Google ontwikkelt een Analytics opt-out browser plug-in

Donderdag maakte Google Analytics een onverwachte ontwikkeling op hun blog bekend. Hierin schrijft Amy Chang (Group product manager bij Google Analytics) dat Google bezig is om een plug-in voor alle browsers te ontwikkelen, waardoor gebruikers niet langer in Google Analytics worden gedetecteerd. Deze ontwikkeling roept een aantal vragen op, zoals: Op welke manier zal de plug-in de datakwaliteit binnen de accounts beïnvloeden en waarom biedt Google de gebruikers deze optie aan?

De keuze van Google om gebruikers de optie te geven om niet langer door Google Analytics gedetecteerd te worden, zal hoogstwaarschijnlijk invloed gaan hebben op de datakwaliteit. Wanneer deze plug-in op grote schaal door gebruikers zal worden geïnstalleerd, kan dit de gemeten metrics gaan beïnvloeden en zullen bepaalde conversies moeilijker te herleiden zijn. Het blijft natuurlijk wel de vraag hoeveel gebruikers deze plug-in zullen installeren en hoe deze plug-in er in de praktijk uit gaat zien. Zullen de gebruikers alleen verder worden geanonimiseerd, of zullen zij in hun geheel uit de data verdwijnen.

Google analytics opt out image

Natuurlijk blijft de vraag waarom Google deze plug-in precies introduceert. Zelf geven ze aan dat ze de dataprivacy van de gebruikers willen respecteren. Is Google zich misschien aan het voorbereiden voor een privacystorm die op het punt staat los te barsten? Het lijkt er in ieder geval op dat door gebruikers deze keuze te geven, Google wil communiceren dat zij ethische afwegingen zoals privacy hoog in het vaandel hebben staan.

Het is overigens wel duidelijk dat dit een kans voor de concurrenten van Google Analytics is. Zij zullen in tegenstelling tot Google Analytics wel een betere datakwaliteit kunnen garanderen. Het kan echter ook zo zijn dat Google het eerste schaap over de dam blijkt te zijn en dat dit een ontwikkeling is die concurrenten snel zullen gaan kopiëren. Het is in ieder geval een interessante ontwikkeling en ik ben erg benieuwd hoe jullie er allemaal over denken en hoe zich dit verder gaat ontwikkelen. Zouden jullie de plug-in installeren?

Reacties (10)

  1. Best bizar inderdaad als je het zo hoort: een analytics aanbieder die het mogelijk maakt om niet gemeten te kunnen worden. Wel duidelijk dat ze, zoals je ook schrijft, privacy serieus nemen.

    Zelf zou ik niet zo snel de plugin installeren. Metafoor: je bent eigenlijk een spook in een winkel. Je kunt gaan waar je wilt en ‘gewoon’ dingen kopen zonder gezien te worden. Ik hoef niet zo nodig een spook te zijn 😀

    Iets in me zegt me dat deze plugin vaker geactiveerd zal worden op sites waarbij de gebruiker anoniemer wil zijn, bijvoorbeeld op porno of gok sites.

    Nog een extra vraag/gedachte: misschien dat Google deze plugin ook wel direct koppelt aan de ‘pornmode’ knop in de browser. Dan ben je én onzichtbaar op je eigen pc/mac en onzichtbaar voor de website die je bezoekt. Heerlijk anoniem.

  2. Bijzondere ontwikkeling. Je zou eerder verwacht hebben dat een concurrent die produkt zou hebben ontwikkeld.

  3. Google heeft meerdere kanalen om zaken te meten die potentieel ook tot hits in GA kunnen leiden. Denk aan Chrome, Google OS, Google Toolbar, Android, goo.gl enzovoorts. Dat is voor de andere spelers (Adobe/Omniture misschien uitgezonderd) wat lastiger.

    Het zou me ook niks verbazen als Google met een betaald product komt dat je op je server kunt installeren om ook deze anonieme bezoekers te kunnen volgen (proxy of log files analyseren). Hierdoor kunnen ze bij enterprise klanten toch wat geld ophalen.

  4. Het zou een slechte 1 april grap zijn overigens… Wat nu als alle commerciele sites geen toegang gaan bieden aan bezoekers met de opt out plug in? Zou een terugvecht mogelijkheid zijn..

    Ik geloof niet dat Google naief is dus of ze verwachten dat niemand deze opt out gaat gebruiken of… Ze bereiden zich voor op een privacy massa offensief die in de lucht hangt zoals o.a al in Duitsland is ingezet…

    To be continued..

  5. Valt toevallig ook samen met een ander fenomeen. Op dit moment kun je alleen nog een nieuw google account aanmaken als je je mobiele nummer vrijgeeft. Net als het google bedrijfscentrum wordt je account eerst geverifieerd voordat hij actief wordt gezet. Iemand enig idee wat de werkelijke achtergrond van deze beslissing is?

  6. Interessante ontwikkeling. Het lijkt mij niet dat dit een 1 april grap is. Dat zou de stempel “do no evil” voorgoed van Google afhalen… : Wij denken aan jouw privacy… oh nee, 1 april!

