Hoe in optimalisatie kleine stappen tot grote resultaten leiden

Er zijn verschillende manieren om je online omzet te verhogen door je te richten op de bezoekerservaring. Nu hoeven we jullie niet te vertellen hoe conversiepercentage optimalisatie kleine stappen tot grote resultaten leiden, maar het kan nog wel eens lastig zijn om je baas ervan te overtuigen dat het toch echt de moeite waard is om tijd en resources te investeren in je online marketing inspanningen.

In deze post van Applied Web Analytics wordt snel en duidelijk helder hoe kleine verbeteringen uiteindelijk kunnen leiden tot grote resultaten. Gaandeweg deze post zal je de impact zien van verbeteringen van de verschillende onderdelen met een factor van 10%.

Dit zijn de resultaten van een fictieve e-commerce organisatie, maar ze verschillen misschien toch niet zo van jouw eigen organisatie.

Lager bouncepercentage = meer visits

In dit voorbeeld is onze eerste uitdaging om het bouncepercentage te verlagen. We weten dat je een bezoeker nooit kan converteren tot een klant als hij maar een pagina bekeken heeft. In dit geval verbeteren we het bouncepercentage van 55% tot 45%.

Het verlagen van het bouncepercentage betekent in dit geval dat je 100.000 extra visits krijgt met de potentie tot converteren. Een goede manier om je bouncepercentage te verlagen is bijvoorbeeld met eenaansprekende calls-to-action op je landingspagina.

Het belangrijkste is dat je de behoefte van de bezoeker identificeert aan de hand van waar ze vandaan komen (bijvoorbeeld het zoekwoord op Google) en om te zorgen dat de pagina waar ze op uitkomen hun vraag beantwoordt én hen aanspoort tot verdere interactie met jouw website.

Als je het bouncepercentage verlaagt (en daarmee de visits verhoogt), terwijl je de andere onderdelen gelijk houdt, zal dit resulteren in een verhoging van de omzet van 294.000 euro, een verbetering van 22%.

  450.000 bezoekers x conversie 3.5% = 15.750 kopers
15.750 x 70 euro per bestelling x 1,2 bestellingen = 1.323.000 euro omzet
 
550.000 bezoekers x conversie 3.5% = 19.250 kopers
19.250 x 70 euro per bestelling x 1,2 bestellingen = 1.617.000 euro omzet
 

Verbeter het conversiepercentage

Het verbeteren van het conversiepercentage van de website, waar we ook een heleboel tips over hebben, zal de omzet nog verder verhogen. Het conversiepercentage kan positief beïnvloed worden door bijvoorbeeld de productpagina te verbeteren en te zorgen dat meer mensen het product in het winkelmandje stoppen. Zorg ook dat mensen die wat in hun mandje hebben ook daadwerkelijk de bestelling afmaken door kritisch te kijken naar het checkout proces.

In dit voorbeeld verbeteren we het conversiepercentage met 10%, van 3,5% tot 3,85%.

De gecombineerde impact van het verlaagde bouncepercentage en het verbeterde conversiepercentage is dat de omzet nu met 34% gestegen is. Normaal gesproken zou je met een campagne 34% meer bezoekers moeten proberen te krijgen, terwijl je nu dezelfde resultaten behaald met de optimalisatie van slechts 10% van twee onderdelen.

Verhoog de gemiddelde omzet per bestelling

Een ander belangrijk onderdeel van een e-commerce website is de gemiddelde omzet per bestelling. Deze kan verbeterd worden door kritisch te kijken naar de kwaliteit en de relevantie van cross- en upsells. Er zijn nu ook verschillende tools die, als ze goed geconfigureerd worden, deze suggesties kunnen automatiseren op basis van wat vorige bezoekers hebben bekeken en gekocht.

Een verhoging van 10% in de gemiddelde omzet en de jaaromzet is al met 633.570 euro gestegen, wat neerkomt op maar liefst 48%! Nog steeds hebben we slechts 3 onderdelen met slechts 10% verbeterd.

Verhoog de aankoop frequentie

Als we nu ook de aankoopfrequentie per jaar met nog 10% kunnen verbeteren, dan hebben we op een jaaromzet van 63% hoger:

Om de gemiddelde frequentie van het aantal bestellingen van je klanten te verhogen, moet je de aandacht richten op de relevantie van je klantretentie campagnes. Segmentatie van je email marketing op basis van aankoopgeschiedenis is een manier om het aantal aankopen van een klant te verhogen. Hoe relevanter je retentiecampagnes zijn, hoe meer klanten hier positief op zullen reageren en hoe vaker ze op jaarbasis een bestelling zullen doen.

Een betere dialoog met bestaande bezoekers is effectiever dan het aantrekken van nieuwe bezoekers

Als deze post je iets geleerd heeft, dan is het hopelijk dat je meer mogelijkheden hebt dan alleen het proberen aan te trekken van nieuwe bezoekers. Door te beginnen met het conversiepercentage optimalisatieproces en zo in kleine stappen de prestaties van je website te verbeteren, op het gebied van bouncepercentage, gemiddelde omzet per bestelling en jaarlijkse aankoop frequentie, kan je fantastische resultaten behalen.

Onderstaande tabel laat de impact zien die iedere verbetering heeft gehad op de vorige.

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.