Google zet eerste stap om Website Optimizer te integreren in Analytics

Er wordt al lang over gespeculeerd maar afgelopen vrijdag maakte Google dan eindelijk bekend dat Google Website Optimizer geïntegreerd gaat worden in Analytics. Dit betekent automatisch ook het einde van Google Website Optimizer als losse tool op 1 augustus 2012.

We are saying goodbye to Google Website Optimizer. The last day you will be able to access Google Website Optimizer will be August 1st, 2012.
Google Website Optimizer team

Content experimenten

De bestaande Website Optimizer functionaliteit is vanaf nu te vinden in Analytics als ‘Experimenten’ onder het menu-item ‘Inhoud’. Het is op dit moment alleen maar mogelijk om A/B/n experimenten uit te voeren (maximaal 5 varianten). Multivariate experimenten zijn (nog) niet mogelijk. Via een handige set-up wizard word je stapsgewijs door het proces geleid.

Lees hier een uitgebreide handleiding hoe je experimenten in Analytics kunt inrichten.

Conversiedoelen

Als conversiepunt kun je kiezen uit de lijst met ingerichte doelen die je in Analytics hebt ingericht. Op dit moment worden alleen de doelen op basis van URL en Events ondersteund. Je kunt dus nu niet testen op loyaliteitsdoelen als tijd op de site of pagina’s per bezoek.

Nog steeds codes plaatsen

Om een A/B experiment uit te voeren vanuit Analytics is het nog steeds nodig om een extra code toe te voegen aan de originele pagina en de varianten. En elke test heeft een eigen, uniek ID. Voor elke test moet dus een nieuwe code worden geplaatst.

Ik verwacht voor de toekomst dat het bestaande Analytics tracking script een update gaat krijgen zodat de mogelijkheid om te testen in de toekomst mogelijk wordt zonder extra script toevoegingen aan de pagina.

Goed om te weten

Ten opzichte van bestaande Website Optimizer functionaliteit biedt Content Experimenten een aantal voordelen:

Er is nog maar 1 extra Javascript nodig (alleen het GWO Controle script).

Je kunt de experimentresultaten analyseren op basis van Geavanceerde Segmenten. Via een koppeling van Website Optimizer en Analytics was dit uiteraard ook mogelijk maar het wordt je nu wel een stuk makkelijker gemaakt.

Google doet in tegenstelling tot in Website Optimizer pas na minimaal 2 weken een uitspraak over een eventuele winnende variant. Dit doen ze vanuit statistisch oogpunt. De resultaten van het experiment zijn uiteraard direct vanaf dag 1 te volgen.

Experimenten worden automatisch na 3 maanden gestopt indien er nog geen significante winnaar is. Dit voorkomt dat testen oneindig doorlopen of worden vergeten.

Dynamic Traffic Allocation. Dit betekent dat Google automatisch meer bezoekers gaat sturen naar de best scorende pagina’s en minder traffic toekent aan de slechte varianten. Dit is een functie die je uit of aan kunt zetten. Het voorkomt dat er onnodige traffic naar een pagina wordt gestuurd die bewezen zorgt voor een lagere conversie.

Je kunt maximaal 5 varianten van een pagina maken en maximaal 12 experimenten tegelijkertijd in 1 profiel draaien.

Conclusie

Google zet met deze integratie een belangrijke eerste stap om het uitvoeren van experimenten te vereenvoudigen. De drempel om te starten met A/B testen wordt weer een stukje lager. Maar functioneel staat Content Experimenten nog wel ver af van bijvoorbeeld een tool als Visual Website Optimizer. Ik ben erg benieuwd naar de doorontwikkeling. Er is immers nog veel werk te verzetten voor Google om de concurrentie op dit vlak het hoofd te kunnen bieden.

Reacties (4)

Reacties zijn gesloten.