Gebruik bezoekers- en doel analyse in Google Analytics

Sinds enkele maanden is het mogelijk om bezoekers- en doelpaden te bekijken met Google Analytics. Dit geeft je de mogelijkheid om je eigen funnels nader te bekijken. Vroeger was je afhankelijk van de navigatiepaden, waarmee je de in – en uitstappunten kon bekijken. Het nadeel hiervan was, dat je niet het gehele bezoekerspad kon bekijken om te bepalen welke funnel jouw bezoekers hadden doorlopen. Dat is nu verleden tijd. Met bezoekers- en doelpaden is het nu mogelijk om precies te zien hoe jouw bezoekers zich gedragen binnen je site. Volgen zij de funnel die jij voor ogen hebt of klikken zij heen en weer tussen de productpagina’s en je homepage?

Maak je bezoekers- en doelpaden inzichtelijk

De bezoekers- en doelpaden bekijken is vrij eenvoudig. Onder bezoekersstroom en doelproces kun je ze in Google Analytics vinden.

Hoe maak ik een bezoekerspad aan?

Klik op een pagina, die je nader wilt bekijken:

Klik vervolgens op het icoontje bovenin om je paginagroep te bepalen: Bezoekersanalyse Google Analytics

Wat krijg je dan exact te zien?

'' ''

Op basis van een dergelijk bezoekerspad kun je jezelf enkele vragen stellen:

  1. Volgen mijn gebruikers de funnel die ik voor ogen heb?
  2. Via welke pagina en hoeveel bezoekers haken af? Dit is zichtbaar, wanneer je over de rode lijn heen beweegt
  3. Indien ze jouw funnel verlaten, naar welke pagina’s keren zij terug?

Wat heb je aan deze bezoekers- en doelpaden?

Dit geeft je net wat meer inzichten dan een landingspagina afzonderlijk. Je ziet namelijk waar je bezoekers naar toe gaan en afhaken. Het is vooral belangrijk om te weten waar je bezoekers afhaken en of zij weer teruggaan binnen je site. Je gebruiker geeft met dit klikgedrag aan, dat zij niet gevonden hebben waar zij naar op zoek zijn. Bijvoorbeeld:

Je bezoekers gaan vanaf de productpagina naar de winkelwagen, maar keren weer terug binnen de site om de producten te bekijken. Vervolgens klikken ze weer door naar de winkelwagen, maar keren weer terug in de shop om de Faq’s en de voorwaarden voor gratis retourneren te bekijken. Wat kun je met deze informatie? Binnen de winkelwagen dien je nog nadrukkelijker de voordelen te benoemen en de onzekerheden over de gratis retour mogelijkheden weg te nemen, zodat je gebruiker de funnel doorloopt, die jij voor ogen hebt.

Kortom:

Bezoekers- en doelpaden geven ons genoeg actiegerichte inzichten om meer uit de webanalyses te halen. Daardoor kunnen wij nog beter onderbouwd testen opzetten om de website resultaten te verbeteren.

Wat zijn jouw ervaringen met bezoekers- en doelpaden in Google Analytics? Ik lees graag je ervaringen bij de reacties!