Verslag van Semphonic Xchange congres in Berlijn

Stel je voor: een congres waar geen enkele Powerpoint slide getoond wordt. Een congres waar niemand zich achter zijn iPad of Blackberry verstopt terwijl een eenzame spreker op het podium zijn best doet om zijn luisteraars iets interessants bij te brengen. Een congres waar iedereen een spreker is en zijn ervaringen kan delen. Dat is Semphonic Xchange. Het concept voor dit congres heeft al zeven succesvolle edities achter de rug in de Verenigde Staten en is nu door consultancy bureau Semphonic ook in Europa geïntroduceerd. De eerste Europese editie van dit congres werd afgelopen week in Berlijn gehouden en ik was een van de gelukkige 100 deelnemers.

Hoe zit Xchange in elkaar?

Het concept is anders dan je wellicht gewend bent van een congres. In plaats van sprekers draait alles om onderwerpen. De onderwerpen worden in groepen van maximaal 20 webanalisten in discussievorm besproken. Voorafgaand aan het congres word je gevraagd om jouw voorkeur te delen voor specifieke onderwerpen. Er is per discussiegroep één discussieleider met bovengemiddelde kennis van het onderwerp. De discussieleider stuurt het gesprek en houdt de discussie in leven door het stellen van kritische vragen. Je krijgt tijdens de discussies echte ervaringen, zowel goed als slecht, van webanalisten te horen. Op Xchange is geen ruimte voor salepitches, borstklopperij of algemeenheden. Dit komt mede door het lage aantal vendors en consultants dat wordt toegelaten.

De volgende onderwerpen waren dit jaar hot op het congres waar deelnemers uit heel Europa en ook de VS op af kwamen.

Big Data

Een bekend onderwerp dat ook op dit congres in enkele discussies werd besproken. De big data discussies gingen hierbij met name over het integreren van online data in de offline systemen die binnen veel organisaties al opgezet zijn. Denk hierbij aan databronnen als website data, maar ook social en ad management data. Hierbij werden de eerste stappen naar data integratie onder de loep genomen, hoe je big data binnen de organisatie kan verkopen en de manier waarop je big data kan benutten om marketingactiviteiten te optimaliseren.

Social Analytics

Er waren naast big data ook enkele discussiegroepen opgezet over social media. Hierbij werd besproken hoe je met social data beter inzicht kan kijken in de customer journey en hoe je op handige manieren data kon gebruiken in bijvoorbeeld segmentatie strategieën of multivariatie testen. Ook werd de integratie van social media in website platformen besproken aan de hand van enkele succesvolle en onsuccesvolle ervaringen van discussiedeelnemers.

Privacy en Cookies

Een ander belangrijk topic op Xchange Berlin was natuurlijk de privacy wetgeving die als het zwaard van Damocles boven ons hoofd hangt. De aanpassingen in de wetgeving kunnen grote gevolgen hebben voor de manier waarop wij als webanalisten data verzamelen. In de discussiegroepen werden visies gedeeld over de manier waarop wij met deze nieuwe wetgeving moeten omgaan.

Marketing en conversie-optimalisatie

Enkele specialisten uit Engeland (Universal Media) en de Verenigde Staten (Dell.com) leidden discussies over de opzet van een effectief programma voor continue optimalisatie van de website door het gebruik van data. Er werden veel slimme, toepasbare tips en tricks gedeeld door deelnemers aan deze discussies. Ook werden frustraties gedeeld over het falen van enkele initiatieven, want de wereld van conversie-optimalisatie is niet altijd rozengeur en maneschijn. De eerlijkheid waarmee de deelnemers aan Xchange over hun vak spraken, was verfrissend en iets wat voor mij ongewoon was aan het congres.

Overige onderwerpen die de revue passeerden op Xchange Berlijn waren onder meer:

  • Tag management
  • Web analytics and organizational politics
  • Creating a mature web analytics environment in your organization

Conclusie

Xchange Berlijn was verfrissend en verrassender van inhoud dan alle andere web analytics congressen die ik heb meegemaakt. De deelnemers aan het congres waren van bijzonder hoog niveau, waardoor je in staat was om van iedere discussie wat op te steken, ongeacht het onderwerp. Door de kleinschaligheid van het congres was het daarnaast een stuk persoonlijker. Iedereen had tijdens het congres veel tijd om te netwerken en door te praten over de onderwerpen die in de discussies ter sprake waren gekomen, waardoor je ook onder het genot van een Duits weiss-biertje lekker kon blijven discussiëren in een ontspannen omgeving.

Na afloop van het congres werd vanwege het grote succes direct aangegeven dat ook komend jaar een Xchange zal plaatsvinden. Een doorgewinterde webanalist kan ik alleen maar aanraden om zich komend jaar ook in te schrijven. Ik ben er zeker weer bij!

Reacties (2)

  1. Bedankt voor je kennisdeling over dit congres. Klinkt inderdaad interessanter dan de salespitches van bureaus op de reguliere congressen.

    Is er ook gediscussieerd over de mogelijkheden van conversie attributie modellen?

    • Hoi Gerard,

      Attributie modellen zijn eigenlijk niet ter sprake gekomen tijdens het congres. Al had een discussiegroep over dit onderwerp er niet misstaan.

Reacties zijn gesloten.