Fotografie en conversie, tijd om te testen

Er wordt veel gezegd over fotografie en conversie. Maar buiten de testresultaten van de Nielsen Group heb ik eigenlijk nooit resultaten gezien. Leuk al die aannames, maar zou het niet eens fijn zien om te testen wat nu echt werkt? Bij SNS Bank hebben we de proef op de som genomen. We zijn de bestaande foto’s aan het vervangen met foto’s die we zelf hebben gemaakt of uitgezocht. In dit artikel informatie over het maken of aankopen van foto’s, testresultaten en een aantal tips voor het testen van fotografie.

Online fotografie

Het belang van fotografie op websites wordt vaak onderschat. Een offline fotografieconcept wordt letterlijk overgenomen op een website en daardoor wordt vaak de plank mis geslagen. Voor online fotografie gelden namelijk anders regels dan voor offline fotografie.

Een simpel voorbeeld is de stand van de foto. Op sommige plekken op snsbank.nl is een landscape-foto nodig. Als we alleen portrait-foto’s zouden kopen of laten maken, komen onze beheerders in de knoei met het bijsnijden en plaatsen van de foto.

De testen

Voordat ik wat meer vertel over de testresultaten is het interessant om uit te leggen hoe wij testen. Op veel pagina’s van snsbank.nl staan nog ‘oude’ foto’s. We vervangen deze foto’s voor zelfgemaakte foto’s of aangekochte foto’s. Door de oude foto tegen de nieuwe foto (met achterliggende hypothese) te testen, leren we veel over de kracht van fotografie.

Dit testen doen we door middel van A/B-testen. Er worden twee identieke pagina’s gemaakt. Het enige verschil is de foto. Een deel van de bezoekers wordt naar de pagina met foto A geleid, het andere deel naar de pagina met foto B.

Pas wanneer de conversieverschillen significant zijn, wordt er een conclusie getrokken. Niet eerder.

Hypothese: Kijken naar de call to action zorgt voor meer conversie

Onder deze foto stond een formulier om een afspraak met een hypotheekadviseur te maken. Algemeen bekend: als de persoon op de foto naar de call to action kijkt, werkt dit conversieverhogend. Dit bleek uit een test die we uitvoerden met bovenstaande foto. De vrouw kijkt naar beneden, waar het formulier zich bevindt. Dit leverde een conversiestijging op van 27%.

Hypothese: een relevante foto levert een conversieverbetering op

In eerste instantie stond er in de etalage op deze pagina een foto van een hand met daarin een broodje. Jongeren eten waarschijnlijk graag een lekker broodje, maar het leek ons niet erg relevant. We hebben daarom zelf een foto gemaakt met als model een meisje in de leeftijdscategorie van het betreffende product. Dit leverde een conversieverbetering van 25,43% op!

Vervolgens hebben we dit nog een keer getest op de pagina van onze Studentenrekening. Ook hier maakten we weer zelf een foto met een voor de doelgroep relevante setting en model. Ook deze foto leverde een conversieverhoging op. Dit keer van maar liefst 35%.

Werkt dit altijd?

Nee. Iedere website heeft een ander publiek en ieder publiek heeft ander koopgedrag. Is de kans groot dat bovenstaande conclusies ook voor jouw site gelden? Ja. Maar probeer zelf uit te vinden wat voor jouw bezoekers werkt.

Ik wil zelf gaan testen. En nu?

  • Brief je fotograaf. Veel fotografen hebben helaas niet de online kennis die je misschien zelf wel bezit. Probeer de fotograaf goed te briefen, zodat hij of zij rekening houdt met de regels die online gelden.
  • Maak zelf foto’s of koop ze via een online beeldbank. Denk hierbij aan:
    • Formaat: weet je van tevoren de plek waar de foto op de website komt? Dan is het handig als de fotograaf daar rekening mee houdt. Zo weet je zeker dat je een goede uitsnede overhoudt.
    • Continuïteit: houd er rekening mee dat je foto’s aansluiten bij de andere foto’s op je website of bij het huidige fotografieconcept.
    • Kwaliteit: zorg dat je foto’s scherp en helder zijn en een goede uitstraling hebben. Gebruik de juiste apparatuur als je zelf foto’s gaat maken. Leer goed belichten.
  • Maak een planning: plan de testen goed vooruit. Houd er rekening mee dat je collega’s misschien op het moment dat jij wilt testen zelf al testen hebben lopen.
  • Looptijd van testen. Kies pagina’s met veel verkeer. Beeldtesten op pagina’s met weinig verkeer duren erg lang.
  • Documenteer je learnings en testresultaten en deel ze met collega’s.

