Het einde van de klassieke landingspagina?

Heb je je weleens afgevraagd waarom zoveel wordt geschreven over een landingspagina? Waarschijnlijk omdat het zo verrekte lastig is een goede conversie te behalen.

Het nadeel van de klassieke landingspagina, zoals we haar kennen, is dat er een nieuw venster voor wordt geopend. Dit kost tijd en verstoort de “flow” behoorlijk waarin de potentiële klant zit. Alles moet dan ook uit de kast worden getrokken om de bezoekers zo goed mogelijk te laten landen. Zodat de conversie vanzelfsprekend wordt.

De website van NRCNext laat zien dat ook andere advertentievormen mogelijk zijn zonder de klassieke landingspagina met nieuw venster. De datingsite Next Lover (ook PCM) maakt momenteel gebruik van deze mogelijkheid. Onderin de homepage van NRCNext staan een aantal klikbare items.

nrc-next-homepage.PNG

Uitvergroot:

Application doc

Na de klik dimt de achtergrond en verschijnt een layer. In de layer zelf kan de bezoeker zijn gang gaan. In dit voorbeeld: inloggen, foto’s beoordelen of een email sturen naar iemand die je leuk lijkt (vreemd genoeg niet aanmelden!).

Next lover layer

De voordelen van deze vorm t.o.v. de klassieke landingspagina in een nieuw venster lijken me duidelijk:

  • Er hoeft geen nieuw venster geopend te worden die de “flow” tussen klikken en landen verstoord
  • De informatieruimte is beperkt, dus veel “overbodige” zaken die alleen maar afleiden van de conversie zullen er niet zijn
  • En voor de site exploitant: de site draait nog in hetzelfde venster op de achtergrond, zodat de bezoeker makkelijker terug kan

Wellicht dat de aandacht voor de verwijzing op de homepage van NRCNext nog duidelijker mag, maar ik ben enthousiast over de layer. In plaats van de bezoeker naar de conversie te brengen, brengen we de conversie dichter bij de bezoeker. Dit zou positief moeten uitpakken voor de conversie van bezoekers layer -> naar aanmeldingen (mits dit in de layer ook kan). In vergelijking tot de conversie van bezoeker klassieke landingspagina -> naar aanmeldingen. Uiteraard zou het mechanisme voor de layer ook toegepast kunnen worden achter de rectangle die ook op de homepage staat. Voor meer “eyeballs”.

The End

Is dit het begin van het einde van de klassieke landingspagina? Waarschijnlijk niet. De klassieke landingspagina die opent in een nieuw venster “is here to stay”. Maar als je voorop wilt blijven lopen, zul je moeten blijven innoveren en experimenteren.

Een aantal adverteerders zoals Fortis en DSB Bank hebben de uiting al eens ingezet. Misschien dat de traffic analisten of internet marketeers van deze organisaties wat meer over de conversie resultaten kunnen vertellen? Heeft iemand de contacten?

Reacties (8)

  1. Leuke techniek. Het is eigenlijk de Lightbox plugin alleen dan voor landingspagina’s. Wat me wel opvalt is dat de website waarvóór de landingspagina is, gebruik maakt van de pagina waar de uiting op staat. In dit geval zijn alle aangeboden uitingen pagina’s van NRC-Next/PCM zelf.

    Ik vraag me af of deze techniek ook toegepast zou worden wanneer het gaat om uitingen/pagina’s van externe partijen. Direct denk ik ook ‘waarom eigenlijk ook niet?’, ik zie niet echt nadelen voor de pagina waar de uiting opstaat, behalve dan dat de bezoeker echt even ‘weg’ is, dat de er geen focus meer is op de pagina waar de uiting opstaat (maar dat heb je ook met nieuwe vensters). Misschien dat het je eigen site nadelig kan beïnvloeden omdat mensen denken dat het écht een onderdeel is van je eigen pagina.

  2. dramatisch resultaat. Duurt heel lang en moet alle invullen. Geen zin in. Daarnaast is de pagina die je krijgt als je alles doorlopen hebt zo ondoorzichtig als maar kan.

  3. Ik heb er nog eens goed naar gekeken en het is qua overzchtelijkheid de slechtste datingsite die ik oooit gezien heb. onmogelijk dat iemand zijn goedkeuring heeft gegeven aan dit project.

