Google Analytics tip: Optimaliseer lengte van formulieren

FormulierDe lengte van een formulier is één van de factoren die een rol spelen wanneer er gekeken wordt naar het conversiepercentage van een formulier. Om inzicht te krijgen in uitval op formulieren zijn er tools zoals ClickTale, waar Ton Wesseling eerder over schreef. De meeste bedrijven gebruiken Google Analytics als web analytics pakket. Binnen Google Analytics zit geen standaard functionaliteit om formulieren door te meten. Allaedin Ezzedin heeft onlangs een tutorial geschreven om inzicht te krijgen in formulieren binnen Google Analytics. De tutorial zal ik in dit artikel behandelen.

Inzichten na implementatie
Na het uitvoeren van deze tutorial krijg je inzicht in welke velden op je formulier worden ingevuld en welke leeg worden gelaten. Het gaat hierbij alleen om verzonden formulieren. Met deze informatie kan je je formulieren gaan optimaliseren. Bijvoorbeeld om velden die haast nooit worden ingevuld weg te laten of te wijzigen. Of door een multi variatie test te starten (met bv. Google Website Optimizer) op dit formulier, waarbij je varieert in velden, veldnamen en uitleg bij velden.

Het formulier
Een standaard contactformulier.

Standaard contactformulier

Stap 1: Voeg code toe aan je submit knop
Voeg in de broncode van de submit knop de volgende onClick code toe:
onClick=´return validate(this.form);´
Dat ziet er dan ongeveer als volgt uit:

Javascript toevoegen

Stap 2: Extra validatiecode
Als de submit knop wordt ingedrukt wordt het formulier gevalideerd. Dit gebeurt meestal om te checken of de juiste gegevens zijn ingevuld en of bijvoorbeeld het formaat van een telefoonnummer klopt (zijn het wel 10 cijfers?). De volgende validatiecode moet toegevoegd worden aan de broncode om te checken of de velden op het formulier gevuld zijn of niet:

Code toevoegen

In het eerste gedeelte (isEntered(document.getElementById(‘name’),’name’);) worden de veldnamen doorgegeven + de naam die getoond wordt in Google Analytics.
In het tweede gedeelte (pageTracker._trackPageview(‘/contact_us.htm/empty/’+field_name);) worden de paginaviews gegenereert die naar Google Analytics gestuurd worden wanneer een veld leeg wordt gelaten. Zo kan je straks door te kijken naar de aantallen pageviews in Google Analytics zien hoe vaak een veld leeg gelaten werd bij het verzenden van een formulier.

Stap 3: Google Analytics, maak een nieuw filter
Om je huidige Google Analytics profiel niet teveel te vervuilen met duizenden ‘lege’ pageviews is het raadzaam om een nieuw filter aan te maken. Dit filter kan je de naam geven URL Filter – Contact Us Form, zoals hieronder:

Google Analytics - maak een nieuw filter

Stap 4: Voeg het filter toe aan een nieuw profiel
Voeg het aangemaakte filter (URL Filter – Contact Us Form) toe aan een nieuw profiel dat een vergelijkbare naam heeft, bijvoorbeeld: Contact Us Form.

Stap 5: Open het nieuwe profiel
Ga naar het nieuwe profiel en ga naar: Inhoud -> Belangrijkste Inhoud

Google Analytics

Bovenstaande gegevens laten duidelijk zien welke velden vaak worden overgeslagen en welke velden wel worden ingevuld:

Inzichten

Lees meer:
Optimize form length with input analysis (Allaedin Ezzedin)

Form Optimization with JavaScript and Google Analytics
(Manoj Jasra)
Clicktale komt met gratis webformulier analyse (Ton Wesseling)

Reacties (4)

  1. Goede tips, echter wordt nu het gehele formulier gevalideerd door javascript en daarna vindt er pas een ‘redirect’ plaats. Wat nu voor de mensen met een browser die geen javascript accepteert (nog steeds zo’n 3%)?

    Je kunt dus prima optimaliseren met de ervaring die je op doet met die 97%, maar misschien loop je ook wel aanzienlijke sales mis door die 3% niet meer te kunnen bedienen..

  2. @Robin Ik kan me niet voorstellen dat de javascript call, die niet meer uitgevoerd kan worden, het submitten van het formulier in de weg staat. Het werkt in principe niet anders dan andere validatiescripts, het klopt dat het niet drempels vrij is, maar of het direct je formulier om zeep zou helpen, ik betwijfel het, maar het is zeker het testen waard πŸ™‚

  3. @Reinout: naar aanleiding van een gesprek met een klant over dit artikel en het analyseren van formulieren. Met de beschreven oplossing krijg je een goed beeld van de klanten die het formulier ook daadwerkelijk versturen. In de praktijk komt vaak de vraag terug in welke velden mensen afhaken die het formulier juist NIET versturen. Door de analyse op deze manier in te zetten kan je precies zien dat een specifiek veld verantwoordelijk is voor een meer dan gemiddeld aantal afhakers (bijv. bij privacygevoelige informatie, zoals inkomen of informatie die mensen niet direct voorhanden hebben).

  4. @Matthijs Klopt, die informatie geeft nog meer inzichten. Toen ik de tutorial las (en schreef) had ik dezelfde reactie. Je wilt eigenlijk dezelfde data als ClickTale meet ook in Google Analytics hebben. Volgens mij is dit niet zo’n grote aanpassing. Door andere events af te vangen (onClick, onMouseOver, etc) en op basis van die events pagina’s aan te roepen en deze te registreren in Google Analytics. Ik zal het gaan testen op deze site en daarover een artikel schrijven (bij succes ;))

Reacties zijn gesloten.