Ervaringen

Wat zijn jouw ervaringen met online fotografie? Of heb je een toevoeging aan mijn artikel? Reageer! 🙂

Reacties (8)

  1. klaas@denieuwezaak.nl'

    Interessant!

    Tip, deze zin klopt geloof ik niet helemaal ‘Voor online fotografie gelden namelijk anders regels dan voor online fotografie.’

  2. andre@conneqt.nl'

    Een leuke test. Maar volgens mij zijn de redenen die worden genoemd niet per se de redenen die voor de conversiestijging hebben gezorgd.

    De conversiestijging hoeft bijvoorbeeld niet per se te maken te hebben met het feit dat de bezoeker naar de CTA kijkt.
    Is er ook een variant geweest waarop de persoon in de camera of een andere richting keek o.i.d.?
    Misschien was simpelweg het tonen van een persoon al voldoende voor de conversiestijging.

    • r.vanhaalen@gmail.com'

      Daar ben ik het wel mee eens. Dat het niet alleen maar door de foto’s komt dat de percentages behaald zijn. Is er ook bijvoorbeeld ook rekening gehouden met het moment. Ik kan mij voorstellen dat wanneer iemand bijna gaat studeren een studenten rekening aanvraagt, dus voor het schooljaar begint zal het drukker zijn dan wanneer school al is begonnen. Of voor studenten die later invliegen zal ook invloed hebben op het resultaat.

  3. r.vanhaalen@gmail.com'

    Ik ben het eens dat door betere foto’s te gebruiken je meer verkoopt. Dit merkte ik zelf heel erg toen ik eerst foto’s van mijn handschoenen had gemaakt met een wat grijze achtergrond en waar de handschoenen niet mooi op uitkwamen. De verkopen kwamen pas toen ik de foto’s had aangepast. Ook zag je een stijging in kliks op de foto’s

  4. tunis@live.nl'

    Wat ik mij altijd afvraag. Hoeveel bezoekers heb je nodig op een bepaalde A/B test pagina om een goede conclusie te trekken?

  5. jandevries@lab-050.nl'

    @Rik: Ik zie dat is getest in VWO (Visual Website Optimizer) en daarmee kan je wel degelijk concluderen dat het verschil door het wijzigen van het beeld komt.

    @Andre: eens dat het hier wellicht niet aan de richting van het kijken ligt. Echter zijn er al diverse onderzoeken die hebben aangetoond dat het beter is om personen te laten kijken naar de CTA.

    @Ismael: Dit is afhankelijk van het verschil dat ontstaat tussen de varianten. Des te groter het verschil (lees: resultaat) des te minder bezoekers heb je nodig om de test significant te laten zijn. Tip: Begin met grote veranderingen.

    @Stephanie: Bedankt voor het delen van deze mooie inzichten

  6. svanbaaijen@gmail.com'

    Bedankt voor al jullie reacties. Jan heeft jullie vragen al goed beantwoord, zie ik. Dank daarvoor!

    @ Andre, het zou niet perse aan de richting van kijken hoeven te liggen, maar dat is wel de hypothese waarmee ik de test ben ingegaan.

    • andre@conneqt.nl'

      Hoi Stephanie,

      De hypothese is dat de richting van kijken de conversie zou verbeteren. Dan lijkt het mij interessanter om die test niet te doen met iemand die naar het formulier kijkt vs. iemand die je op het achterhoofd kijkt.
      Maar iemand die naar het formulier kijukt vs. iemand die in de camera kijkt (of een andere richting, maar in ieder geval van wie je het gezicht kunt zien).
      Daarmee denk ik dat je deze hypothese beter kunt onderbouwen.

      Begrijp me goed, ik wil niet je test onderuit halen. Ik ben vooral nieuwsgierig naar wat het verschil zou zijn als de test met twee ‘gezichten’ gedaan zou zijn. 🙂

      Bovenal ben ik blij dat je dit soort resultaten wilt delen, het blijft interessant. 🙂

Reacties zijn gesloten.