Google wijzigt de definitie van een bezoek in Google Analytics

Google Analytics wijzigt vanaf vandaag haar definitie van ‘bezoek’ (of sessie) om naar eigen zeggen een nauwkeuriger beeld te geven van website interacties.

Wat gaat er veranderen?

In de huidige situatie beëindigd Google Analytics een bezoek/sessie als:
• de tijd tussen het bekijken van 2 pageviews door een bezoeker groter is dan 30 minuten;
• aan het einde van de dag;
• als een bezoeker de browser afsluit.

In de nieuwe situatie wordt een bezoek beëindigd als:
• de tijd tussen het bekijken van 2 pageviews door een bezoeker groter is dan 30 minuten;
• aan het einde van de dag;
• als de campagne informatie voor een bezoeker wijzigt. Hiermee bedoelt Google de campagne informatie; utm_source, utm_medium, utm_term, utm_content, utm_id, utm_campaign en auto-tagging vanuit AdWords (gclid).

In de nieuwe situatie wordt er dus een nieuw bezoek gemeten zodra een bezoeker de website verlaat en binnen 30 minuten terugkeert via een andere campagne. Dus stel dat een bezoeker de website binnenkomt via een Adwords campagne, de website verlaat en na enkele minuten terugkomt via een organische zoekopdracht dan start in de nieuwe situatie een nieuwe bezoeksessie.

Google geeft aan dat deze wijziging noodzakelijk is om een accuraat attributiemodel te presenteren (Multi Channel Funnels, welke later dit jaar voor iedereen beschikbaar zullen komen). Een tweede verschil ten opzichte van de oude situatie is dat een bezoek blijft doorlopen indien een bezoeker zijn/haar browser afsluit en binnen 30 minuten weer terugkeert via een nieuw opgestarte browser. In de huidige situatie zouden dat twee bezoeken zijn van 1 bezoeker.

Wat is de impact van deze wijziging op mijn data?

Google Analytics heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar de impact van deze definitiewijziging en geeft aan dat het verschil in bezoeken wat wordt gemeten t.o.v. de oude situatie kleiner is dan 1%. De wijziging gaat vanaf nu in en zal geen effect hebben op de historische data.

Er kan echter wel een grote impact optreden bij websites die de campagne parameters van Google Analytics misbruiken voor interne metingen op de website, bijvoorbeeld de navigatie. Indien een bezoeker dan een element in de navigatie aanklikt zal er telkens een nieuwe sessie starten. Dit geeft dan uiteraard wel een enorme vertekening van de data.

TIP! Voeg een notitie toe in Google Analytics om het moment van deze wijziging te markeren.

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.