backup” en controle instrument.

Wat biedt GoStats me?

Als voorbeeld kijk ik naar een game-gerelateerde website die ik altijd min of meer als proeftuin heb gebruikt. De site is voor dit artikel niet zo interessant, dus laat je vooral niet door de link afleiden.

Samenvatting

De samenvatting bevat, zoals te verwachten is, de basale informatie. Maar voor de beginner is dit een instrument dat vele malen overzichtelijker is dan Google Analytics. Immers, Analytics heeft zó enorm veel opties, dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Waardevolle informatie als het aantal impressies per bezoeker, zijn een enorme toevoeging op alleen maar het aantal impressies dat ik via mijn Adsense-trucje kon opvragen.

Maar het GoStats biedt je meer: tijdsreeksen.

Grafieken

En zelfs de gemiddelde tijd op de site wordt mooi getoond.

In der beschrinkung zeigt sich der Meister en less is more geven al aan waar de charme van deze counter zit: je krijgt snel een samenvatting van hoe je er voor staat. En inderdaad, ik heb ruim een jaar enkel en alleen met deze tool gewerkt. Maar, bovenstaande afbeeldingen geven ook gelijk duidelijk weer waar de zwakte in de tool zit:

het vertelt wel “wat” maar niet “waarom”. Wat is er bijvoorbeeld gebeurd op 16 maart? Waarom op deze dag een enorme piek, met daarna ineens een afname van het aantal bezoekers met ruim 35%?

GoStats geeft geen antwoord, en een voor de hand liggende verklaring (zoals een grote aanpassing van de site) is niet gebeurd.

Gevolg: je zoekt verder, naar iets nog beters.

Volgende keer: het walhalla van de webstats-geïnteresseerde, de oplossing voor al je problemen: Google…. de eerste stapjes