    Ik ben benieuwd waarmee ze exact gaan komen. Vanuit privacy oogpunt en voorstander van VRM achtige oplossingen (de eindgebruiker bepaalt wie wat mag weten) juich ik dit soort initiatieven toe. Gaan ze voor het volledig blokken van de code, of gaan ze voor de variant waar bezoekers niet terug te herkennen zijn?

    De eerste optie is nu natuurlijk al goed mogelijk door in je browser het domein waarvandaan de google analytics teller wordt ingeladen te blokken, de andere optie door je privacy settings aan te passen. Het eenvoudiger maken van het volledig blokken lijkt haast niet de optie te zijn. Ook al zouden er onanfhankelijke plugins komen die alle verschillende pakketten blocken, dan zouden er altijd pakketten zijn die als oplossing een cname vanaf je eigen domein aanbieden (stats.jouwdomein.tld) naar hun webserver.

    Zo doorgokkend klinkt het als een plugin die je anoniem maakt, waardoor je land / herkomst / ipnummer en andere bezoekers gegevens niet kunt herleiden, maar de kliks op je webpagina wel. Eventueel kan deze anonieme bezoeker ook niet worden terugherkend.

    Dit lijkt mij geen negatief effect te hebben op trend analyse, targeting en segmentatie voor testen op basis van gedrag (waarvan ik uberhaupt een grotere voorstander ben dan testen op geo profiel).

    Overigens een interessante ontwikkeling voor CMS leveranciers. Naast profielbeheer en herkenning kunnen zij ook prima webgedrag meten. Dat lijkt al langere tijd de weg van de toekomst van analyse, maar door dit soort ontwikkelingen juist nog veel meer?

  7. @Ton: CMSsen die gericht zijn op marketeers (zoals GX waar ik werk) zijn daar inderdaad volop mee bezig. Hoewel wij niet de illusie hebben evenveel functionaliteit aan te kunnen bieden als Google of Omniture zijn er genoeg zinvolle zaken die we kunnen meten. Zoals je zelf al zegt zit de echte toegevoegde waarde binnen de mogelijkheid om webgedrag direct te kunnen inzetten en beinvloeden, en te combineren met profielen, CRM en eCommerce systemen.

    En het is misschien geen spannend onderwerp, maar waar je als bedrijf gelogde data host kan van groot belang zijn. Als je data binnen je eigen muren houdt (zoals veel banken/verzekeraars/overheid doen) dan mag je en kun je een stuk meer. Veel disclaimers van bedrijven zijn er op gericht om de consument voor te lichten wat er met hun gegevens *buiten* het bedrijf gebeurt, niet daarbinnen. Vandaar mijn opmerking hierboven dat Google best wel eens met een enterprise appliance kan komen, net als Google Mini of GSA.

  8. Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dit een 1 april grap is. Het zou dan in ieder geval wel een hele opmerkelijke grap zijn.

    @Jeroen: Dat je je mobielnummer moet opgeven bij het aanmaken van een account is al een tijdje zo. Ik moest dat een half jaar geleden ook al doen. Volgens mij is het ook alleen bij een percentage van de gebruikers. want ik heb het volgens mij daarna weer een keertje niet hoeven doen.

    @Ton Ik ben het inderdaad met je eens Tom. Ik zie het voordeel voor de gebruikers niet om alle data nog verder anomie te maken. Het enige wat voor de hand zou kunnen liggen is het anoniem maken van de stad waarvan ze vandaan komen en de serviceproviders (aangezien je deze nog af en toe kunt gebruiken om bezoek te herleiden, wanneer het om een kleine website gaat). Er zullen inderdaad altijd manieren zijn om de plug-in te omzeilen, zoals bijvoorbeeld zelf een image request naar Google Analytics te sturen en dan de anonieme bezoekers eruit te filteren (al zal dit misschien eindigen in een abuse report ofzo).

    @Martin, Ik denk het niet dat Google met een Enterprise variant komt (al zou je misschien Urchin al zo kunnen zien). Dat zou namelijk sterk van de strategie van Google afwijken. Volgens mij zit het geld voor Google namelijk niet in het verkopen van het product, maar in het verzamelen van de gegevens. Het zou me dan ook niets verbazen als de data uit Google Analytics wordt gebruikt om de kwaliteit van de zoekresultanten te verbeteren (of dat dit in de toekomst gaat gebeuren). Wanneer Google bedrijven de data zelf zou laten hosten, betekent dit ook dat zij hier geen toegang meer tot hebben.

    @Andrei: Ik denk dat het inderdaad een voorbereiding op het privacy offensief is. Op deze manier heeft Google namelijk argumenten om te laten zien “dat het niet zo erg gesteld is”. Het is opvallend dat Google in hun relatief nieuwe markten van alle kanten op het moment wordt aangevallen. Zo wordt Booksearch en Youtube aangepakt wegens auteursrechten, en Android wegens patentschendingen (van Apple). Misschien zijn ze zich nu aan het indekken voor Google Analytics.

Reacties zijn gesloten.