e-mailcampagnes

E-mailcampagnes optimaliseren

E-mail is al jaren een kosteneffectieve manier om potentiële klanten te benaderen. Bezoekers overhalen tot conversie via e-mailmarketing is vaak stukken goedkoper dan adverteren. Maar test je ook je ideeën en veranderingen? Worden je e-mailcampagnes actief geoptimaliseerd? En ga je mee met de ontwikkelingen in de markt?

Conversie optimalisatie wordt veelvuldig gebruikt voor websites maar bij e-mail zie je dit toch een stuk minder. Terwijl er veel overeenkomsten zijn met websites. Ook hierbij komen dingen kijken als strategie, klantgedrag, statistiek, tools, content en (sales) funnels.

Vaak zie je dat bedrijven hun template maken en daarna weinig meer veranderen aan hun campagnes. Toch erg zonde als je bedenkt dat er waarschijnlijk veel data beschikbaar is en er steeds meer mogelijk is met e-mailmarketing.

A/B testen van je e-mailcampagnes

Wil je graag weten welke teksten aanslaan bij je doelgroep? En hoe zit het met opmaak en afbeeldingen? Dit kan je natuurlijk gewoon testen zoals je ook op je website doet, namelijk met A/B testen. Bij de meeste e-mailprogramma zijn er al tools beschikbaar in hun pakket, maar anders zou je dit ook zelf kunnen instellen.

Als je een e-mailcampagne creëert vraag je jezelf natuurlijk af of je de content zo goed presenteert. Aan de hand van A/B testen kom je erachter waar jouw doelgroep positief op reageert. Men denkt vaak een goed idee te hebben, maar zonder testen kan je het resultaat niet voorspellen. Daarnaast zal je voorkomen dat je veranderingen doorvoert die geen of zelfs een negatief effect hebben.

Helaas ben je zelfs met A/B testen nooit helemaal zeker of je het juiste effect van je verandering meet, maar je maakt de kans wel aanzienlijk groter om te slagen. Hierbij moet je er wel rekening mee houden dat je de juiste sample sizes gebruikt en goed omgaat met de data. Anders zijn je resultaten onbetrouwbaar. Via de tool van ABTestguide kan je zo’n kansberekening maken.

E-mail is vaak verantwoordelijk is voor een groot deel van het verkeer naar websites. Het handige van e-mail is dat je ook nog eens meer weet over de gebruiker. In ieder geval een e-mailadres maar vaak ook naam, functie en bedrijf. Daarnaast kan je ook verschillende campagnes inzetten op basis van het gebruik van de ontvanger. Zo kan je actieve ontvangers vaker mailen en zorgen dat je minder actieve gebruikers niet spamt.

De markt

Uit het Nationale E-mail Benchmark onderzoek (2018) blijkt dat de gemiddelde click-through ratio (CTR) van 7 procent al jaren gelijk blijft in Nederland. En daarnaast ook nog eens veel hoger is als in andere landen. Kijk hiervoor eens naar de cijfers van Mailchimp.

De gemiddelde open ratio is de laatste jaren zelfs aan het groeien in Nederland. Een mogelijke oorzaak hiervan is dat steeds meer e-mailproviders afbeeldingen direct inladen. Dit geeft natuurlijk ook steeds meer mogelijkheden voor de opmaak van je e-mails.

Moment van verzenden

Uit het Nationale E-mail Benchmark onderzoek blijkt dat de meeste campagnes in de ochtend worden verstuurd. Opvallend, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat campagnes in de ochtend slechter presteren (minder opens en CTR) dan op andere momenten. Misschien toch eens handig om in je data te duiken?

Uit het onderzoek blijkt dat vooral op dagen waarop mensen vaker vrij zijn de campagnes minder goed werken. Dus campagnes op woensdag, vrijdag en het weekend presteren gemiddeld slechter. Dit betekent natuurlijk niet dat dit ook voor jouw campagnes geldt.