  4. Goed dat je de link legt tussen de lightbox/popover/overlay vorm en het gebruiken voor landingspagina’s. Maar in dit geval sla je imho wel een beetje de plank mis omdat het hier geen “klassieke” landingspagina betreft, het is niet eens een advertentie, maar gewoon een onderdeel van de NRC site.

    Er is dus helemaal geen reden om een “landingspagina” te maken, het had gewoon onderdeel van de site moeten zijn. Als ze hier de conversie willen optimaliseren moeten ze die lightbox weghalen en de ruimte geven aan dat onderdeel van de site. Die ruimte kan het goed gebruiken want zoals Jeroen al aangeeft, in zo’n klein scherm is het nog moeilijker een bruikbaar ontwerp te maken.

    Overigens wordt het nog erger als je even doorklikt op bijv. de vacatures. Na een initiele lightbox krijg je op een gegeven moment (logica/consistentie ontgaat me) een echt nieuw venster geopend.

    Soms moet je hard zijn: de NRC Next site hangt vooral aan elkaar van leuke (lees: nutteloze) noviteiten, niet van goed interactie ontwerp en laat staan doordachte conversiepaden.

  5. Ik ben Webanalist bij DSB Bank en ik kan eens vragen of ik wat zaken hierover naar voren mag brengen. Uiteraard geen cijfers, maar wel bevindingen.

    Ik ben het trouwens wel eens met Ruben zijn laatste zin.

  6. De techniek is idd toegepast voor externe partijen. Helaas staan ze niet meer online. Wellicht dat Mark van DSB Bank de uiting nog uit de
    archieven kan trekken? Bevindingen zijn uiteraard welkom!

    Het maakt me voor deze posting eigenlijk niet uit of het NRC zelf is die de positie opvult, of een externe partij. Het inzetten van de Lightbox op deze commerciële wijze, is belangrijker dan de organisatie die erachter zit. En of het voorbeeld nu wel of geen advertentie is, ik vind het een creatief idee. Maar ik pleit zeker weer niet meteen om dit altijd toe te passen. Het ligt er maar aan wat en hoeveel je wilt communiceren. En of het product/de dienst hiervoor geschikt is. Voor het bestellen van een ringtone of het aanvragen van een gratis brochure zou een dergelijke uiting misschien wel kunnen: lage betrokkenheid, weinig uitleg nodig, een paar velden invullen, verzenden en weer wegwezen.
    Ik ben het overigens volledig met Ruben eens dat als je voor de Lightbox kiest, je weer niet met nieuwe vensters moet komen. Dit is een beetje hinken op twee gedachten. Kies dan meteen om alles in een nieuw venster te openen.

    Organisaties die nieuwe dingen proberen (zoals DSB Bank) juich ik toe. Ik ben zelf ook altijd op zoek naar vernieuwingen en experimenten. Dingen anders doen. Niet geschoten is immers altijd mis :-).

  7. Zo’n Lightbox gebruiken is zeker een creatieve oplossing. Je kan het beste wel rekening houden met afwijkingen in verschillende browsers.

    Zo worden voor NRC next de lightboxes niet correct getoond in Safari en en ook FireFox laat een button doorschijnen. Afgezien van deze afwijkingen biedt een Lightbox wel leuke mogelijkheden.

  8. Even los van de lightbox oplossing op nrcnext: Mijn visie is dat elke pagina binnen je website als landingspagina moet worden beschouwd. Aangezien het meeste verkeer over het algemeen via zoekmachines binnenkomt, komt een gebruiker eigenlijk altijd diep in je site binnen.

    Met advertenties kun je de landingspagina wel zelf bepalen (hoewel dat vaak niet wordt gedaan). Een normale business-website (met producten en/of diensten) zal zo gemaakt moeten zijn, dat op elke pagina een call-to-action is en een duidelijke structuur (waar ben ik, waar kan ik naar toe). Door op die manier elke (detail)pagina op te zetten zal de gebruiker, ongeacht het niveau waarop hij binnenkomt, de meeste ruimte hebben om te converteren of verder te navigeren.

Reacties zijn gesloten.