Gelukkig voor de mensen die minder enthousiast zijn om met hun data aan de slag te gaan of hier niet de benodigde kennis voor hebben: technologie zorgt ervoor dat dit steeds minder monnikenwerk wordt. Zo heeft Mailchimp de functie ‘Send Time Optimization’. Daarmee optimaliseren zij zelf de ideale tijd om je e-mail te versturen. Mailchimp zegt hierover: “Send Time Optimization uses data science to determine when your contacts are most likely to engage, and sends it then”. Toepassingen als deze zullen we in de toekomst waarschijnlijk steeds meer gaan zien.

Trends en mogelijkheden

Zijn je e-mails responsive?

Uit het benchmark onderzoek blijkt dat meer dan 40 procent van alle e-mails op mobiel wordt geopend en dat percentage neemt alleen maar toe. Check daarom ook altijd of je e-mails responsive zijn en er op mobiel gemakkelijk op links geklikt kan worden.

Het gebruik van mobiel ligt voor B2B nog wel aanzienlijk lager als voor B2C. Daarnaast wordt mobiel voornamelijk gebruikt buiten werktijden.

Producten aanschaffen met je mobiel wordt ook steeds toegankelijker. Redenen hiervoor zijn onder andere de kwaliteit van de telefoons, snelheid, (bankier) apps en gedetailleerde productinformatie via mobiel.

e-mailcampagnes

Van tekst naar rich media

E-mail is door de jaren heen getransformeerd van saaie platte teksten naar een interactief en visueel aansprekend marketingkanaal. Het gebruik van dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpregel, responsive design en rich media neemt steeds meer toe.

Zo heb je innovaties zoals uitklapbare menu’s, sliders, quizzen en live polls. En met rich media maak je e-mailcampagnes waarmee je echt onderscheidend kan zijn van je concurrentie. Van saaie e-mails gaan we naar visuele campagnes waarmee de ontvanger kan interacteren. In e-mail kan je rich media toepassen zoals statische afbeeldingen, maar je kan ook GIF’s, video’s, audio en zelf CSS animaties toevoegen.

Zoveel voordelen, maar waarom gebruikt nog niet iedereen dit? Indien je dit niet goed uitvoert kunnen er helaas ook grote nadelen kleven aan het toevoegen van rich media. Bijvoorbeeld afbeeldingen en video’s die worden geblokkeerd, langere laadtijd en meer data gebruik door de ontvanger. Iets om rekening mee te houden in het opstellen van je campagnes dus.

Personalisatie

Zoals hierboven al even benoemd kan je e-mail steeds persoonlijker maken. Dus niet alleen een persoonlijke aanhef maar ook een persoonlijke onderwerpregel en content. Relevantie is enorm belangrijk voor marketing en dit geldt ook zeker voor e-mail. Dit jaar zal het e-mailmarketinglandschap zich blijven richten op personalisatie met een focus op kwaliteit boven kwantiteit.

Personalisatie zal de juiste content voor de juiste ontvanger plaatsen en zo zorgen dat de ontvanger sneller overgaat tot conversie. De inhoud kan en moet steeds meer toegespitst worden op je ontvangers. Marketeers hebben meer en meer de mogelijkheid om content aan te passen op basis van de overvloed aan gegevens die verzameld worden. Er wordt nu nog veel naar het gedrag in het verleden van de ontvanger gekeken (kliks, aankopen, profiel) maar de volgende stap is om gepersonaliseerde aanbevelingen te geven op basis van latente behoeftes bij ontvanger, zodat je de ontvanger voor bent en een behoefte creëert waar de ontvanger zich nog niet bewust van was.

GDPR

Tot slot nog even een kleine waarschuwing. In een wereld waar privacy en omgang met persoonsgegevens steeds belangrijk wordt, bedenk dat je ethisch omgaat met de inzet van je e-mailcampagnes. Hoge bounce rates, veel ‘unsubscribes’ en foutieve omgang met persoonsgegevens (GDPR) kan in de toekomst steeds meer problemen geven.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *.